justere forgasser xj750

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
jostein
Innlegg: 4
Registrert: 22 mar 2019, 08:22
Motorsykkelen din: 1983 yamaha xj 750 seca

justere forgasser xj750

Legg inn av jostein »

har en 1983 yamaha seca som er litt tung å starte når det er litt kjølig. tennpluggen på nr 4 (ytterst høyre) blir sotet. de andre er fine. har synkronisert forgasserene på verksted og justert ventiler. hvordan renser jeg best uten å demontere og hvordan justerer jeg blandingen her?
er ikke kjempeflink med dette så er glad for eventuelle tips. byttet selvsagt plugger også.
har lest på nett at man kan ta en god dose aceton blandet med forgasserrens og fylle rett i slangen til forgasserene. drenere ut etter ca 1/2 time og repeter. ? høres litt drøyt ut

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: justere forgasser xj750

Legg inn av mekkern »

Hvis det er justert ventiler og synkronisert forgassere så spør jeg om hvordan kompressjonen er? Slik at det ikke er noe lekkasje på ventilene.
Prøv også å bytte om på pluggene for å se om det blir samme på nr 4.
Er sykkelen kjørt eller bare startet og stoppet? Er det fersk bensin?
Feilen kan også ligge i chokesystemet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

jostein
Innlegg: 4
Registrert: 22 mar 2019, 08:22
Motorsykkelen din: 1983 yamaha xj 750 seca

Re: justere forgasser xj750

Legg inn av jostein »

tusen takk for svar. skal ta den ut av vinterlagringen til helga. kjørte en del med den i fjor høst og den går greit når den er varm,men pluggen blir fortsatt litt sotet. prøvde å bytte om plugger med samme resultat. tror den får litt for rik blanding på nr 4. har kjøpt kompresjonstester . skal sjekke i helga. du nevner chokesystemet. hva kan jeg gjøre for å eliminere det? har kjøpt pakningsett til forgasserene,men er redd for å begi meg ut på litt for dypt vann her:)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: justere forgasser xj750

Legg inn av mekkern »

Sjelden at det blir for mye bensin hvis det blir grodd i forgasserne..
Hvis kompressjon er lik på alle 4 ville jeg sjekket chokesystemet for feil da den er tungstartet som kald.(hvis det ikke er på grunn av litt lite strøm/treg starter/ol.)Eldre japanske sykler har forøvrig litt tynne kabler fra batteri til ramme/starter og dette gir med tiden litt daff starter og lav spenning til tenning.

Tar for gitt at sykkelen er original forgassere/luftfiltere/eksos.?
hvis ikke så kommer flere ting inn i bildet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

jostein
Innlegg: 4
Registrert: 22 mar 2019, 08:22
Motorsykkelen din: 1983 yamaha xj 750 seca

Re: justere forgasser xj750

Legg inn av jostein »

alt er originalt. sjekket lading og det var bra. nytt batteri,men starteren virker litt daff ja. tror du er inne på noe med choken. hvis choken henger på den ene forgasseren blir vel resultatet slik jeg beskriver? for å sjekke chokesystemet må vel hele rekken ut og demonteres?

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: justere forgasser xj750

Legg inn av mekkern »

kan nok uansett være greit å plukke de av hvis du skal bytte noe mer deler... samtidig får du renset de skikkelig. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

jostein
Innlegg: 4
Registrert: 22 mar 2019, 08:22
Motorsykkelen din: 1983 yamaha xj 750 seca

Re: justere forgasser xj750

Legg inn av jostein »

takk for gode råd. får studere haynes boka litt først tror jeg

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: justere forgasser xj750

Legg inn av FredrikE24 »

Hvis komp. Er ok(du kan med fordel sjekke ventilklaringene først, er de helt uttafor, så bør du justere før komptest), og du har synkronisert dem, så ville jeg tatt en titt på den fjerde gassern.
Se om choke returnerer ordentlig.
Dersom den ikke gjør det, og feil rettes burde du sjekke synkroniseringen på nytt.

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: justere forgasser xj750

Legg inn av 650spleisn »

Har selv "lillebroren" XJ650 fra 1980.
Den er utstyrt med Hitachi-gassere. Mistenker at din også er det. har du noen formening om det?
Vel. Hitachi-gassere er ikke særlig slitesterke, for å si det forsiktig.
Typiske problemer er slitasje i opplagringen for spjeldakselen med påfølgende "gnaging" mellom spjeld og selve huset.
Spjeldene er av aluminium ( i alle fall basert på farge observasjon) med liten slitestyrke.
Det blir mellomrom mellom spjeld og hus, som ofte er forskjellig mellom de 4 gasserene.
Synkroniseringen blir etterhvert helt umulig å få til.
Det kan se fint ut på tomgang, men blir feil andre steder i registeret.
Etter 2-3 år med alle mulige og umulige innstillinger ga jeg opp å få sykkelen til å oppføre seg bra gjennom hele registeret.
satte på en Mikuni-rekke som jeg tror kom fra en XJ600. Noen modifikasjoner måtte gjøres men husker ikke helt detaljene da det er 5-6 år siden dette ble gjort.
Synkroniserte en gang og siden har den vært bra. Bra nok. Er jo tross alt gamle saker.
Har opptil flere gassere og deler (mer eller mindre slitne) som du kan arve vederlagsfritt hvis ønskelig.
Så vidt jeg vet så har 650 og 750 samme gassere men med forskjellige dysestørrelser.
Hvis din mc ikke har Hitachi så blir ikke noe av dette relevant.
Holder til i selveste Fredrikstad.
Lykke til.

Svar