Oljebytte gsx 750 81 modell

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Oljebytte gsx 750 81 modell

Legg inn av cannon »

gsx750_80 skrev: 07 mai 2019, 12:51
gsx750_80 skrev: 10 apr 2019, 08:38
cannon skrev: 10 apr 2019, 07:29
gsx750_80 skrev: 09 apr 2019, 23:29
kjellv skrev: 09 apr 2019, 18:30
gsx750_80 skrev: 09 apr 2019, 18:08

Ja, filteret befinner seg under et deksel som sitter sentralt, langt nede, midt på motoren. Vanligvis mellom eksosrør for sylinder 2 og sylinder 3, når det ikke er et spesielt anlegg som avviker fra normalen.
Kjør motoren litt varm først, så renner gammel olje lettere ut. Det hjelper og å skru av "lokket" over påfyllingshullet, da det bidrar til mindre tendens til vakuum som reduserer hastigheten på dreneringen.
Nicet ditt tyder veldig på at du kjenner modellen meget godt :thumleft
Jeg antar du også kan gi trådstarter ennå mer utfyllende opplysninger, ettersom han ikke har gjort det før. Oljemengde, hvordan han peiler/finner riktig oljenivå, om det er spesielle knep og fremgangsmåter osv.
Vi får vel anta at han har sørget for å skaffe seg riktig filter og olje allerede, og ikke ender opp med havari i clutch eller motor.
Tja, har et femsifret antall km på GSX'en, ja.. ;-) Mener at mengden olje er 3.5 til 4 liter. Det er et inspeksjonsglass på siden av motoren, der man kan se oljenivået. Man slipper måle nivå med målepinne ("dipstick"). Oljen bør få tid til å renne så langt ned i motoren som mulig.
Det oppnås raskere og lettere med varm olje (, og motor).

Jeg opplevde at clutch begynte å slippe ved gasspådrag, samme dag som jeg hadde skiftet til semisyntetisk eller fullsyntetisk olje
fra Biltema, på en liknende sykkel. Dvs 4-sylindret, luftkjølt, eldre japsesykkel (Honda CB 1100 F) Det KAN ha vært tilfeldig, men jeg er ikke overbevist om akkurat det.. Derfor ville jeg vært nøye med å undersøke vilken olje disse motorene bør ha.

Forslag til prosedyre:

* Kjør motor varm
* Fjern "påfyllingsdeksel"
* Løsne skrue under motor, der olje kan renne ut, men ikke så mye at olje tyter ut.
* Sett et kar under sykkelen, som samler opp oljen som vil strømme ut.
* Skru bunnplugg helt ut, og forsøk å ikke brenne fingre i varm olje.
(Om skrue og pakning havner i oljen, kan de plukkes opp senere.)
* Vent til oljen har rent ut.
* Fjern deksel over oljefilter.
* Erstatt filter og pakning med nye komponenter. Gni litt olje rundt periferien av gummipakningen, på begge sider, for at denne skal tette optimalt.
* Monter nytt filter og pakning, og skru på deksel.
* Sett i bunnplugg og pakning under motor.
* Fyll på ny olje, men pass på å få rett nivå. For lite gir suboptimal kjøling. For mye kan skape uheldig overtrykk i motor.
* Sett på påfyllingsdeksel, når oljen er på plass.

...

Sjekk at det ikke ligger igjen metalspon eller metallrester i karet. Det kan tyde på uheldig slitasje i motoren, og kan dermed være gunstig å være klar over, selv om det kan redusere sinnets munterhet og redusere gleden ved kjøretøyet.
Jeg plages selv av framskreden "kjøretøyhypokondri", og har et nervesystem som er fintunet for å høre ulyder i motorer. Plagsomt.

Håper jeg ikke har glemt noe viktig. Lykke til.
Bruk engangshansker, særlig ved avtapping. Ikke skru av påfyllingslokk før bunnplugg er fjernet.
"Impregner" gjerne filter med motorolje før det monteres.
Kjør gjerne opp oljetrykk uten å starte motor, før første oppstart.
Etter påfylling og oppstart må oljenivå sjekkes og det må trolig toppes opp til max.
Du foreslår å fjerne bunnplugg før påfyllingslokk er fjermet. Antakelig lurt. Da reduseres hastigheten muligens når oljen starter å renne ut,
med mindre sannsynlighet for uønsket søl. Er det derfor?

Da foreslås heller:

* Kjør motor varm
* Løsne skrue under motor, der olje kan renne ut, men ikke så mye at olje tyter ut. Bruk evt hansker for å unngå olje på fingrer og
hender.
* Sett et kar under sykkelen, som samler opp oljen som vil strømme ut.
* Skru bunnplugg helt ut, og forsøk å ikke brenne fingre i varm olje.
(Om skrue og pakning havner i oljen, kan de plukkes opp senere.)
* Fjern "påfyllingsdeksel"
* Vent til oljen har rent ut.
* Fjern deksel over oljefilter.
* Erstatt filter og pakning med nye komponenter. Gni litt olje rundt periferien av gummipakningen, på begge sider, for at denne skal tette optimalt.
* Monter nytt filter og pakning, og skru på deksel.
* Sett i bunnplugg og pakning under motor.
* Fyll på ny olje, men pass på å få rett nivå. For lite gir suboptimal kjøling. For mye kan skape uheldig overtrykk i motor.
* Sett på påfyllingsdeksel, når oljen er på plass.
* Start motoren, og la den gå i 20-30 sekunder. Dette vil fylle det nye oljefilteret med olje, slik at nivået i inspeksjonsglasset
synker.
* Ta av påfyllingsdekselet og etterfyll til ønsket nivå. Sett på dekselet. Start motor og sjekk at oljenivået er fornuftig i etterkant
av denne operasjonen.
Skiftet olje på CBR 250 R i går kveld, og bestemte meg deretter for å legge til et par punkter på slutten av listen over.
Dette etter å ha sett videoen her, spesielt fra ca 5:50 og litt utover.. ; https://www.youtube.com/watch?v=Nkeqay-q4u0
Et nytt filter er ikke mettet med olje. Derfor kan det være lurt å starte motoren etter skifte av olje og filter, registrere hva
som skjer med nivået, og så etterfylle..
Det er jo det jeg sier......se ca 30 linjer ovenfor ditt siste innlegg:)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Oljebytte gsx 750 81 modell

Legg inn av gsx750_80 »

cannon skrev: 07 mai 2019, 13:53
gsx750_80 skrev: 07 mai 2019, 12:51
gsx750_80 skrev: 10 apr 2019, 08:38
cannon skrev: 10 apr 2019, 07:29
gsx750_80 skrev: 09 apr 2019, 23:29
kjellv skrev: 09 apr 2019, 18:30
Nicet ditt tyder veldig på at du kjenner modellen meget godt :thumleft
Jeg antar du også kan gi trådstarter ennå mer utfyllende opplysninger, ettersom han ikke har gjort det før. Oljemengde, hvordan han peiler/finner riktig oljenivå, om det er spesielle knep og fremgangsmåter osv.
Vi får vel anta at han har sørget for å skaffe seg riktig filter og olje allerede, og ikke ender opp med havari i clutch eller motor.
Tja, har et femsifret antall km på GSX'en, ja.. ;-) Mener at mengden olje er 3.5 til 4 liter. Det er et inspeksjonsglass på siden av motoren, der man kan se oljenivået. Man slipper måle nivå med målepinne ("dipstick"). Oljen bør få tid til å renne så langt ned i motoren som mulig.
Det oppnås raskere og lettere med varm olje (, og motor).

Jeg opplevde at clutch begynte å slippe ved gasspådrag, samme dag som jeg hadde skiftet til semisyntetisk eller fullsyntetisk olje
fra Biltema, på en liknende sykkel. Dvs 4-sylindret, luftkjølt, eldre japsesykkel (Honda CB 1100 F) Det KAN ha vært tilfeldig, men jeg er ikke overbevist om akkurat det.. Derfor ville jeg vært nøye med å undersøke vilken olje disse motorene bør ha.

Forslag til prosedyre:

* Kjør motor varm
* Fjern "påfyllingsdeksel"
* Løsne skrue under motor, der olje kan renne ut, men ikke så mye at olje tyter ut.
* Sett et kar under sykkelen, som samler opp oljen som vil strømme ut.
* Skru bunnplugg helt ut, og forsøk å ikke brenne fingre i varm olje.
(Om skrue og pakning havner i oljen, kan de plukkes opp senere.)
* Vent til oljen har rent ut.
* Fjern deksel over oljefilter.
* Erstatt filter og pakning med nye komponenter. Gni litt olje rundt periferien av gummipakningen, på begge sider, for at denne skal tette optimalt.
* Monter nytt filter og pakning, og skru på deksel.
* Sett i bunnplugg og pakning under motor.
* Fyll på ny olje, men pass på å få rett nivå. For lite gir suboptimal kjøling. For mye kan skape uheldig overtrykk i motor.
* Sett på påfyllingsdeksel, når oljen er på plass.

...

Sjekk at det ikke ligger igjen metalspon eller metallrester i karet. Det kan tyde på uheldig slitasje i motoren, og kan dermed være gunstig å være klar over, selv om det kan redusere sinnets munterhet og redusere gleden ved kjøretøyet.
Jeg plages selv av framskreden "kjøretøyhypokondri", og har et nervesystem som er fintunet for å høre ulyder i motorer. Plagsomt.

Håper jeg ikke har glemt noe viktig. Lykke til.
Bruk engangshansker, særlig ved avtapping. Ikke skru av påfyllingslokk før bunnplugg er fjernet.
"Impregner" gjerne filter med motorolje før det monteres.
Kjør gjerne opp oljetrykk uten å starte motor, før første oppstart.
Etter påfylling og oppstart må oljenivå sjekkes og det må trolig toppes opp til max.
Du foreslår å fjerne bunnplugg før påfyllingslokk er fjermet. Antakelig lurt. Da reduseres hastigheten muligens når oljen starter å renne ut,
med mindre sannsynlighet for uønsket søl. Er det derfor?

Da foreslås heller:

* Kjør motor varm
* Løsne skrue under motor, der olje kan renne ut, men ikke så mye at olje tyter ut. Bruk evt hansker for å unngå olje på fingrer og
hender.
* Sett et kar under sykkelen, som samler opp oljen som vil strømme ut.
* Skru bunnplugg helt ut, og forsøk å ikke brenne fingre i varm olje.
(Om skrue og pakning havner i oljen, kan de plukkes opp senere.)
* Fjern "påfyllingsdeksel"
* Vent til oljen har rent ut.
* Fjern deksel over oljefilter.
* Erstatt filter og pakning med nye komponenter. Gni litt olje rundt periferien av gummipakningen, på begge sider, for at denne skal tette optimalt.
* Monter nytt filter og pakning, og skru på deksel.
* Sett i bunnplugg og pakning under motor.
* Fyll på ny olje, men pass på å få rett nivå. For lite gir suboptimal kjøling. For mye kan skape uheldig overtrykk i motor.
* Sett på påfyllingsdeksel, når oljen er på plass.
* Start motoren, og la den gå i 20-30 sekunder. Dette vil fylle det nye oljefilteret med olje, slik at nivået i inspeksjonsglasset
synker.
* Ta av påfyllingsdekselet og etterfyll til ønsket nivå. Sett på dekselet. Start motor og sjekk at oljenivået er fornuftig i etterkant
av denne operasjonen.
Skiftet olje på CBR 250 R i går kveld, og bestemte meg deretter for å legge til et par punkter på slutten av listen over.
Dette etter å ha sett videoen her, spesielt fra ca 5:50 og litt utover.. ; https://www.youtube.com/watch?v=Nkeqay-q4u0
Et nytt filter er ikke mettet med olje. Derfor kan det være lurt å starte motoren etter skifte av olje og filter, registrere hva
som skjer med nivået, og så etterfylle..
Det er jo det jeg sier......se ca 30 linjer ovenfor ditt siste innlegg:)
Du store alpakka!
Du har rett, og kunne godt ha fått cred for det.. Jaja, da får vi satse på at det er enda flere som har fått med seg poenget. ;-)
mvh

-gsx750_80

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Oljebytte gsx 750 81 modell

Legg inn av cannon »

gsx750_80 skrev: 07 mai 2019, 14:56
cannon skrev: 07 mai 2019, 13:53
gsx750_80 skrev: 07 mai 2019, 12:51
gsx750_80 skrev: 10 apr 2019, 08:38
cannon skrev: 10 apr 2019, 07:29
gsx750_80 skrev: 09 apr 2019, 23:29

Tja, har et femsifret antall km på GSX'en, ja.. ;-) Mener at mengden olje er 3.5 til 4 liter. Det er et inspeksjonsglass på siden av motoren, der man kan se oljenivået. Man slipper måle nivå med målepinne ("dipstick"). Oljen bør få tid til å renne så langt ned i motoren som mulig.
Det oppnås raskere og lettere med varm olje (, og motor).

Jeg opplevde at clutch begynte å slippe ved gasspådrag, samme dag som jeg hadde skiftet til semisyntetisk eller fullsyntetisk olje
fra Biltema, på en liknende sykkel. Dvs 4-sylindret, luftkjølt, eldre japsesykkel (Honda CB 1100 F) Det KAN ha vært tilfeldig, men jeg er ikke overbevist om akkurat det.. Derfor ville jeg vært nøye med å undersøke vilken olje disse motorene bør ha.

Forslag til prosedyre:

* Kjør motor varm
* Fjern "påfyllingsdeksel"
* Løsne skrue under motor, der olje kan renne ut, men ikke så mye at olje tyter ut.
* Sett et kar under sykkelen, som samler opp oljen som vil strømme ut.
* Skru bunnplugg helt ut, og forsøk å ikke brenne fingre i varm olje.
(Om skrue og pakning havner i oljen, kan de plukkes opp senere.)
* Vent til oljen har rent ut.
* Fjern deksel over oljefilter.
* Erstatt filter og pakning med nye komponenter. Gni litt olje rundt periferien av gummipakningen, på begge sider, for at denne skal tette optimalt.
* Monter nytt filter og pakning, og skru på deksel.
* Sett i bunnplugg og pakning under motor.
* Fyll på ny olje, men pass på å få rett nivå. For lite gir suboptimal kjøling. For mye kan skape uheldig overtrykk i motor.
* Sett på påfyllingsdeksel, når oljen er på plass.

...

Sjekk at det ikke ligger igjen metalspon eller metallrester i karet. Det kan tyde på uheldig slitasje i motoren, og kan dermed være gunstig å være klar over, selv om det kan redusere sinnets munterhet og redusere gleden ved kjøretøyet.
Jeg plages selv av framskreden "kjøretøyhypokondri", og har et nervesystem som er fintunet for å høre ulyder i motorer. Plagsomt.

Håper jeg ikke har glemt noe viktig. Lykke til.
Bruk engangshansker, særlig ved avtapping. Ikke skru av påfyllingslokk før bunnplugg er fjernet.
"Impregner" gjerne filter med motorolje før det monteres.
Kjør gjerne opp oljetrykk uten å starte motor, før første oppstart.
Etter påfylling og oppstart må oljenivå sjekkes og det må trolig toppes opp til max.
Du foreslår å fjerne bunnplugg før påfyllingslokk er fjermet. Antakelig lurt. Da reduseres hastigheten muligens når oljen starter å renne ut,
med mindre sannsynlighet for uønsket søl. Er det derfor?

Da foreslås heller:

* Kjør motor varm
* Løsne skrue under motor, der olje kan renne ut, men ikke så mye at olje tyter ut. Bruk evt hansker for å unngå olje på fingrer og
hender.
* Sett et kar under sykkelen, som samler opp oljen som vil strømme ut.
* Skru bunnplugg helt ut, og forsøk å ikke brenne fingre i varm olje.
(Om skrue og pakning havner i oljen, kan de plukkes opp senere.)
* Fjern "påfyllingsdeksel"
* Vent til oljen har rent ut.
* Fjern deksel over oljefilter.
* Erstatt filter og pakning med nye komponenter. Gni litt olje rundt periferien av gummipakningen, på begge sider, for at denne skal tette optimalt.
* Monter nytt filter og pakning, og skru på deksel.
* Sett i bunnplugg og pakning under motor.
* Fyll på ny olje, men pass på å få rett nivå. For lite gir suboptimal kjøling. For mye kan skape uheldig overtrykk i motor.
* Sett på påfyllingsdeksel, når oljen er på plass.
* Start motoren, og la den gå i 20-30 sekunder. Dette vil fylle det nye oljefilteret med olje, slik at nivået i inspeksjonsglasset
synker.
* Ta av påfyllingsdekselet og etterfyll til ønsket nivå. Sett på dekselet. Start motor og sjekk at oljenivået er fornuftig i etterkant
av denne operasjonen.
Skiftet olje på CBR 250 R i går kveld, og bestemte meg deretter for å legge til et par punkter på slutten av listen over.
Dette etter å ha sett videoen her, spesielt fra ca 5:50 og litt utover.. ; https://www.youtube.com/watch?v=Nkeqay-q4u0
Et nytt filter er ikke mettet med olje. Derfor kan det være lurt å starte motoren etter skifte av olje og filter, registrere hva
som skjer med nivået, og så etterfylle..
Det er jo det jeg sier......se ca 30 linjer ovenfor ditt siste innlegg:)
Du store alpakka!
Du har rett, og kunne godt ha fått cred for det.. Jaja, da får vi satse på at det er enda flere som har fått med seg poenget. ;-)
"Du store alpakka"-liksom. Hva har Alpakka med dette å gjøre???? Dette handler om høner.
Du har glemt å inkludere alle besvergelser, gjenger som ryker, filter som sitter fast, verktøy som glipper (BT-verktøy), såre knoker, oljesøl på gulvet, kobberringer som triller bort, overfylling av olje, osv osv.
Det SKAL faktisk ofres levende høner til bånnplugg-guden ved oljeskift, og det skal avsies 14 vers av mateus-evangeliet, baklengs, mens ny olje fylles på.
Dette står i håndboken til alle japanske motorsykler. For tyske, italienske og amerikanske sykler er det ingenting av dette som nytter.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Oljebytte gsx 750 81 modell

Legg inn av gsx750_80 »

cannon skrev: 07 mai 2019, 16:16
gsx750_80 skrev: 07 mai 2019, 14:56
cannon skrev: 07 mai 2019, 13:53
gsx750_80 skrev: 07 mai 2019, 12:51
gsx750_80 skrev: 10 apr 2019, 08:38
cannon skrev: 10 apr 2019, 07:29
Bruk engangshansker, særlig ved avtapping. Ikke skru av påfyllingslokk før bunnplugg er fjernet.
"Impregner" gjerne filter med motorolje før det monteres.
Kjør gjerne opp oljetrykk uten å starte motor, før første oppstart.
Etter påfylling og oppstart må oljenivå sjekkes og det må trolig toppes opp til max.
Du foreslår å fjerne bunnplugg før påfyllingslokk er fjermet. Antakelig lurt. Da reduseres hastigheten muligens når oljen starter å renne ut,
med mindre sannsynlighet for uønsket søl. Er det derfor?

Da foreslås heller:

* Kjør motor varm
* Løsne skrue under motor, der olje kan renne ut, men ikke så mye at olje tyter ut. Bruk evt hansker for å unngå olje på fingrer og
hender.
* Sett et kar under sykkelen, som samler opp oljen som vil strømme ut.
* Skru bunnplugg helt ut, og forsøk å ikke brenne fingre i varm olje.
(Om skrue og pakning havner i oljen, kan de plukkes opp senere.)
* Fjern "påfyllingsdeksel"
* Vent til oljen har rent ut.
* Fjern deksel over oljefilter.
* Erstatt filter og pakning med nye komponenter. Gni litt olje rundt periferien av gummipakningen, på begge sider, for at denne skal tette optimalt.
* Monter nytt filter og pakning, og skru på deksel.
* Sett i bunnplugg og pakning under motor.
* Fyll på ny olje, men pass på å få rett nivå. For lite gir suboptimal kjøling. For mye kan skape uheldig overtrykk i motor.
* Sett på påfyllingsdeksel, når oljen er på plass.
* Start motoren, og la den gå i 20-30 sekunder. Dette vil fylle det nye oljefilteret med olje, slik at nivået i inspeksjonsglasset
synker.
* Ta av påfyllingsdekselet og etterfyll til ønsket nivå. Sett på dekselet. Start motor og sjekk at oljenivået er fornuftig i etterkant
av denne operasjonen.
Skiftet olje på CBR 250 R i går kveld, og bestemte meg deretter for å legge til et par punkter på slutten av listen over.
Dette etter å ha sett videoen her, spesielt fra ca 5:50 og litt utover.. ; https://www.youtube.com/watch?v=Nkeqay-q4u0
Et nytt filter er ikke mettet med olje. Derfor kan det være lurt å starte motoren etter skifte av olje og filter, registrere hva
som skjer med nivået, og så etterfylle..
Det er jo det jeg sier......se ca 30 linjer ovenfor ditt siste innlegg:)
Du store alpakka!
Du har rett, og kunne godt ha fått cred for det.. Jaja, da får vi satse på at det er enda flere som har fått med seg poenget. ;-)
"Du store alpakka"-liksom. Hva har Alpakka med dette å gjøre???? Dette handler om høner.
Du har glemt å inkludere alle besvergelser, gjenger som ryker, filter som sitter fast, verktøy som glipper (BT-verktøy), såre knoker, oljesøl på gulvet, kobberringer som triller bort, overfylling av olje, osv osv.
Det SKAL faktisk ofres levende høner til bånnplugg-guden ved oljeskift, og det skal avsies 14 vers av mateus-evangeliet, baklengs, mens ny olje fylles på.
Dette står i håndboken til alle japanske motorsykler. For tyske, italienske og amerikanske sykler er det ingenting av dette som nytter.
Hehe.. Jeg lot være å inkludere all kløningen min denne gangen, men du er selvsagt inne på noe. Det som tar 5 -6 minutter og går glatt
på youtube, tok meg mange ganger så lang tid, og inkluderte mange av de elementene du nevner, dessverre. Brukte nok en times tid, muligens noe mer.

Allerede ved fjerning av bunnpluggen ble det problemer. 12 mm koppen (fra Biltema) ville naturligvis ikke på bunnpluggen.
Når jeg lå på gårdsplassen, rundt 8-tida på kvelden, og forsøkte å se den i redusert dagslys, kunne det virke som den var skadet fra tidligere. Den hadde noen merkelige hakk rundt periferien, så nok en "mekaniker" med begrenset kompetanse hadde antakeligvis forbrudt seg på den tidligere. Løsningen ble å tre koppen over bolten med makt, dvs å dundre den på plass vha det tyngste Biltema-verktøyet som var for hånden.
Selvfølgelig hadde jeg ikke hansker, så jeg fikk etterhvert en varm dusj av motorolje over fingrene. (Det skulle vise å være peanuts
i forhold til det griseriet jeg fikk til senere, på gårdsplass, bilmatter som var provisoriske liggeunderlag, bukse mm).
Pluggen landet naturligvis i oljen, sammen med tetningstringen. Mao nye muligheter for søl på fingre og hender mm..
Så fikk jeg ikke løsnet underdelen av kåpa tilstrekkelig til å få fatt i alle boltene som holder dekselet over oljefilteret.
Den minst tilgjengelige av de 4 boltene ble en smule rund og utvisket i konturene etterhvert.
Boltene avslører nå at en amatør har vært på ferde..
Siden ble det en smule heft med å sette fjæren som spenner fast oljefilteret på rette sted. Den skulle ikke dit jeg "husket" at den skulle
være, men youtube kom meg etterhvert til unnsetning. Mobilen ble selvfølgelig også innsmurt med motorolje etterhvert.
Fikk delene på plass, men diverse oljesøl er irriterende. Kjente også oljelukt av hendene minst 1 døgn etterpå.
En trakt som antakeligvis benyttes til baking, vanligvis, ble benyttet til å få oljen inn i motoren. (Tatt fra kjøkkenredskaper, uten at
kona ble konsultert.)
Zalo påført fingre, og en slags vask vha disse, ble benyttet i håp om å få vekk det meste av oljen, før den trakten ble satt inn i oppvaskmaskinen. Syntetisk 5W-40 olje er neppe å anbefale i kostholdet..

Dersom noen hønebesvergelser hadde hjulpet burde jeg absolutt ha anvendt de.. :-) Som du ser, så gikk det omtrent så galt som
du antydet, selv for en oppgave en skulle tro var rimelig banal.
Sykkelen fikk ny olje, men omgivelsene og en selv er i større eller mindre grad kontaminerte med olje, og sykkelen bærer merker
fra amatørmessig behandling. Irriterende. Vurderer å kjøpe nye, originale, bolter.
mvh

-gsx750_80

Svar