Sykkel kom tilbake fra verksted med vibrasjoner..

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Charlotte
Innlegg: 13
Registrert: 25 jul 2018, 09:14
Motorsykkelen din: Honda Transalp XL650 - 2002

Sykkel kom tilbake fra verksted med vibrasjoner..

Legg inn av Charlotte »

Hei!
Jeg har nettopp hentet min transalp på verksted. Der har de skiftet dekk og spilet opp igjen bakdekket. Kjedet er justert, styrelager byttet, oljen skiftet. Så alt tilsier at dette skulle være bra, men... den vibrerer. Det merkes best i 70-80, og føles som om jeg kjører over betongdekker eller noe slikt. 3-4 slag med ett sekund eller to mellom. Noen som har en idé hva dette kan være ? Har filmet bevegelsen i dekk og kjede men får visst ikke lagt den ved. Feil filetternavn står det.
Takknemlig for alle svar og tips

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sykkel kom tilbake fra verksted med vibrasjoner..

Legg inn av AJ »

Kanskje et eller begge dekkene er dårlig avbalansert?
Er kjedet for stramt vil dette også ofte føre til vibrasjoner.
En annen ting som kan skape vibrasjoner er usynkroniserte spjeldhus. Merkes spesielt godt på tosylindrede motorer.

Når det gjelder videoen du har laget så må den linkes til innlegget fra enten YlouTube eller Vimeo.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Charlotte
Innlegg: 13
Registrert: 25 jul 2018, 09:14
Motorsykkelen din: Honda Transalp XL650 - 2002

Re: Sykkel kom tilbake fra verksted med vibrasjoner..

Legg inn av Charlotte »

https://youtu.be/Ceod66NL-tE
Kanskje denne virker da ?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sykkel kom tilbake fra verksted med vibrasjoner..

Legg inn av AJ »

Charlotte skrev: 19 apr 2019, 16:53 https://youtu.be/Ceod66NL-tE
Kanskje denne virker da ?
Videoen virker og det virker som at kjedet hopper og danser litt vel mye... :-k . Normalt på Transalp? Vet ikke... Kan være at kjede og drev har sett sine beste dager og at det er dette som er årsaken til vibrasjonene? Hvis kjedet ha trege ledd gir ikke dette akkurat noen smooth gange, for å si det slik.
Men vanskelig å si noe bestemt og eksakt om vibrasjoner i sykkelen uten å ha kjørt den.

Det lureste er nok å ta en tur innom verkstedet igjen og fortelle dem hva du har opplevd etter å ha fått sykkelen tilbake etter jobben de gjorde.
Dette gjorde jeg selv en gang på Moto Guzzi'en jeg hadde og på den var det spjeldhusene som ikke var synkronisert godt nok.
Ingen kjede på den sykkelen, så det kunne man selvfølgelig utelukke. Derimot hadde den en tosylindret V-motor, som jo du også ha på din.

Kan også nevne at jeg for nion år siden traff han som kjøpte min gamle Yamaha TDM 900 der jeg byttet den inn i en Triumph Tiger 1050.
Den nye eieren ba meg prøve sykkelen fordi han hadde ganske kraftige vibrasjoner i den. Og det stemte. Langt mer enn det jeg noen gang opplevde med sykkelen de fire årene jeg eide den.
Det første jeg kikket på var kjedeslakken. Altfor stramt, slo jeg straks fast. Lett å se dette på TDM 900, som skal ha kjedeslakk på opptil 6 cm. Da jeg sjekket var den knapt over 2 cm! Ikke rart sykkelen vibrerte som gal under kjøring :O !
Regner med at problemet løste seg på verkstedet neste dag...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Rha
Innlegg: 287
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Sykkel kom tilbake fra verksted med vibrasjoner..

Legg inn av Rha »

Kan være som jeg fikk på min xt. Var ett ledd som var kjempeslitt slik at det egentlig ikke passet mot drevet. Det lugget og ristet ettersom hastighet. Lengre imellom i lav hastighet. Tror all innmaten i det leddet var borte.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Charlotte
Innlegg: 13
Registrert: 25 jul 2018, 09:14
Motorsykkelen din: Honda Transalp XL650 - 2002

Re: Sykkel kom tilbake fra verksted med vibrasjoner..

Legg inn av Charlotte »

Ok. Tusen takk for svar. Ifølge verkstedet så skulle jeg ha mye å gå på ang. kjede og drev. Kanskje de kan ha snudd det på et vis ? Jeg følger rådet og stikker innom de på verkstedet igjen 😊

Rha
Innlegg: 287
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Sykkel kom tilbake fra verksted med vibrasjoner..

Legg inn av Rha »

Både kjede og drev var veldig bra på min, sett bort i fra den ene lenken. er fort gjort å overse det. så det ikke selv om jeg smører med spray.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sykkel kom tilbake fra verksted med vibrasjoner..

Legg inn av mekkern »

kameraet ble beveget noe raskt... men det så ut som det var kast i bakhjulet??
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Sykkel kom tilbake fra verksted med vibrasjoner..

Legg inn av simpson »

ser ut som om det er på tide å bytte kjede og drev, lenkene i kjede følgerer ikke med og vil gi deg ulyder når de ikke retter seg ut etter de har rundet dervet, også kalt chain slapping.
Men vil ikke gi deg vibrajaoner, kun ulyder
Men kjede er ikke bra og bør byttes.
Du bør selvfølgelig bytte drev samtidig og kjøpe en komplett drevpakke da dette er billigst.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkel kom tilbake fra verksted med vibrasjoner..

Legg inn av kjellv »

Vanskelig ut fra filmen din å se hva det kan være. Hadde kameraet stått fast på et stativ og helt i ro så kanskje..
Men uansett, er dette noe som har endret seg mens sykkelen var på verksted så hadde jeg tatt det opp med verkstedet før jeg gjorde noe mer.

Charlotte
Innlegg: 13
Registrert: 25 jul 2018, 09:14
Motorsykkelen din: Honda Transalp XL650 - 2002

Re: Sykkel kom tilbake fra verksted med vibrasjoner..

Legg inn av Charlotte »

Som jeg nevnte, så var både kjede og drev i god stand i følge verkstedet. Ja, dette har endret seg. Selv om sykkelen er på mange måter mye bedre nå med nye dekk, spiler og styrelager. Og ja, det ser ut som det er litt bevegelse i dekket. Det er satt på balansevekter, men noe er ikke som det skal.. jeg kjører tilbake til verkstedet i morgen og håper på at de er åpen 😊
Nå var jeg ute for å se litt til. Sykkelen står på depotstøtte, og på et sted tar hjulet nedi, mens det er ca 1 cm klaring på andre siden. Aner ikke hvor mye bevegelse det kan være i slikt jeg.. er det for mye?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Sykkel kom tilbake fra verksted med vibrasjoner..

Legg inn av simpson »

Du ser jo at dette er chain slapping, noen lenker følger ikke med og gir en hump som du ser på bildet?
Kjedet ditt er modent for utbytte selv om det er starmmet på verksted.
Men hva mener du med forskjell 1 cm som tar ned i? er det mot svingarm? Det skal i såfall være likt på mm

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sykkel kom tilbake fra verksted med vibrasjoner..

Legg inn av AJ »

Chain slapping forekommer også på kjeder som er ganske nye og i fin form. Kommer mye an på hvor slakt kjedet er, akselavstanden og om man 'lugger' sykkelen i misforholdet høyt gir og lav fart.
På KTM 1X90 syklene er det ikke akkurat uvanlig med chain slapping mot underkanten av svingarmen uten at dette betyr feil/skader på kjedet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Sykkel kom tilbake fra verksted med vibrasjoner..

Legg inn av simpson »

AJ, ja det kan forkomme, men normalt skyldes det at lenker pga rust ikke følger med rundt og vil gi lyd.
Med sliten kjede vil strammingen være kristisk for når du får dette fenomenet.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Sykkel kom tilbake fra verksted med vibrasjoner..

Legg inn av Rune75 »

Charlotte skrev: 19 apr 2019, 20:18 Som jeg nevnte, så var både kjede og drev i god stand i følge verkstedet. Ja, dette har endret seg. Selv om sykkelen er på mange måter mye bedre nå med nye dekk, spiler og styrelager. Og ja, det ser ut som det er litt bevegelse i dekket. Det er satt på balansevekter, men noe er ikke som det skal.. jeg kjører tilbake til verkstedet i morgen og håper på at de er åpen 😊
Nå var jeg ute for å se litt til. Sykkelen står på depotstøtte, og på et sted tar hjulet nedi, mens det er ca 1 cm klaring på andre siden. Aner ikke hvor mye bevegelse det kan være i slikt jeg.. er det for mye?
Hjulet skal jo helst være en perfekt sirkel. 1cm er alt for mye forskjell. 1-2mm er maks. Ser på videoen at dekket humper, felgen også. Tilbake til verkstedet og reklamer på arbeidet.

Svar