Bytte av bakbrems?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Ridelikethewind
Innlegg: 82
Registrert: 02 aug 2017, 23:58
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 (2000 modell)

Bytte av bakbrems?

Legg inn av Ridelikethewind »

Hei gode mennesker!

Har tatt ut sykkelen etter en tung dvale. Påspanderte sykklen nytt batteri, og renset tennpluggene! Kjørte meg en tur, og tenkte at alt var topp, men så merket jeg at jeg ikke hadde noe bremseeffekt bak. Jeg trykket, og prøvde å variere med presset, men virket ikke som det hjalp i det heletatt. Bruker bakbremsen til bykjøring(kryp) og bakkestart. Så føler det er litt tungvint å bare bruke forbremsen. Vet dere hva det kan være? den fungerte, da jeg satte den inn i høst ifjor. Kan det hende jeg må bytte bremseveske eller olje? forbremsene fungerer godt!

Det er en gsxr Suzuki 600 2000 modell.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Bytte av bakbrems?

Legg inn av Kawagutten »

Blir sikkert bra igjen med bytte av bremsevæske og slanger og kanskje et overhalingskit til kalipern. Luft godt og sjekk at bremse stempelet går fint.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bytte av bakbrems?

Legg inn av FredrikE24 »

Kan være greit å sjekke væskenivået.
Mister man bremsetrykk er nok denne på grunn av lekkasje.

Ridelikethewind
Innlegg: 82
Registrert: 02 aug 2017, 23:58
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 (2000 modell)

Re: Bytte av bakbrems?

Legg inn av Ridelikethewind »

Er det noen som kjenner til det å bytte væske selv? er det en lett jobb?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bytte av bakbrems?

Legg inn av cannon »

Grei jobb å gjøre selv. Anbefaler en vacum-pumpe, enten manuell eller en som drives av trykkluft. Da kan du bytte bremsevæske raskt og uten søl.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Bytte av bakbrems?

Legg inn av haakeik »

Ridelikethewind skrev: 14 mai 2019, 00:32 Er det noen som kjenner til det å bytte væske selv? er det en lett jobb?
Det er ikke vanskelig med rett utstyr. F.eks. https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000031634 og https://www.biltema.no/bil---mc/mc/mc-o ... 2000022830

Ang. at de ikke virker:
Sjekk først nivået på bremseveskebeholderen. Er den mellom min og max, har du ikke lekkasje, men muligens har stemplene satt seg eller det er ikke mere bremsebelegg igjen.
Det er flust av videoer ute på Youtube som viser hvordan man bytter bremseveske, rense bremse caliper og skifter bremseklosser.

Ridelikethewind
Innlegg: 82
Registrert: 02 aug 2017, 23:58
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 (2000 modell)

Re: Bytte av bakbrems?

Legg inn av Ridelikethewind »

Hei!

Nå har jeg vært og sjekket opp og det kan hende den må "luftes" fikk jeg høre av verkstedet, i og med at det ikke er noe "trykk" når du trår i pedalen, væsken er det fortsatt, men trykket bygges ikke opp. Så lufting eller bytte pakning mente de på verksted. Noen I oslo som kan ta en titt eller hjelpe til? har kjøpt inn ny bremsevæske.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Bytte av bakbrems?

Legg inn av Kawagutten »

Ta av master sylinder som er festet bak ved pedalen. Feilen kan være der.
Sist redigert av Kawagutten den 11 jun 2019, 00:40, redigert 1 gang totalt.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bytte av bakbrems?

Legg inn av Jompa »

Hvorfor ta av mastercylinderen ?
Kan like gjerne be han om å skru løs bremselyspæra når du ikke skriver hva han må se etter.
En som spør om hjelp til å lufte bremsene skal i alle fall ikke begynne å fikle med cylinder og calipere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Bytte av bakbrems?

Legg inn av Kawagutten »

Jompa skrev: 16 mai 2019, 16:27 Hvorfor ta av mastercylinderen ?
Kan like gjerne be han om å skru løs bremselyspæra når du ikke skriver hva han må se etter.
En som spør om hjelp til å lufte bremsene skal i alle fall ikke begynne å fikle med cylinder og calipere.
Han hadde fått beskjed fra verksted at drt bare var en pakning og da regnet jeg med det var i mastersylinder. Siden du ikke viste det så er det gummi inni der hehe
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Bytte av bakbrems?

Legg inn av Kawagutten »

Hvis du får trykk og luftet så er det ikke vits å ta av mastersylinder. Noen ganger har mutter på push rod løsnet og skapt problem. Diapragm i beholderen kan jo sjekkes. Rust på bremsestempel og glider forkommer ofte så er greit å sjekke hvis ikke det andre hjelper. På gamle mc`r med problemer går jeg stort sett utifra at det ikke er servet på en stund og gir anbefaling etter det . Kan nok bli litt ekstra emn det kommer alltid eieren til gode 😁
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bytte av bakbrems?

Legg inn av Jompa »

Kawagutten skrev: 16 mai 2019, 22:26
Jompa skrev: 16 mai 2019, 16:27 Hvorfor ta av mastercylinderen ?
Kan like gjerne be han om å skru løs bremselyspæra når du ikke skriver hva han må se etter.
En som spør om hjelp til å lufte bremsene skal i alle fall ikke begynne å fikle med cylinder og calipere.
Han hadde fått beskjed fra verksted at drt bare var en pakning og da regnet jeg med det var i mastersylinder. Siden du ikke viste det så er det gummi inni der hehe
Jeg vet godt hvordan bremser fungerer og hvordan delene ser ut innvendig. Nå hadde jeg inntrykk av at trådstarter ikke hadde samme peiling som meg, bla a for at han spurte om hjelp til lufting. Bremser er ikke akkurat rette stedet å begynne å øve seg på mekking, derfor bruker jeg å være litt forsiktig med å slenge ut forslag om hva folk skal gjøre.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Bytte av bakbrems?

Legg inn av Kawagutten »

Jompa skrev: 16 mai 2019, 23:09
Kawagutten skrev: 16 mai 2019, 22:26
Jompa skrev: 16 mai 2019, 16:27 Hvorfor ta av mastercylinderen ?
Kan like gjerne be han om å skru løs bremselyspæra når du ikke skriver hva han må se etter.
En som spør om hjelp til å lufte bremsene skal i alle fall ikke begynne å fikle med cylinder og calipere.
Han hadde fått beskjed fra verksted at drt bare var en pakning og da regnet jeg med det var i mastersylinder. Siden du ikke viste det så er det gummi inni der hehe
Jeg vet godt hvordan bremser fungerer og hvordan delene ser ut innvendig. Nå hadde jeg inntrykk av at trådstarter ikke hadde samme peiling som meg, bla a for at han spurte om hjelp til lufting. Bremser er ikke akkurat rette stedet å begynne å øve seg på mekking, derfor bruker jeg å være litt forsiktig med å slenge ut forslag om hva folk skal gjøre.

Det er da ikke så vanskelig så lenge noen ønsker å gjøre det selv. Er da nok eksempler på det her inne at folk har klart seg etter tips . Og som du ser på bilde er det ikke mange delene inni mastersylinder.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bytte av bakbrems?

Legg inn av Jompa »

Jeg regner med at trådstarter har oppfattet poenget mitt, selv om du ikke har det.
Selv om det er få deler i et bremsesystem uten ABS er det fullt mulig å gjøre feil, særlig om man er uerfaren.
Da gjelder det å følge boka, evt ha litt flaks å finne en youtubevideo der tingene blir gjort riktig.
Ellers er det selvsagt kjempeflott at noen har lyst til å lære å gjøre ting selv, jeg vil uansett ikke anbefale noen å begynne med bremsene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Bytte av bakbrems?

Legg inn av Kawagutten »

Jompa skrev: 17 mai 2019, 00:20 Jeg regner med at trådstarter har oppfattet poenget mitt, selv om du ikke har det.
Selv om det er få deler i et bremsesystem uten ABS er det fullt mulig å gjøre feil, særlig om man er uerfaren.
Da gjelder det å følge boka, evt ha litt flaks å finne en youtubevideo der tingene blir gjort riktig.
Ellers er det selvsagt kjempeflott at noen har lyst til å lære å gjøre ting selv, jeg vil uansett ikke anbefale noen å begynne med bremsene.
Har sett poenget ditt for lengst. Men nå får ts få ordet for min del .
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar