Starte motor ila vinter?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
ilcapo
Innlegg: 6
Registrert: 30 jun 2018, 04:00
Motorsykkelen din: Honda VFR750 1986

Starte motor ila vinter?

Legg inn av ilcapo »

Tråden er vel mer relatert til folk som meg her nordpå med lange vintre!
Med varmegradene som kryper oppover så begynner å se greit ut på veiene her i Tromsø, så jeg vurderte å hente ut sykkelen fra garasjen her om dagen da det slo meg at jeg ikke hadde sett noe til den siden jeg satt den der i oktober i fjor...
Med tanke på at jeg har en rimelig gammel sykkel tenkte jeg å kanskje begynne å fyre den i gang i ny og ne ila vinterlagringen fremover for å systemet i gang.

Er dette noe dere bruker å gjøre eller er det noe jeg innbiller meg er smart å gjøre? I så fall hvor ofte er det rimelig å starte motoren når kuldegradene ligger utenfor og hvor lenge er det innafor å kjøre den? :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av FredrikE24 »

Det har ingenting for seg annet enn din egen tilfredsstillelse av å fyre jernet!

Du vil kaldstarte motoren i kulde, på tykk olje. Du får etterhvert kondens i olja osv. Motoren har ikke vondt av å stå. Særlig ikke på ny olje.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av Kawagutten »

Hvis du ikke har drenert forgasseren og den står med 95 oktan over så lang tid kan det være ok å starte opp en gang men da bør den kjøres god og varm. Stopper du motoren etter kort tid så ser du fuktigheten i olja gjennom glasset.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av FredrikE24 »

Å stå over vintern med bensin i gasserne tåler de fint. Jeg er selv ganske nøye med ting. Skifter olje og varmkjører motoren før jeg setter den bort etter en real service. En kollega derimot bare parkerer sykkelen bak bilen i garasjen på høsten og når snøen er borte og varmegradene er tilstedeværende på morgenen bestemmer han seg brått om å kjøre mc til jobb. Han har aldri problemer med denne metoden.

Har mye kjøretøy rundtom som står fort 7-8 måneder i slengen ubrukt. Jeg har aldri hatt problemer. Bare tråkker det i gang. Dette gjelder mopeder, motorsykler, biler, gressklippere, motorsager, strømaggregater..

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av cannon »

Jeg hadde en vf750c som ikke tålte 5 mnd i kald garasje uten å drenere forgassere. En oppstart og varmkjøring ila vinteren var et godt alternativ til drenering. Smart å gjøre det på en mildværsdag.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37826
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av AJ »

Ingen start i løpet av vinteren her i gården. Eller garasjen, for å være helt presis... ;)
Kun vedlikeholdsladring noen få ganger i løpet av vintermånedene.

På den forrige KTM'en hadde jeg litt startproblemer etter vinterlagringen. Trolig grunnet starteren, som jeg mener bestemt er blitt forbedret på den nye modellen.
Ingen problemer med denne ved første oppstart i vår.

Ser ikke noe poeng med å starte motorsykkelen om vinteren hvis man da ikke skal ut å kjøre med den den... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av ZZR-Erling »

Her kommer kortversjonen :
Nei,men drener gassere, eller ha i bensinkonservering om det er inj.




Jeg selv bruker ikke kortversjonen på min mc eller cabriolet, fordi jeg gir de mer enn det nødvendigste. De er jo mine "smykker"! :)

Starting anser jeg som bare tull. Blir mye vann av slikt, og om de ikke får kjørt seg skikkelig varm, fordamper ikke vannet.. pluggene blir raskt sløve, olja mer og mer vannholdig, eksosen mer og mer rusten, og biken blir bare verre og verre å få start på..
Om man ikke drenerer gasserne, vil det bygge seg opp belegg på dysene, som blir mer og mer tette for hver lagring, biken går magrere og magrere, og til slutt starter den ikke heller..

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av mekkern »

Nix ingen start-helt bortkastet og gir bare feilkilder.
Fyller siste tank før lagring med 98oktan hvis det passer-ellers så får den bare en dose med injectionrens på første tanken..

Tar en service/klargjøring på syklene på våren ved oppstart-vasker ikke sykkelene engang på høsten hvis de ikke er helt nedsølet.

Det er bare en mekanisk gjenstand du kan ignorere hele vinteren-batteriet derimot bør oppbevares kaldt og eventuelt gies en liten opplading eller to i løpet av vinteren hvis det står tilkoblet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av Bjerknez »

Dette har jeg fint lite peiling på, men jeg kan jo komme med hva jeg tenker selv rundt dette (selv om det helt sikkert er feil tankegang):

Jeg er nok en av dem som liker å starte sykkelen inni mellom i løpet av vinteren. Jeg lar den gå seg god og varm (ca. 30 minutter). Ikke veldig ofte, men kanskje en gang i måneden eller noe. Den forrige Bimmern lot jeg stå ganske lenge i garasjen uten å starte og når jeg først startet den så hørtes den ut som en skurtresker i noen sekunder før den kom seg. En ganske ubehagelig lyd jeg ikke helt likte.

Grunnen til dette er kanskje at all olje hadde sunket ned i bunnpanna, slik at når jeg startet så var det litt metall mot metall før oljen begynte å sirkulere?

jeg vet dog ikke om dette er skadelig, men hvis jeg starter sykkelen omtrent en gang i måneden å lar den gå seg varm så slipper jeg dette.

Vedlikeholdslading får den uansett ved siden av, så den biten er uansett dekket.

Har du noen innvendinger på det jeg skriver her mekkern?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av FredrikE24 »

Det var nok bare litt rasling i registeret ved første starten der som du hørte. Så fort strammern får oljetrykk ila. Det første sekundet forsvinner jo lyden.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 25 apr 2019, 11:02 Det var nok bare litt rasling i registeret ved første starten der som du hørte. Så fort strammern får oljetrykk ila. Det første sekundet forsvinner jo lyden.
Hva vil egentlig det si? (Rasling i registeret)

Hva er det konkret som rasler?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av FredrikE24 »

Registerkjede, på BMW K1200/K1300 kan det forekomme ved hver oppstart(kaldstart), da som følge av defekt strammer eller slakt oljepumpekjede som har mekanisk stramming.

Registerkjede, altså kjedet som henger på veiva og går opp til toppen for å drifte kamakslingene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 25 apr 2019, 11:15 Registerkjede, på BMW K1200/K1300 kan det forekomme ved hver oppstart(kaldstart), da som følge av defekt strammer eller slakt oljepumpekjede som har mekanisk stramming.

Registerkjede, altså kjedet som henger på veiva og går opp til toppen for å drifte kamakslingene.
Men er det vanlig at registerkjedet blir slakt når sykkelen står rolig over lenger tid?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av FredrikE24 »

Kjedet strammes kontinuerlig av en kjedestrammer som oftest består av en fjær som holder et visst grunntrykk på kjedet, og en hydraulisk del som bruker oljetrykk til å stramme kjedet. Når sykkelen får stå litt forsvinner trykket i strammeren og kjedet blir litt slakkere. Ved oppstart vil kjedestrammer begynne å stramme igjen momentant, men det tar noen sekunder før det blir tilstrekkelig stramt.
Strammeren dytter på en plastsleide som kjedet går i.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av KåreDump »

Å starte sykkelen på vinteren har ingen ting positivt for seg (annet enn å høre på go' lyden).
Med mindre du kjører den varm vil det kun føre til økt slitasje. Å stå og slamre på tomgang til den er varm er det ingen moderne motor som liker.

Kald (altså ikke driftsvarm) motor slites dessuten mye mer enn en varm, og med korte oppstarter i garasje vil du egentlig kun få med deg det negative. Større risiko for kondens, tapping av batteri, slitasje +++
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar