Starte motor ila vinter?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, for meg som ikke er veldig teknisk anlagt når det kommer til motorer, høres egentlig begge parter fornuftig ut.

Når det er sagt, så tror jeg på det som ble sagt om taxier lenger opp. Motorer som går jevnlig virker til å gå lenger. Kanskje ikke vare lenger med tanke på tid, men gå flere km?

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av Kawagutten »

Bjerknez skrev: 26 apr 2019, 05:32 Hehe, for meg som ikke er veldig teknisk anlagt når det kommer til motorer, høres egentlig begge parter fornuftig ut.

Når det er sagt, så tror jeg på det som ble sagt om taxier lenger opp. Motorer som går jevnlig virker til å gå lenger. Kanskje ikke vare lenger med tanke på tid, men gå flere km?
Så da er det bare å la bmw`n gå hele vintern haha
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av Kawagutten »

cannon skrev: 25 apr 2019, 18:39
mekkern skrev: 25 apr 2019, 13:48 Jeg mener de interne delene som stempler og slikt..
Dessuten er det VANN temperaturen du ser i displayet, ikke den like eller ennå mer viktige OLJE temperaturen...
Vanntemp vil ikke stige en grad uten at forbrenning og friksjon i motoren skaper varme. Varm vann er altså et resultat av langt varmere metalldeler.
Enig i at kaldstart ikke er ideelt, men 3-4 oppstarter med varmkjøring pr vinter gjør ingen skade. Motorer kan stå seg ihjel mer enn de kan startes ihjel. Noen varmkjøringer innebærer at sykkelen er å betrakte som parkert og i drift, ikke konservert og lagret.
MC i drift er best, både for motoren og for eierens ører, pms-diagnose og vinterhumør. Ta gjerne en pils i garasjen mens motoren koser seg.....:)
:thumleft
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 25 apr 2019, 18:39
mekkern skrev: 25 apr 2019, 13:48 Jeg mener de interne delene som stempler og slikt..
Dessuten er det VANN temperaturen du ser i displayet, ikke den like eller ennå mer viktige OLJE temperaturen...
Vanntemp vil ikke stige en grad uten at forbrenning og friksjon i motoren skaper varme. Varm vann er altså et resultat av langt varmere metalldeler.
Enig i at kaldstart ikke er ideelt, men 3-4 oppstarter med varmkjøring pr vinter gjør ingen skade. Motorer kan stå seg ihjel mer enn de kan startes ihjel. Noen varmkjøringer innebærer at sykkelen er å betrakte som parkert og i drift, ikke konservert og lagret.
MC i drift er best, både for motoren og for eierens ører, pms-diagnose og vinterhumør. Ta gjerne en pils i garasjen mens motoren koser seg.....:)
Det der høres faktisk ganske fornuftig ut i mitt hode.

Slik jeg ser det, så skal vannet kjøle motoren. Vannet alene klarer dette frem til motoren blir for varm og vifta slår inn og gjør sitt for å hjelpe til. Har jeg rett? Jeg vet jeg har en oljekjøler også... men det har jeg ikke greie på...

Motoren i Bimmern blir fortere varm når den står rolig på tomgang enn når jeg kjører i følge gradevisningen i displayet. Den blir også varmere da den lett når 100 grader (i følge gradevisningen i displayet) etter noen få minutter på tomgang. Denne temperaturen får jeg aldri når sykkelen er i bevegelse. Annet enn ved krypkjøring og sagtegående kø i varmt sommervær.

På E6 i 120km/t ligger den på rundt 75 grader mer eller mindre konstant.

Det får meg derfor til å lure på utsagn her inne som sier at man må kjøre for at motoren skal bli skikkelig varm. Kan den ikke (vertfall i mitt tillfelle) like godt gå på tomgang en halvtimes tid?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av cannon »

For det formålet som er tema her, så holder det med tomgangskjøring, uansett hva forskjellen måtte være ift. kjøring.
Motorolja står for en betydelig del av kjølingen i en 4takt'er, med eller uten oljekjøler. Bl.a. derfor er det bra å ha oljenivået på maks.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av FredrikE24 »

Ta en termografi av sykkelen etter 20 min på motorveien og sammenligne det med 20 min på tomgang.

Motor, gir, alt blir godt og gjennomvarmt når du kjører.


Men nå føler jeg det sporer av. Hele saken her var spørsmålet om man bør, eller bør la være å starte opp sykkelen regelmessig i løpet av vinterparkering av tekniske årsaker og gevinst.

La være å starte opp ila. Vinteren, og
spar det til våren. Det bringer lite positivt med seg som er grunn nok til å gjøre det, annet enn gassere som muligens ikke tetter seg.
Motorer tåler og stå, tomgangskjøring er skadelig for miljø og ikke det beste for en motor. Oppvarming under kjøring er tingen og iht. Manualen.

Jeg har en moped som jeg startet opp i jula(den står i utlandet) som hadde stått med gassern full av bensin i 1,5 år urørt. Da jeg dysa den om, og tok en titt så var den strøken og skinnende ren inni. Før jeg dysa den om kneppet jeg på choken og kicket den igang på tre-fire tråkk. Jeg har vondt for å tro at det skjer så mye under en vinterparkering på 4-5 måneder.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 26 apr 2019, 07:29 Ta en termografi av sykkelen etter 20 min på motorveien og sammenligne det med 20 min på tomgang.
Men temperaturen i displayet lyver vel ikke? Når den sier ca. 75 grader på motorvei og 100 grader+ på tomgang så vil vel det si at motor er varmere og dermed trenger mer hjelp til å kjøle seg ned på tomgang?

Jeg merker dte også når jeg står i stillestående kø på sommeren. Den blir så varm der jeg har lårene/leggene at det nesten blir ubehagelig etter en stund. Faktisk blir den så varm at ramme på den gamle sykkelen mistet noe av fargen grunnet dette.

Jeg synes begge parter her har noen konklusjoner som virker fornuftige... men hva som er mest korrekt er vel kanskje en annen sak?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av simpson »

Det stemmer det du sier Bjerknez, ved kjøring vil tempen være mye lavere enn ved tomgang/køkjøring.
Du får fartsvind gjennom radiator som kjøler og vind rundt motor som også kjøler mye.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av Kawagutten »

kanskje en liten forskjell om en mc står i stua eller ute i all slags vær? Finnes vel mange som ikke har super god kjennskap til hva som er best for sin mc og i sitt miljø den er lagret og over hvor lang tid det er snakk om?
Har en god formening om at motorer liker seg best med oljenivået på øverste streken og etter min erfaring så er det mindre ulyder i motor da 😁

For å ta det etter trådstarters situasjon så gjorde jeg opp en mening om at det ikke var gjort noen ting i forbindelse med lagring, kun parkert mc og over ca 8 mnd. Noe som for lengst har gått over den tid jeg har erfart problemer med mc etter vinterlagring. Om noen har vært heldig med sin vinterlagring eller ikke oppdaget hva som er skjedd inni motoren så betyr ikke det at det er likt for alle . Hehe noen ting er det fysiske lover som er ganske holdbare for og det er samtidig inviduelt til en viss grad hvor ille det er med vinterlagring. Nå vet ikke vi(noen av oss) hvilken kvalitet diverse deler inni en motor har på hver enkelt mc så kan heller ikke si hvor fort rust kommer. Fuktighet ,rust og slitasje ved kaldstart og lang tids parkering er et problem med at olja ikke lenger gjør jobben den er laget for fordi den ligger i bunn og den kan slamme seg(ikke klag på ordforrådet hehe) ( blir tykk og samler fuktighet og spon som kan tette oljekanaler). Noe av dette er kanskje ikke merkbart for alle for hvor mange har tatt opp en motor for å sjekke dette . Derfor holder jeg meg mest mulig til min erfaring og til produsenters anbefalinger fordi jeg regner med de har en lange og mange tester bak seg som gir et godt grunnlag men samtidig skal de jo være på den sikre siden pga garanti. Har også fått en del meninger fra mekanikere som har åpnet noen motorer i løpet av noen tiår i jobbsammenheng så etter min mening så går det stort sett fint over noen få mnd men mener at blir vinteren veldig lang så trengs det å gjøre noe mer forberedninger .Selvfølgelig noe forskjell kan forekomme på ny og gammel mc++ og hvis en skal være super spesifikt så har vel kvalitet på metall noe å si også haha . Når det gjelder bensin lagret over tid så har det også vært et problem for noen og med ethanol/methanol iblandet så er det et steg nærmere rensemiddel enn smøring 🥶
Bare å arrestere meg med fakta hvis jeg har feil 🤣
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
ilcapo
Innlegg: 6
Registrert: 30 jun 2018, 04:00
Motorsykkelen din: Honda VFR750 1986

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av ilcapo »

Holy moly!
Hadde egentlig forventet et yay or nay svar her men ser vist ut til at det er mye mer å ta i betraktning!
Bukker og takker Kawagutten for en grei oppsummering :)
Kan melde at sykkelen dessverre ikke startet på første forsøk grunnet rust i startmotor grunnet dårlig pakning (i år og), men etter å ha pusset litt, byttet børster og vedlikeholdsladet batteriet startet den på andre forsøk!
Gikk glipp av første heterunde her i nord men så snart Yr.no melder røde grader på morgenkvisten kjører jeg på jobb på 2-hjul atter en gang!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av FredrikE24 »

For å dra mer på taxi-eksempelet. Grunnen til at disse motorene holder seg friske og fine flere km. Enn melk og brød-bilene våre er fordi de aldri rekker å bli helt kalde før det er pån igjen. Driftstemperatur holdes relativt konstant der det skal være og dermed få kaldstarter.

Hadde selv en gammel diesel-Mercedes fra tidlig 90-tall. Rusta tok den i 2016 med 540 000km på meteret. Motoren var i sin beste form da jeg kjørte den inn på huggern og lot dem knuse den. Kun langkjørt privat før jeg kjøpte den.
Komp var over spec og motoren hadde tilnærmet ingen blow-by..

Når det gjelder parkering over vintern så liker jeg å varmkjøre motor på ny olje før den settes på sin plass og nøkkelen tas ut. Frisk og fin olje overalt. Sikkert helt unødvendig, men jeg liker det. Skal du derimot lagre lenger 3-4 år og lenger er det mer viktig. Mulig det er fordi jeg kjører BMW, men jeg gjør det jeg skal på høsten, og når våren kommer trykker jeg på startknappen første gang siden parkering. Det overrasker meg ikke at den starter hver gang.. Samme med K100en, eller når jeg tar Jawa’n ut av sommerparkering. Setter på bensinkrana og tråkker noen ganger. Tut og kjør.

Svar