Starte motor ila vinter?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 25 apr 2019, 10:55 Grunnen til dette er kanskje at all olje hadde sunket ned i bunnpanna, slik at når jeg startet så var det litt metall mot metall før oljen begynte å sirkulere?

jeg vet dog ikke om dette er skadelig, men hvis jeg starter sykkelen omtrent en gang i måneden å lar den gå seg varm så slipper jeg dette.

Vedlikeholdslading får den uansett ved siden av, så den biten er uansett dekket.

Har du noen innvendinger på det jeg skriver her mekkern?
Spørsmålet er da hvorfor du vil utsette motoren for dette gang på gang gjennom vinteren i stedet for bare en oppstart på våren... :P

litt ala gi en finger et rapp med hammeren en gang på våren eller hver mnd gjennom hele vinterern... :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 25 apr 2019, 13:07
Bjerknez skrev: 25 apr 2019, 10:55 Grunnen til dette er kanskje at all olje hadde sunket ned i bunnpanna, slik at når jeg startet så var det litt metall mot metall før oljen begynte å sirkulere?

jeg vet dog ikke om dette er skadelig, men hvis jeg starter sykkelen omtrent en gang i måneden å lar den gå seg varm så slipper jeg dette.

Vedlikeholdslading får den uansett ved siden av, så den biten er uansett dekket.

Har du noen innvendinger på det jeg skriver her mekkern?
Spørsmålet er da hvorfor du vil utsette motoren for dette gang på gang gjennom vinteren i stedet for bare en oppstart på våren... :P

litt ala gi en finger et rapp med hammeren en gang på våren eller hver mnd gjennom hele vinterern... :lol
Poenget mitt er at denne lyden dukker ikke opp når jeg starter den jevnlig gjennom vinteren. Men lar jeg den stå hele vinteren, så dukker denne lyden opp.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av mekkern »

Selv om du ikke direkte HØRER dette, så er det oppstart med dårligere smøring hver gang i forhold til høyere temperatur-og motoren er ikke designet for å stå å gå uten last gang på gang...og nei-den blir ikke skikkelig gjennomvarm uten last..du får blant annet ikke normal temperatur på stempel og ventiler.
Føler du deg komfortabel med dette må du for all del fortsette-men fra et mekanisk/kjemisk synspunkt er dette forringende.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av Bjerknez »

Med at den "ikke blir skikkelig gjennomvarm" mener du da temperaturen som vises i displayet? I så tillfelle blir den i følge denne tempmåleren varmere når den står rolig enn når jeg kjører. Vifta/kjølesystemet starter når tempmåleren når så vidt over 100 grader. Jeg får aldri 100 grader når jeg kjører (bortsett fra når jeg står i kø etc.) Når jeg kjører er den sjelden over 75 grader.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av mekkern »

Jeg mener de interne delene som stempler og slikt..
Dessuten er det VANN temperaturen du ser i displayet, ikke den like eller ennå mer viktige OLJE temperaturen...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 25 apr 2019, 13:48 Jeg mener de interne delene som stempler og slikt..
Dessuten er det VANN temperaturen du ser i displayet, ikke den like eller ennå mer viktige OLJE temperaturen...
Aha.. da forstår jeg :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av FredrikE24 »

En motor liker å gå med driftstemperatur, kaldstart er fæle greier. Skal man ikke kjøre en tur, så la vær å starte opp :prf

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 25 apr 2019, 15:13 En motor liker å gå med driftstemperatur, kaldstart er fæle greier. Skal man ikke kjøre en tur, så la vær å starte opp :prf
Jeg ser den. Men er dette bare din/deres mening, eller finnes det informasjon der ute som underbygger dette?

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 25 apr 2019, 15:22
FredrikE24 skrev: 25 apr 2019, 15:13 En motor liker å gå med driftstemperatur, kaldstart er fæle greier. Skal man ikke kjøre en tur, så la vær å starte opp :prf
Jeg ser den. Men er dette bare din/deres mening, eller finnes det informasjon der ute som underbygger dette?
Det finnes informasjon der ute som underbygger dette.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av Sakkle »

Rune75 skrev: 25 apr 2019, 15:26
Bjerknez skrev: 25 apr 2019, 15:22
FredrikE24 skrev: 25 apr 2019, 15:13 En motor liker å gå med driftstemperatur, kaldstart er fæle greier. Skal man ikke kjøre en tur, så la vær å starte opp :prf
Jeg ser den. Men er dette bare din/deres mening, eller finnes det informasjon der ute som underbygger dette?
Det finnes informasjon der ute som underbygger dette.
Det er jo fremdeles bare en påstand da... :-k

(Jeg tror deg, men jeg mistenker andre kanskje er på jakt etter denne informasjonen.)
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av Sakkle »

Fant denne artikkelen ved et kjapt Google søk. Den er sånn halvveis relevant...

https://www.popularmechanics.com/cars/a ... ms-engine/

Jeg antar at motor er motor og det som gjelder for bil i stor grad også gjelder MC. Så vidt jeg forstår bør du altså kun starte og kjøre sykkelen på tomgang om du har tenkt å umiddelbart ta deg en kjøretur. Det stemmer vel også med det jeg har hørt (og muligens lest) andre steder.

EDIT: En litt mer relevant artikkel her: https://www.lawabidingbiker.com/130/
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av Rune75 »

Sakkle skrev: 25 apr 2019, 15:27
Rune75 skrev: 25 apr 2019, 15:26
Bjerknez skrev: 25 apr 2019, 15:22
FredrikE24 skrev: 25 apr 2019, 15:13 En motor liker å gå med driftstemperatur, kaldstart er fæle greier. Skal man ikke kjøre en tur, så la vær å starte opp :prf
Jeg ser den. Men er dette bare din/deres mening, eller finnes det informasjon der ute som underbygger dette?
Det finnes informasjon der ute som underbygger dette.
Det er jo fremdeles bare en påstand da... :-k

(Jeg tror deg, men jeg mistenker andre kanskje er på jakt etter denne informasjonen.)
Jeg mistenker at denne personen har tilgang på Internett og er i besittelse av gode søkemotorskills.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22846
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av Bjerknez »


Jeg mistenker at denne personen har tilgang på Internett og er i besittelse av gode søkemotorskills.
Hvor gode mine søkeskills er vet jeg ikke, men antar dem er midt på treet. Man finner mye rart på Google, men problemet er å finne artikler med troverdige kilder. Siden jeg ikke kjenner til noen troverdige kilder rundt dette så regner jeg med at andre her inne klarer å grave opp noe på en mer effektiv måte enn meg selv.

Når det er sagt, så ser det absolutt ut til at dere har et poeng ut fra hva jeg har lest. For meg kan forfattere rundt om smykke seg med de mest fantastiske titler, men det bør ikke bety at dem har rett i det dem skriver. Jo flere troverdige kilder som mener det samme jo bedre osv.

Derimot hadde det jo vert behjelpelig hvis du hadde gravd opp noen gode artikler rundt dette :thumleft

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 25 apr 2019, 15:47 Man finner mye rart på Google, men problemet er å finne artikler med troverdige kilder.
Kildekritikk har jo alltid vært viktig. Men i disse tider med fake news og artikler om hva som helst skrevet av hvem som helst, er det viktigere enn noen gang.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av 45316 »

Her er er èn tråd med noen henvisninger. Siste innlegg.

https://www.apriliaforum.com/forums/sho ... ?p=2408663

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk



Svar