Starte motor ila vinter?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 25 apr 2019, 15:47

Man finner mye rart på Google, men problemet er å finne artikler med troverdige kilder. Siden jeg ikke kjenner til noen troverdige kilder rundt dette......

For meg kan forfattere rundt om smykke seg med de mest fantastiske titler, men det bør ikke bety at dem har rett i det dem skriver. Jo flere troverdige kilder som mener det samme jo bedre osv.

Det er over fem kilder i denne tråden som mener det samme. Virker troverdig for meg.

Virker litt trassig når du får det samme svaret så mange ganger for så å begynne å mase etter troverdige kilder. Du er vel ikke trassig Ove ? :knegg

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av mekkern »

for å ta dette med kaldstarter...
Hvorfor var/er det stort sett bare taxier som gikk 1 mill +km ?

fordi motorene alltid var driftsvarme-de skiftet sjåfører men stanset stort sett kun motor ved oljeskift...spesielt på vinteren ,da kundene også forventet varm bil(og hvem ville ha en kald arbeidsplass?)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av cannon »

mekkern skrev: 25 apr 2019, 13:48 Jeg mener de interne delene som stempler og slikt..
Dessuten er det VANN temperaturen du ser i displayet, ikke den like eller ennå mer viktige OLJE temperaturen...
Vanntemp vil ikke stige en grad uten at forbrenning og friksjon i motoren skaper varme. Varm vann er altså et resultat av langt varmere metalldeler.
Enig i at kaldstart ikke er ideelt, men 3-4 oppstarter med varmkjøring pr vinter gjør ingen skade. Motorer kan stå seg ihjel mer enn de kan startes ihjel. Noen varmkjøringer innebærer at sykkelen er å betrakte som parkert og i drift, ikke konservert og lagret.
MC i drift er best, både for motoren og for eierens ører, pms-diagnose og vinterhumør. Ta gjerne en pils i garasjen mens motoren koser seg.....:)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av cannon »

cannon skrev: 25 apr 2019, 18:39
mekkern skrev: 25 apr 2019, 13:48 Jeg mener de interne delene som stempler og slikt..
Dessuten er det VANN temperaturen du ser i displayet, ikke den like eller ennå mer viktige OLJE temperaturen...
Vanntemp vil ikke stige en grad uten at forbrenning og friksjon i motoren skaper varme. Varm vann er altså et resultat av langt varmere metalldeler og ditto olje.
Enig i at kaldstart ikke er ideelt, men 3-4 oppstarter med varmkjøring pr vinter gjør ingen skade. Motorer kan stå seg ihjel mer enn de kan startes ihjel. Noen varmkjøringer innebærer at sykkelen er å betrakte som parkert og i drift, ikke konservert og lagret.
MC i drift er best, både for motoren og for eierens ører, pms-diagnose og vinterhumør. Ta gjerne en pils i garasjen mens motoren koser seg.....:)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 25 apr 2019, 16:52
Bjerknez skrev: 25 apr 2019, 15:47

Man finner mye rart på Google, men problemet er å finne artikler med troverdige kilder. Siden jeg ikke kjenner til noen troverdige kilder rundt dette......

For meg kan forfattere rundt om smykke seg med de mest fantastiske titler, men det bør ikke bety at dem har rett i det dem skriver. Jo flere troverdige kilder som mener det samme jo bedre osv.

Det er over fem kilder i denne tråden som mener det samme. Virker troverdig for meg.

Virker litt trassig når du får det samme svaret så mange ganger for så å begynne å mase etter troverdige kilder. Du er vel ikke trassig Ove ? :knegg
Å nå er det altså en som ikke er like bombastisk... :)

Tar man det personlig så blir alt til tider litt trasig :roll

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av mekkern »

cannon skrev: 25 apr 2019, 18:39
mekkern skrev: 25 apr 2019, 13:48 Jeg mener de interne delene som stempler og slikt..
Dessuten er det VANN temperaturen du ser i displayet, ikke den like eller ennå mer viktige OLJE temperaturen...
Vanntemp vil ikke stige en grad uten at forbrenning og friksjon i motoren skaper varme. Varm vann er altså et resultat av langt varmere metalldeler og ditto olje.
Enig i at kaldstart ikke er ideelt, men 3-4 oppstarter med varmkjøring pr vinter gjør ingen skade. Motorer kan stå seg ihjel mer enn de kan startes ihjel. Noen varmkjøringer innebærer at sykkelen er å betrakte som parkert og i drift, ikke konservert og lagret.
MC i drift er best, både for motoren og for eierens ører, pms-diagnose og vinterhumør. Ta gjerne en pils i garasjen mens motoren koser seg.....:)
hvis du mener oljetemperaturen stiger raskere enn vanntemp så....dette er ikke tilfelle.
på en 4 taktsmotor er den største varmeutviklingen i toppen..
på tomgang vil det være minimalt med friksjonskrefter som utvikler varme.
start en motor og la den bli varm på displayet-vil nesten vedde på at du fortsatt kan holde på clutchhuset selv om vannet holder nærmere 100grader....olja ligger i bunn av motoren og når ikke resten av motoren er varm er heller ikke olja det..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av FredrikE24 »

Ingen biler liker småkjøring, særlig ikke på vintern. Eksosen fylles med kondens, majones i olja, tette partikkelfilter og EGR-ventiler..

Samme gjelder motorsykler. Hvis man ikke har et særskilt behov for å høre motoren gå ila. Vinteren, la den stå til våren.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av cannon »

Hvis jeg åpner mine mc-motorer og eksosanlegg, hvor mye, og hvilke skader mener dere jeg vil finne, forårsaket at noen tomgangskjøringer i vinterhalvåret?
På min tidligere forgasserhonda var dette det som måtte til for å slippe klønete forgasserdrenering.
Og, hvor mye vann/kondens kan det være snakk om innvendig i motor og eksos, som angivelig skal medføre alle disse skadevirkningene?
Hvor galt går det med snøscootermotorer?
Hvorfor havarerte ikke tempomopeden min som ble brukt året rundt i årevis?
Hvordan går det med snøfresermotorer som brukes sporadisk i vinterhalvåret?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av cannon »

mekkern skrev: 25 apr 2019, 18:58 ....olja ligger i bunn av motoren og når ikke resten av motoren er varm er heller ikke olja det..
Oljen utfører smøring og kjøling fra første tenningsslag og den ligger ikke i bunn av motoren. Den pumpes med relativt høyt trykk, mellom lagerflater og ventilløft, den spyles opp under stemplene og den kjøler stempler og sylindervegger, og mye mer. Den pumpes også gjennom oljekjøler(på de fleste sykler).

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av mekkern »

cannon skrev: 25 apr 2019, 21:29
mekkern skrev: 25 apr 2019, 18:58 ....olja ligger i bunn av motoren og når ikke resten av motoren er varm er heller ikke olja det..
Oljen utfører smøring og kjøling fra første tenningsslag og den ligger ikke i bunn av motoren. Den pumpes med relativt høyt trykk, mellom lagerflater og ventilløft, den spyles opp under stemplene og den kjøler stempler og sylindervegger, og mye mer. Den pumpes også gjennom oljekjøler(på de fleste sykler).
Og oljepompa suger olje fra hvor ?
Den kjølige bunnen eller fra den varme øvre del av motoren ?

Det er ingen som har sagt at det blir totalt havari med å starte om vinteren -spørsmålet var hva var BEST for motoren.
Hvis en tar to helt identiske motorer og kontrollmåler disse,drifter disse under like forhold-for så å foreta en tilleggsbelastning på den ene med årevis oppstart i vinterkulde vil du måle økt slitasje.
Om den økte slitasjen vil ha vesentlig innvirkning på motoren i ditt eie eller påvirker den totale levetiden er da spørsmålet.
Gjennom 40 år med motorarbeid så er ikke jeg i tvil om resultatet.
Om en bryr seg er en annen sak.
Hva andre ønsker å gjøre legger jeg meg heller ikke opp i.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av Kawagutten »

Når begynner en motor å ruste innvendig som deretter kan tette oljekanaler? Og hva med bensin som blir dårlig og skaper avleiringer i forgasser og mister effekten? Det har vel kanskje aldri skjedd? Skjer dette med olje også og ikke bare med bensin ?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av simpson »

Det å varm kjøre en motor er ikke skadelig. Kaldstart er hard påkjenning, til olja får trykk og kommer rundt i systemet, noe som tar sekunder. Belastning ved kald motor er drepen. Ved lav tematur er olja tykkere og viskositeten blir mer viktig siden de fleste mc har olje for sommertemp.
Så derfor er ikke de fleste mc oljer beregnet for kuldegrader. Men har du fått startet opp, fått oljetrykk, fått temperatur på oljen, så kan du ikke gjøre noe galt.
En annen stor fordel er at du får frisk olje til å smøre sylinderveggene med da dette vil forsvinne overtid.
Og alle som vet litt om motorer vet at alltid noen ventiler er åpne på en 4 takt og vill derfor også ha samme luftfuktighet på innsiden av sylinderne som miljøet de er i. Dette er ikke heldig på noen måte. Skadelig i løpet av en vinter? Neppe.
Det beste er faktisk å turne motor til du får oljetrykk uten å starte motor av og til og dermed får ny oljehinne i systemet.
Men med forgassere er problemet at dagens bensin levrer seg. Så absolutt en fordel å starte får u omgå det

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av Sakkle »

Interessant... Her har vi altså delt "ekspertene" på midten. Noen mener det ikke er noe problem i det hele tatt. Noen mener start om vinteren uten kjøretur fører til slitasje. Noen mener det motsatte.

Jeg aner ikke. Jeg velger likevel å la sykkelen stå over vinteren uten start, tror jeg. Det funka i vinteren som var :P
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av Kawagutten »

simpson skrev: 25 apr 2019, 23:22 Det å varm kjøre en motor er ikke skadelig. Kaldstart er hard påkjenning, til olja får trykk og kommer rundt i systemet, noe som tar sekunder. Belastning ved kald motor er drepen. Ved lav tematur er olja tykkere og viskositeten blir mer viktig siden de fleste mc har olje for sommertemp.
Så derfor er ikke de fleste mc oljer beregnet for kuldegrader. Men har du fått startet opp, fått oljetrykk, fått temperatur på oljen, så kan du ikke gjøre noe galt.
En annen stor fordel er at du får frisk olje til å smøre sylinderveggene med da dette vil forsvinne overtid.
Og alle som vet litt om motorer vet at alltid noen ventiler er åpne på en 4 takt og vill derfor også ha samme luftfuktighet på innsiden av sylinderne som miljøet de er i. Dette er ikke heldig på noen måte. Skadelig i løpet av en vinter? Neppe.
Det beste er faktisk å turne motor til du får oljetrykk uten å starte motor av og til og dermed får ny oljehinne i systemet.
Men med forgassere er problemet at dagens bensin levrer seg. Så absolutt en fordel å starte får u omgå det
:thumleft
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Starte motor ila vinter?

Legg inn av Kawagutten »

Sakkle skrev: 25 apr 2019, 23:33 Interessant... Her har vi altså delt "ekspertene" på midten. Noen mener det ikke er noe problem i det hele tatt. Noen mener start om vinteren uten kjøretur fører til slitasje. Noen mener det motsatte.

Jeg aner ikke. Jeg velger likevel å la sykkelen stå over vinteren uten start, tror jeg. Det funka i vinteren som var :P
Hehe
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar