Servicekostnader ny og eldre MC

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Servicekostnader ny og eldre MC

Legg inn av PWL »

Jeg venter på å starte kjøreopplæring (A) og har derfor god tid til research på hva jeg skal kjøpe av MC. Jeg har gått frem og tilbake mellom å kjøpe meg en ny Honda CB125F (det er rundt her budsjettet ligger) eller om jeg skal kjøpe tung. Da havner jeg rundt årene 1996-2002 ser det ut til.

For å unngå at dette blir enda en "Hva skal jeg kjøpe?"-tråd er jeg nysgjerrig på hva dere bruker i året for service på deres MC? (Dette er interessant å høre om dere ikke er i nærheten av prisklassen min også :) )

Er det mye å spare på å kjøpe ny MC i forhold til en eldre, og hvor mye risikerer man går galt med den 20 år gamle MC-en man evt. kjøper?

Jeg har forstått det slik at man vanligvis har årlig service/vedlikehold på olje og større ved X km. For meg høres dette ut som en utgift jeg får enten om jeg kjøper ny eller gammel.

Setter pris på litt input rundt service-delen av MC-drømmen som dessverre også må vurderes ;)
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Servicekostnader ny og eldre MC

Legg inn av Bjerknez »

Dette henger helt sammen med hvor mye du kjører.

De første årene kjørte jeg i snitt 20.000km. pr år. Det vil si to servicer (intervall på 10.000km) og omtrent to dekkskifter i løpet av året. En vanlig service på min koster rundt 3.000-4.000 krone. Altså 6-8.000 i året hvis man kjører 20k i året. Så koster det fort 10.000 kroner for ett sett med dekk inkludert montering på et merkeverksted.

Så for min del snakker vi i underkant av 20.000 kr. i året. Egentlig en del mindre siden jeg bestiller dekkene på nett og legger om hos vår venn Pitlane. Så rundt 7.000 for to sett dekk inkludert omlegg og bytte blir det for min del. Så 15.000 kroner er mer riktig.

Kjører du halvparten av dette så blir det omtrentlig også halvparten av disse kostnadene.

Så kan man jo spørre seg om det er lurt og ta service vert år på et merkeversksted på en gammel sykkel. Det vet jeg ikke noe om. Men pris for dekk og service er nok noenlunde lik vil jeg tro.

Lever du på trangt budsjett ville jeg også sjekket flere enn et forsikringsselskap. Kan være enorme summer å spare der.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Servicekostnader ny og eldre MC

Legg inn av Sakkle »

Jeg kjøpte litt eldre MC (2008 modell) av en privatperson for snart 2 år siden og det har påløpt relativt betraktelige kostnader på denne. Har ingen eksakte tall å komme med, rett og slett fordi jeg ikke liker å regne på slikt. Jeg betalte ca. 60 000 for sykkelen (KTM Duke 690) og vil anslå at jeg kanskje har brukt 15 000 på reparasjoner i fjor sommer, samt at sykkelen ble stående i ustand store deler av sesongen. Noe av dette var jeg kjente med ved kjøp (kjede og drev var slitt, og framdekket klar for utskifting), og resterende var ikke forventet (bremselys, bensinpumpe osv.) Til sammenligning koster jo en ny sykkel betraktelig mer i innkjøp, lån, service, forsikring(?) osv. så det blir en viss avveining her.

Når det gjelder kjøp av eldre sykkel er vel det litt bingo. Man kan få en super sykkel, eller noe dritt. Med min kompetanse på mekanikk blir dette helt tilfeldig.

Dersom jeg skulle kjøpe brukt om igjen hadde jeg helt klart kjøpt via forhandler, ikke privat. Jeg vet at man kan klage til privatpersoner også, men det er tross alt letter til en forhandler. Mest sannsynlig blir min neste MC splitter ny...

Dersom jeg skulle valgt mellom en tung MC fra 96 og en helt ny lett, hadde jeg kjøpt den nye.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Servicekostnader ny og eldre MC

Legg inn av AJ »

Kr. 2900,- var det jeg betalte for 15000 km service på KTM'en min i august i fjor.
Regner med minst det dobbelte i år siden jeg da går ut fra at ventilene skal sjekkes, evt. justeres i tillegg til pluggbytte, som kommer i tillegg på 2. års service/30000 km.

Årlig service med storservice annet hvert år.

Dekkbytte en gang i året kommer på fra ca. 3500 - 4500,- kr. avhenhgig av dekkmerke.

Servicekostnader på eldre og godt vedlikeholdte sykler vil jeg anta ikke behøver å bli så høye. Men man må antakelig påregne å bytte ut en del slitedeler etter hvert uten at det heller behøver å betyr store kostnader.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Servicekostnader ny og eldre MC

Legg inn av Bjerknez »

En helt ny 125cc koster vel fort rundt 60.000 kroner. Så da regner jeg med det er det som er budsjettet. Du får feks. en Yamaha XJ6 med kun 13.000km. på telleren til omtrent den samme summen:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=144559493

Jeg ville når som helst valgt denne, fremfor å putre rundt på en 125cc.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Servicekostnader ny og eldre MC

Legg inn av Geiroe »

Hvis du er på budsjett, ville jeg ikke kjøpt en eldre KTM, men valgt litt mer bombesikkert, som f.eks eldre Yamaha eller Honda. Da vil du ganske sannsynlig slippe unna med vanlige slitedeler, og oljeskift, samt kontroll av ventilklaringer evt. justering. Undersøk når servicer er tatt, særlig hovedservice, som kan være en kostbar affære.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Servicekostnader ny og eldre MC

Legg inn av niko »

Enig med Geiroe. Og en gammel, godt vedlikeholdt sykkel er lettere å skru på sjøl enn en moderne med mer elektronikk. Gamle sykler (tror jeg) er generelt i mye bedre stand enn gamle biler.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Servicekostnader ny og eldre MC

Legg inn av haakeik »

Hadde jeg skulle valgt mellom en splitter ny 125cc eller tung motorsykkel, hadde jeg selvfølgelig valgt tung motorsykkel. Noe annet er ren idioti, hvis man tar tunglappen og i tillegg er litt fingernem.
Vanlig service er ikke vanskelig å ta selv:
- Oljeskift (hvert år)
- Oljefilter (hvert år)
- Skifte bremseklosser (når de er utslitt)
- Skifte kjøleveske (hvert 2. år)
- Skifte bremseveske (hvert 2. år)
Prosessene rundt dette finnes i instruksjonsbøker og videoer på youtube.
Det som er av litt vanskeligere ting, er bytte av kjede, bakdrev og fordrev. Det ser kanskje vanskelig ut, men er lett å utføre når du først har gjort det en gang. Men det er ikke ofte. ca. hver 30000-40000km.
Det skal også justeres ventiler ( visst antall km. forskjellig fra modell til modell). Dette er noe de fleste er redd for å gjøre selv, men lar seg gjøre) med riktig utstyr.

Jeg kjøpte min Triumph for 8 år siden. En 94 modell som hadde gått ca. 67000km (nå 106000km). Første gang jeg skulle ha service på den, ble det gjort på verksted. Etter at jeg fikk regningen, slo det meg raskt at neste gang skal jeg gjøre dette selv. Nå har jeg garasje og er ikke redd for å skru. Så jeg leste Triumph forumer opp og ned, kjøpte service/verksted håndbok og studert masse videoer på Youtube. De første gangene jeg skrudde på sykkelen, var jeg litt nervøs. Men etterpå tenkte jeg at dette var jo ikke særlig vanskelig. Nå gjør jeg absolutt alt og hadde jeg byttet sykkel, ville jeg fortsatt med å gjøre ting selv.
Nå har jeg en forgassersykkel med lite elektronikk. Hadde jeg kjøpt sykkel med injection, hadde jeg også kjøpt diagnoseprogram og nødvendig kabel for feilsøking og resette feilkoder.
Og ny sykkel ville jeg aldri kjøpt, heller en der garantien hadde gått ut. Sykler fra 90 tallet og oppover holder seg veldig godt med riktig vedlikehold. Og høy kilometer er ikke farlig. De fleste merker har motorer som går flere hundre tusener av kilometer.
Grunnen til at jeg valgte Triumph, er fordi motorene regnes som bombesikre og så likte jeg utseende.
Skal du kjøpe brukt, så har jeg noen råd:
- Ikke vær så opptatt av kilometer
- Ser sykkelen ren og pen ut, lite slitasje på lakk, dekk, ingen bulk, så er sjansen stor for at den er godt vedlikeholdt.
- Har den korrosjon på metalldeler, slitt lakk osv. har den tilbrakt mye tid ute og ikke i garasje.
- Servicebok eller annen dokumentasjon på hva som er gjort med sykkelen.
- Kjøp en med så få tidligere eiere som mulig. 1 til 2 eiere er kjempebra.
- Du kjøper ikke brukt RR sykkel av en i 20 årene. Den er garantert kjørt hardt :-)

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Servicekostnader ny og eldre MC

Legg inn av HeHy »

Hvis du kan skru selv og har det meste av normalt verktøy, så kan en gammel sykkel være greit. Det er og viktig å få en viss servicehistorikk, spør om hva som har blitt gjort, selv om det er gjort selv. Problemet er hvis du ikke vet hva du skal se etter av feil og mangler. Nå kommer en liste på grove anslag av forskjellige ting som må gjøres en gang i blant.
Generelle vedlikeholdsting innbefatter olje og filterskifte (ca 700-1300,- kr per gang 6000-12000 km ish eller en gang i sesongen minst).
Bytte av bremsevæske (200,-), bytte av kjølevæske (400,- ?)
Bytte av bremseklosser og bremseskiver, dette kan være dyrt, derfor viktig ting å sjekke på sykkel før kjøp (ca 400-1200,- for klosser, rundt 2000-4000,- for bremseskiver foran, avhengig av antall, type osv).
Bytte av kjede og drev (ca 1000-1800,- for en pakke)
Bytte av dekk (2500-3000 i dekk, hvis du ikke kan legge om selv så må du medregne ca 1000kr til, oppimot en total på ca 5000 om du leverer hele sykkel i stedet for bare felger)
Tennplugger (300-800kr for et sett, avhengig av hvor mange, type, sjeldenhet osv)
Bremseslangene må i det minste gås over, hvis de er dårlige ville jeg kjøpt stålomspunnede til ca 600-1200,-
Simmerringer og støvtettinger i dempere, litt mer kompleks jobb, men helt oppnåelig å gjøre selv, koster fort 500 i deler og 3-400 i olje.
Hjullager, svingarmslager, styrelager er noe som bør sjekkes og evnt byttes, går fint å gjøre selv, men må som regel ha verktøy til det.

Andre ting som må tas hvis det trengs: evt forgasserrens/rebuild med et kit, bremsesylinder rebuild med kit, kalipper rebuild med kit.

Dette er ikke nødvendigvis ting som går hvert år (tvert imot), men er ting som er reelle kostnader ved kjøp av eldre sykkel.
Dersom man ikke tør å skru selv så er det nesten bare å glemme en eldre sykkel, det blir mye dyrere å ta servicer på over tid, enn hva du betalte for sykkelen.
En annen ting du må tenke på er andre kostnader som forsikring, og årsavgift, personlig utstyr som fort blir noen tusenlapper uansett hvilken sykkel.
Min personlige anbefaling, selv ved kjøp av eldre sykkel, er spar opp litt mer, kjøp noe som har blitt vedlikeholdt (ikke nødvendigvis på verksted) og som er litt nyere. Mindre som er galt på en sykkel til 35-50, men du kan fortsatt påregne litt kostnader.
Hvis det ikke er ett alternativ ville jeg nok heller gått for ny lettsykkel om du bare skal ha det som pendleverktøy og ikke kjører motorvei... ellers ville jeg nok ventet litt med sykkeldrømmen beklageligvis.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Servicekostnader ny og eldre MC

Legg inn av FredrikE24 »

Kjøp en fin FZ6 med eller ute kåpe. Med denne er det bare å smøre kjede, skifte dekk og bremseklosser ved behov. Oljeskift en gang i året.

Glem lettsykkel, du kommer til å gå ordentlig lei hvor dårlig det går. Om jeg skulle valgt lettMC måtte det blitt en Honda Shadow da den faktisk har 15hk, er stor og komfortabel å kjøre.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Servicekostnader ny og eldre MC

Legg inn av HeHy »

Bjerknez skrev:En helt ny 125cc koster vel fort rundt 60.000 kroner. Så da regner jeg med det er det som er budsjettet. Du får feks. en Yamaha XJ6 med kun 13.000km. på telleren til omtrent den samme summen:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=144559493

Jeg ville når som helst valgt denne, fremfor å putre rundt på en 125cc.
Hvis du hadde sett hva trådstarter skrev så var det en ny cbf125, ikke en hvilkensomhelst lett. Den koster ca 28 000 ny, så ikke spesielt høyt budsjett.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Servicekostnader ny og eldre MC

Legg inn av Bjerknez »

Jøss... er det så stor forskjell på dem vedrørende pris altså...?

Jeg tok bare det første jeg fikk opp på finn når jeg søkte på Yamaha 125 fra ny til gammel.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Servicekostnader ny og eldre MC

Legg inn av ejs »

Har en 1999 modell Guzzi som jeg tar servicen på sjøl🤗
Motorolje, gir/diff olje, luftfilter, oljefilter, pakninger og tennplugger byttes. Koster ca. en tusenlapp.
Ventil sjekk/justering tar ca. 20 minutter. Tar lengre tid å bytte motorolje og filter :knegg
På de 8 sesongene jeg har hatt guzzien har jeg måttet skifte TPS, forhjulslagere, starter og spenningsregulator. Kostnad ca. 2500 totalt.
Nye dekk etter behov på ca. hver 7k km bak og 10k km foran. Er på batteri nr 2 .
Andre utlegg er bare ting for gøy og interesse. (Led hovedlys, pegs, blinkende bremselys, sidevesker, bedre sal......)
Så gammel MC kan være billig å eie.
Er nå gått 105000 km.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: Servicekostnader ny og eldre MC

Legg inn av PWL »

Takk for alle tall på diverse ting som må gjøres. Det gjør det lettere å få litt perspektiv på hvor mye service koster generelt.
HeHy skrev: 24 mai 2019, 10:55
Bjerknez skrev:En helt ny 125cc koster vel fort rundt 60.000 kroner. Så da regner jeg med det er det som er budsjettet. Du får feks. en Yamaha XJ6 med kun 13.000km. på telleren til omtrent den samme summen:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=144559493

Jeg ville når som helst valgt denne, fremfor å putre rundt på en 125cc.
Hvis du hadde sett hva trådstarter skrev så var det en ny cbf125, ikke en hvilkensomhelst lett. Den koster ca 28 000 ny, så ikke spesielt høyt budsjett.
Ja, budsjettet er (per nå i alle fall) rundt 25.000kr-35.000kr. Det blir lettere å se nærmere på hvor mye penger jeg sitter igjen med etter sommeren når jeg har fått tatt lappen og kjøpt meg nødvendig utstyr også.

Eksempel på alternativer jeg har sett på:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=148182141 (Yamaha Fazer 98)
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=83972369 (Yamaha YZF1000R 96)
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Servicekostnader ny og eldre MC

Legg inn av FredrikE24 »

Den Fazeren er tipptopp. Er vel i utgangspunktet aldri noe galt med de der. Bytt olje, smør kjede, skift klosser, kjede/drev og dekk ved behov. Bare kjør.

En såkalt "service" hos forhandler er ikke mye verdt i mine øyne.
Jeg har lest nok av verkstedfakturaer på mine BMWer. Det er mye unødvendig arbeid der.

Jeg bor i nærheten om du ønsker at noen skal ta den i nærere øyesyn.

Svar