Smell fra under tanken

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Icon84
Innlegg: 10
Registrert: 01 jun 2019, 20:38
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650A

Smell fra under tanken

Legg inn av Icon84 »

Hei!

Prøver meg på min første tråd her :D

Har opplevd flere ganger at det av og til kommer noen smell/småeksplosjon fra under tanken- Vet ikke helt uttrykket på norsk, men dette skjer ved throttle blipping ved nedgiring. I det jeg vrir gassen så er det null respons i dette øyeblikket, så kommer smellet også alt fint igjen. Alt dette skjer i løpet av et kort sekund, og langt ifra hver gang. Det skjer vel også aldri under høyere turtall. Her om dagen kjente jeg antydning til dette uten noe nedgiring, da jeg skulle kjøre en tur og jeg må kjøre en litt lenger bratt nedoverbakke før jeg kommer til veien. Sykkelen var kald, og rullet nedover i 2.gir og i det jeg skulle til å gi på litt forsiktig så kjente at det ikke var noe respons på gassen og hørte et lite poff, også var alt greit igjen... :scratch

Jeg er 100% sikker på at dette ikke kommer fra potta, for her om dagen kjente jeg det til å med røska i rognpåsan.

Kjører ikke med original eksos, og har ikke testet med original potta. Dette har skjedd både en Mivv potte, og nå med SC project potte.

Har bestilt nye plugger, så prøver å bytte de først, men har noen et godt svar på dette? Virker som om det er luft/drivstoff som antenner feil i stemplet eller??

Sykkelen har gått 7500km men har merket dette helt fra jeg kjøpte den (3500km)

Takk for alle svar :thumleft :twothumbs:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Smell fra under tanken

Legg inn av FredrikE24 »

Tanklufting?

Brukeravatar
Icon84
Innlegg: 10
Registrert: 01 jun 2019, 20:38
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650A

Re: Smell fra under tanken

Legg inn av Icon84 »

Det har jeg ikke hørt om engang, hva er det??

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Smell fra under tanken

Legg inn av mekkern »

vil tro dette er poffing fra innsug. akkurat når du "blipper" på lavt turtall så regulerer den ikke bensin/raskt nok og du får en for mager blanding som "tilbaketenner"..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Icon84
Innlegg: 10
Registrert: 01 jun 2019, 20:38
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650A

Re: Smell fra under tanken

Legg inn av Icon84 »

Ok, takk men er det noe fiks for dette?

Har lest at tps'n på disse suzukiene er stilt inn litt høyt fra fabrikk. Min slo inn inn før nesten 3000rpm. Jeg fikk justert den ned til ca 2000. Kan det ha noe med dette å gjøre, og den burde justeres enda lenger ned i turtall?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Smell fra under tanken

Legg inn av Jompa »

Tps, throttle position sensor registrerer åpninga på gasspjeld uavhengig av turtallet.
Poffinga kommer nok av mager blanding i det du vrir på gassen, som mekkern skriver.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Icon84
Innlegg: 10
Registrert: 01 jun 2019, 20:38
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650A

Re: Smell fra under tanken

Legg inn av Icon84 »

Takk for svar alle sammen:)

Men er det noe å gjøre med dette, eller må jeg mappe om? Hadde den ene pluggen ute, og den så noe slikt ut som på bilde- lysebrun

Er sånn boosterplugg et alternativ??

Er denne poffinga skadelig på noe måte?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Toven

Re: Smell fra under tanken

Legg inn av Toven »

Kom til å tenke på sånne "pair valve/smog block off plates" som er populært på FI SV'n.
Det blir forklart at at det er en åpning opp til luftfilterboksen i hver sylinder, og som trekker inn luft for å forbrenne det som er igjen av bensin med tanke på emisjoner o.l. (?)
As mentioned, block off plates are used when removing the PAIR system, which injects air into the exhaust to burn any fuel, etc left after combustion for better emissions.
https://www.svrider.com/forum/showthread.php?t=121431

Typiske er denne "poppinga" ved de-aksjelerasjon, som kanskje kan høres under tanken istedenfor eksosen?
Usikker om nyere modellen har sånne, fant ikke noe ved kjapt ebay søk.
Husker at med første slip-on jeg kjøpte som var en Delkevic kjørte jeg en stund uten dB-killer, og da poppa det noe forferdelig. Samt en del for mye støy.. satt i dB-killeren og det ble mye bedre. Om du har komplett anlegg anbefales det vel vanligvis å mappe om (?). Om du bare kjører slip-on kan du jo forsøke å med dB-killer om du kjører uten :)

Brukeravatar
Icon84
Innlegg: 10
Registrert: 01 jun 2019, 20:38
Motorsykkelen din: Suzuki SFV650A

Re: Smell fra under tanken

Legg inn av Icon84 »

Ok, takk igjen :) Skal sjekke.

Den poffinga/smellet kommer aldri kun av deakselerasjon, men i det jeg begynner å gi gass etter deakselerasjon.

Har sendt mail til Klev, så får se hvor sånn mapping kan koste :O

Svar