Bytte av ABS-modulator

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 386
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
MC: 94' Triumph, 76' Laverda 750 SF2
Sted: Asker området

Re: Bytte av ABS-modulator

Legg inn av haakeik » 16 jun 2019, 12:10


kjetilgf
Innlegg: 7
Registrert: 13 jun 2019, 10:09
MC: 2002 BMW R1150RT

Re: Bytte av ABS-modulator

Legg inn av kjetilgf » 13 sep 2019, 08:24

Hei igjen
Slik endte denne prosessen - sykkelen er i gang igjen etter tre måneder:

Jeg satset på å reparere. Simco i Porsgrunn gjorde en hederlig innsats, men måtte melde pass. To pakninger i ABS-modulen var defekte, og det er umulig å skaffe de helt riktige. Riktig dimensjon, men litt feil kvalitet holdt ikke. De refunderte selve reparasjonen (veldig realt), men forsøket kostet likevel ca 7000,-.
I tillegg kom et par ekstra arbeidstimer hos MC Oslo, som monterte inn og ut igjen den fortsatt bare nesten-fungerende modulen.

Prisen ble ca 30.000,- totalt: 7 til Simco + 18 for modulen + oppunder 5 for arbeid hos MCOslo.
Simco hadde to slike moduler inne samtidig i sommer. De klarte å reparere den andre. De gir ikke garantier, men reparere gjerne på nytt (ganske sikkert uten kostnad) om én reparasjon ikke holder

Uansett:
Skulle jeg valgt på nytt, ville jeg opplagt byttet til ny modul straks, selv om det er en stor og sur kostnad.
Jeg hadde spart masse tid og krefter og fått inn en modul med to års garanti i en sykkel jeg så kunne brukt igjen eller 2-3 uker.

Jeg sendte ikke utenlands pga kostnadene og risikoen; det er bla vanskelig å håndheve en reklamasjon utenlands, og evt inn- og utmontering i tillegg til sending og påslag av norsk moms - nope.

Håper andre tar lærdom av dette og slipper så mye styr. Aller mest håper jeg ikke altfor mange opplever en defekt modul; det er som å få to registerreim-skifter i fanget samtidig.
PS
Feilen skyldtes fuktighet og lite bruk, sies det. I så fall KAN det hjelpe å ta noen kraftige oppbremsingen innimellom. Fint også som trening

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29140
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Bytte av ABS-modulator

Legg inn av AJ » 13 sep 2019, 08:34

Voldomme kostnader :O !
Bra det endelig ordnet seg til slutt.

En ting jeg lurer på: er dette et problem som først og fremst rammer enkelte BMW modeller?
Kan ikke huske å ha lest om denne feilen på andre MC merker... :-k
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Mr.Postman
Innlegg: 3
Registrert: 14 okt 2013, 18:39
MC: Bmw 1200 GS 2011

Re: Bytte av ABS-modulator

Legg inn av Mr.Postman » 13 sep 2019, 08:48

Viktig å skifte bremseveske hvert 2.år.Ofte det som forårsaker dette problemet.

kjetilgf
Innlegg: 7
Registrert: 13 jun 2019, 10:09
MC: 2002 BMW R1150RT

Re: Bytte av ABS-modulator

Legg inn av kjetilgf » 13 sep 2019, 10:29

@AJ
Absolutt. I hvert fall ifølge verskstedsfolkene hos MCOslo er feilen temmelig vanlig på flere modeller - og årsmodeller.
Særlig modul-varianten med innebygde servoer er utsatt (kan ikke alt det tekniske her), og på R 1150 RT er så vidt jeg forsto modellene fra 2000 til 2006 utsatt. samme eller tilsvarende modul er brukt på flere modeller.
BMW gikk angivelig bort fra patenten etter hvert som den viste svakheter.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 2127
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Gjersjøen

Re: Bytte av ABS-modulator

Legg inn av FredrikE24 » 13 sep 2019, 10:57

Det er veldig viktig å la ABSen få jobbe litt innimellom. Samtidig skifter jeg bremsevæske på hele sulamitten hvert eneste år. Du får vasket ut dritt og er sikret minst mulig vann i væska. Det er billig og rask forsikring om fortsatt servobrems i god stand. Min har gått 105 000km nå, og virker heldigvis bra. Andres sykler har feilet på alt fra 20 000km til 70-80 000km.

Systemet er helt nydelig det. Må bare vedlikeholdes. Fom. 2006 fikk man over til mer konvensjonelle servobremser. Fortsatt med elektrisk servo. Disse kan repareres da deletilgangen er noe helt annet(Bosch?). Da K1300 kom så var elektrisk servo borte, erstattet med noe andre greier. Enklere å lufte, og feilfritt.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Esveen og 4 gjester