SV1000 ladeproblemer

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Speedo
Innlegg: 32
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
MC: SV1000
Sted: Oslo

SV1000 ladeproblemer

Legg inn av Speedo » 15 jun 2019, 21:18

Hei, har en Suzuki SV1000 som jeg tror har ladeproblemer.

Jeg har nettopp byttet regulator/likeretter da jeg trodde dette var defekt. Nå mistenker jeg at det må være noe annet siden jeg fortsatt får veldig lave ladespennnger.

Ladet batteriet til ca. 12V. Jeg får da 12.14V på tomgang og 12.70V ved 5000 rpm.

Ifølge manualen skal jeg ha 14-15.5V ved 5000 rpm

Jeg har ohmet alle tre kontakter fra statoren og de har riktige verdier på 0.7 Ohm. Statoren gir også fra 24V (tomgang) til 70V (5000 rpm). Det skal være 75V men antar det er akkurat innafor?

Fra den nye likeretteren måler jeg 13.6V til 14.5V spenning. Mao. må det være problemer mellom likeretter og batteri?
Jeg har også testet å koble likeretter direkte på batteri og får da også hhv. 12.14V og 12.70V
Har testet på et halvnytt batteri og får ca. 0.5V høyere spenninger enn mitt eget batteri.

Er det batteriet som er defekt? Burde jeg ikke isåfall fått riktige verdier da jeg testet med det andre batteriet? :scratch Jeg hadde egentlig gjetta på at det var gåen stator, men da ville jeg vel også fått dårlige verdier direkte ut fra likeretter?

cannon
Innlegg: 1187
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000

Re: SV1000 ladeproblemer

Legg inn av cannon » 16 jun 2019, 01:28

Speedo skrev:
15 jun 2019, 21:18
Hei, har en Suzuki SV1000 som jeg tror har ladeproblemer.

Jeg har nettopp byttet regulator/likeretter da jeg trodde dette var defekt. Nå mistenker jeg at det må være noe annet siden jeg fortsatt får veldig lave ladespennnger.

Ladet batteriet til ca. 12V. Jeg får da 12.14V på tomgang og 12.70V ved 5000 rpm.

Ifølge manualen skal jeg ha 14-15.5V ved 5000 rpm

Jeg har ohmet alle tre kontakter fra statoren og de har riktige verdier på 0.7 Ohm. Statoren gir også fra 24V (tomgang) til 70V (5000 rpm). Det skal være 75V men antar det er akkurat innafor?

Fra den nye likeretteren måler jeg 13.6V til 14.5V spenning. Mao. må det være problemer mellom likeretter og batteri?
Jeg har også testet å koble likeretter direkte på batteri og får da også hhv. 12.14V og 12.70V
Har testet på et halvnytt batteri og får ca. 0.5V høyere spenninger enn mitt eget batteri.

Er det batteriet som er defekt? Burde jeg ikke isåfall fått riktige verdier da jeg testet med det andre batteriet? :scratch Jeg hadde egentlig gjetta på at det var gåen stator, men da ville jeg vel også fått dårlige verdier direkte ut fra likeretter?
Jeg tror du har en dårlig kontakt et sted mellom stator/regulator og batteri. Det gamle batteriet ditt er trolig gåent grunnet lav ladespenning over tid, og det nye får ikke full ladespenning av samme årsak. Tror jeg. Men usikkert.

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4705
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: SV1000 ladeproblemer

Legg inn av ZZR-Erling » 16 jun 2019, 08:09

Har du sjekka jordkabelen på batteriet, at den har god kontakt i begge ender?
I tillegg må du grundig sjekke kablinga mellom likeretter og batteri.
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Speedo
Innlegg: 32
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
MC: SV1000
Sted: Oslo

Re: SV1000 ladeproblemer

Legg inn av Speedo » 16 jun 2019, 11:43

ZZR-Erling skrev:
16 jun 2019, 08:09
Har du sjekka jordkabelen på batteriet, at den har god kontakt i begge ender?
I tillegg må du grundig sjekke kablinga mellom likeretter og batteri.
Takker for svar. Skal sjekke jording på batteriet. Vil det bare si at - polen har god kontakt eller?
Ang. kabling mellom likeretter og batteri så prøvde jeg også å bypasse kablene og koble likeretter rett på batteri men uten hell. Kan det være at batteriet "sluker" mye av ladestrømmen når det er ødelagt?

cannon
Innlegg: 1187
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000

Re: SV1000 ladeproblemer

Legg inn av cannon » 16 jun 2019, 13:05

-polen må ha god kontakt og andre enden av -kabelen må være godt koblet til "jord", dvs ramme el.l. En enkel test er å koble en midlertidig kabel direkte fra batteriminus til et sikkert jordingspunkt.

Speedo
Innlegg: 32
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
MC: SV1000
Sted: Oslo

Re: SV1000 ladeproblemer

Legg inn av Speedo » 16 jun 2019, 16:42

Gjorde et nytt forsøk idag der jeg ladet batteriet helt opp. Byttet også multimeter til et som er mer følsomt.
Nå får jeg:

- 12.77V på batteri
- 12.38V med tenningen på
- 12.50V på tomgang
- 12.80V ved 5K

Lånte batteri av noen og får samme ladeverdier, altså er batteriet OK

Prøvde å jorde med midlertidig kabel uten at det hjalp. Ohmet for å forsikre at det var samme motstand. Jording OK

Jeg gjorde en ny test med likeretter. Denne gangen koblet jeg alle 4 ledningene (målte med bare 2 sist) rett på batteriet. Får 14-18V, men faller ned til ca. 12.50V med en gang jeg legger ledningene på batteri. Mao. er både likeretter og sykkelens ledninger fra likeretter til batteri OK?

Sjekket stator på nytt, denne er OK

Nå begynner jeg å gå helt tom for ideer :-k Er det et sted strømmen bare går tapt? Ville ikke batteriet tømt seg da isåfall?

mekkern
Innlegg: 5535
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: SV1000 ladeproblemer

Legg inn av mekkern » 16 jun 2019, 16:48

Hvis du kjører motor uten batteri tilkoblet likeretter/regulator så ryker den.

Sjekk dioder i likeretter om en av disse har brent så vil den ikke lade riktig da noe av ladestrømmen er vekselspenning..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Speedo
Innlegg: 32
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
MC: SV1000
Sted: Oslo

Re: SV1000 ladeproblemer

Legg inn av Speedo » 16 jun 2019, 17:07

mekkern skrev:
16 jun 2019, 16:48
Hvis du kjører motor uten batteri tilkoblet likeretter/regulator så ryker den.

Sjekk dioder i likeretter om en av disse har brent så vil den ikke lade riktig da noe av ladestrømmen er vekselspenning..
Vil den ryke selv om man starter sykkelen over kort tid, si 3 min? Jeg tok en diagnosetest og den er innenfor riktige verdier ifølge manualen. Jeg trodde all strømmen som kom ut var likestrøm? Kan det isåfall påvirke hvilke + og - ledninger jeg kobler sammen da? Jeg har 2 sorte og 2 rød men vet ikke hvilke av dem som hører sammen, men jeg vet at begge gir 14V uansett hvordan de er koblet sammen :redface

Edit: Leste på et forum nå at de 2 røde og 2 sorte fra likeretteren fint kan loddes sammen, så tror ikke det skal være noe galt med den nye likeretteren og spenningen til batteriet.

mekkern
Innlegg: 5535
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: SV1000 ladeproblemer

Legg inn av mekkern » 16 jun 2019, 17:41

ryker en eller flere dioder får du vekselstrøm fra den fasen.

Er dette en OEM R/R?
eller er dette en ettermarked sak?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Speedo
Innlegg: 32
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
MC: SV1000
Sted: Oslo

Re: SV1000 ladeproblemer

Legg inn av Speedo » 16 jun 2019, 18:08

Aha, men da ville jeg vel ikke fått noe reading på multimeteret når jeg måler likestrømmen som kommer ut av likeretteren?

Nei det er ikke OEM

mekkern
Innlegg: 5535
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: SV1000 ladeproblemer

Legg inn av mekkern » 16 jun 2019, 20:32

du vil få både ac og dc-sett multimeteret på ac og mål på batteriet mens motoren går. det bør ikke være rare utslaget ..max 0 komma et eller annet..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Speedo
Innlegg: 32
Registrert: 05 jul 2017, 21:13
MC: SV1000
Sted: Oslo

Re: SV1000 ladeproblemer

Legg inn av Speedo » 16 jun 2019, 21:03

Målte AC nå og fikk 25V fra + til - polen, men får fortsatt 25V selv om sykkelen ikke går. Kan det være feil på multimeteret?

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester