Hei, har en Suzuki SV1000 som jeg tror har ladeproblemer.
Jeg har nettopp byttet regulator/likeretter da jeg trodde dette var defekt. Nå mistenker jeg at det må være noe annet siden jeg fortsatt får veldig lave ladespennnger.
Ladet batteriet til ca. 12V. Jeg får da 12.14V på tomgang og 12.70V ved 5000 rpm.
Ifølge manualen skal jeg ha 14-15.5V ved 5000 rpm
Jeg har ohmet alle tre kontakter fra statoren og de har riktige verdier på 0.7 Ohm. Statoren gir også fra 24V (tomgang) til 70V (5000 rpm). Det skal være 75V men antar det er akkurat innafor?
Fra den nye likeretteren måler jeg 13.6V til 14.5V spenning. Mao. må det være problemer mellom likeretter og batteri?
Jeg har også testet å koble likeretter direkte på batteri og får da også hhv. 12.14V og 12.70V
Har testet på et halvnytt batteri og får ca. 0.5V høyere spenninger enn mitt eget batteri.
Er det batteriet som er defekt? Burde jeg ikke isåfall fått riktige verdier da jeg testet med det andre batteriet? Jeg hadde egentlig gjetta på at det var gåen stator, men da ville jeg vel også fått dårlige verdier direkte ut fra likeretter?
SV1000 ladeproblemer
SV1000 ladeproblemer
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: SV1000 ladeproblemer
Jeg tror du har en dårlig kontakt et sted mellom stator/regulator og batteri. Det gamle batteriet ditt er trolig gåent grunnet lav ladespenning over tid, og det nye får ikke full ladespenning av samme årsak. Tror jeg. Men usikkert.Speedo skrev: ↑15 jun 2019, 21:18 Hei, har en Suzuki SV1000 som jeg tror har ladeproblemer.
Jeg har nettopp byttet regulator/likeretter da jeg trodde dette var defekt. Nå mistenker jeg at det må være noe annet siden jeg fortsatt får veldig lave ladespennnger.
Ladet batteriet til ca. 12V. Jeg får da 12.14V på tomgang og 12.70V ved 5000 rpm.
Ifølge manualen skal jeg ha 14-15.5V ved 5000 rpm
Jeg har ohmet alle tre kontakter fra statoren og de har riktige verdier på 0.7 Ohm. Statoren gir også fra 24V (tomgang) til 70V (5000 rpm). Det skal være 75V men antar det er akkurat innafor?
Fra den nye likeretteren måler jeg 13.6V til 14.5V spenning. Mao. må det være problemer mellom likeretter og batteri?
Jeg har også testet å koble likeretter direkte på batteri og får da også hhv. 12.14V og 12.70V
Har testet på et halvnytt batteri og får ca. 0.5V høyere spenninger enn mitt eget batteri.
Er det batteriet som er defekt? Burde jeg ikke isåfall fått riktige verdier da jeg testet med det andre batteriet? Jeg hadde egentlig gjetta på at det var gåen stator, men da ville jeg vel også fått dårlige verdier direkte ut fra likeretter?
Re: SV1000 ladeproblemer
Har du sjekka jordkabelen på batteriet, at den har god kontakt i begge ender?
I tillegg må du grundig sjekke kablinga mellom likeretter og batteri.
I tillegg må du grundig sjekke kablinga mellom likeretter og batteri.
Re: SV1000 ladeproblemer
Takker for svar. Skal sjekke jording på batteriet. Vil det bare si at - polen har god kontakt eller?ZZR-Erling skrev: ↑16 jun 2019, 08:09 Har du sjekka jordkabelen på batteriet, at den har god kontakt i begge ender?
I tillegg må du grundig sjekke kablinga mellom likeretter og batteri.
Ang. kabling mellom likeretter og batteri så prøvde jeg også å bypasse kablene og koble likeretter rett på batteri men uten hell. Kan det være at batteriet "sluker" mye av ladestrømmen når det er ødelagt?
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: SV1000 ladeproblemer
-polen må ha god kontakt og andre enden av -kabelen må være godt koblet til "jord", dvs ramme el.l. En enkel test er å koble en midlertidig kabel direkte fra batteriminus til et sikkert jordingspunkt.
Re: SV1000 ladeproblemer
Gjorde et nytt forsøk idag der jeg ladet batteriet helt opp. Byttet også multimeter til et som er mer følsomt.
Nå får jeg:
- 12.77V på batteri
- 12.38V med tenningen på
- 12.50V på tomgang
- 12.80V ved 5K
Lånte batteri av noen og får samme ladeverdier, altså er batteriet OK
Prøvde å jorde med midlertidig kabel uten at det hjalp. Ohmet for å forsikre at det var samme motstand. Jording OK
Jeg gjorde en ny test med likeretter. Denne gangen koblet jeg alle 4 ledningene (målte med bare 2 sist) rett på batteriet. Får 14-18V, men faller ned til ca. 12.50V med en gang jeg legger ledningene på batteri. Mao. er både likeretter og sykkelens ledninger fra likeretter til batteri OK?
Sjekket stator på nytt, denne er OK
Nå begynner jeg å gå helt tom for ideer Er det et sted strømmen bare går tapt? Ville ikke batteriet tømt seg da isåfall?
Nå får jeg:
- 12.77V på batteri
- 12.38V med tenningen på
- 12.50V på tomgang
- 12.80V ved 5K
Lånte batteri av noen og får samme ladeverdier, altså er batteriet OK
Prøvde å jorde med midlertidig kabel uten at det hjalp. Ohmet for å forsikre at det var samme motstand. Jording OK
Jeg gjorde en ny test med likeretter. Denne gangen koblet jeg alle 4 ledningene (målte med bare 2 sist) rett på batteriet. Får 14-18V, men faller ned til ca. 12.50V med en gang jeg legger ledningene på batteri. Mao. er både likeretter og sykkelens ledninger fra likeretter til batteri OK?
Sjekket stator på nytt, denne er OK
Nå begynner jeg å gå helt tom for ideer Er det et sted strømmen bare går tapt? Ville ikke batteriet tømt seg da isåfall?
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
-
- Innlegg: 7589
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: SV1000 ladeproblemer
Hvis du kjører motor uten batteri tilkoblet likeretter/regulator så ryker den.
Sjekk dioder i likeretter om en av disse har brent så vil den ikke lade riktig da noe av ladestrømmen er vekselspenning..
Sjekk dioder i likeretter om en av disse har brent så vil den ikke lade riktig da noe av ladestrømmen er vekselspenning..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: SV1000 ladeproblemer
Vil den ryke selv om man starter sykkelen over kort tid, si 3 min? Jeg tok en diagnosetest og den er innenfor riktige verdier ifølge manualen. Jeg trodde all strømmen som kom ut var likestrøm? Kan det isåfall påvirke hvilke + og - ledninger jeg kobler sammen da? Jeg har 2 sorte og 2 rød men vet ikke hvilke av dem som hører sammen, men jeg vet at begge gir 14V uansett hvordan de er koblet sammen
Edit: Leste på et forum nå at de 2 røde og 2 sorte fra likeretteren fint kan loddes sammen, så tror ikke det skal være noe galt med den nye likeretteren og spenningen til batteriet.
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
-
- Innlegg: 7589
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: SV1000 ladeproblemer
ryker en eller flere dioder får du vekselstrøm fra den fasen.
Er dette en OEM R/R?
eller er dette en ettermarked sak?
Er dette en OEM R/R?
eller er dette en ettermarked sak?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: SV1000 ladeproblemer
Aha, men da ville jeg vel ikke fått noe reading på multimeteret når jeg måler likestrømmen som kommer ut av likeretteren?
Nei det er ikke OEM
Nei det er ikke OEM
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
-
- Innlegg: 7589
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: SV1000 ladeproblemer
du vil få både ac og dc-sett multimeteret på ac og mål på batteriet mens motoren går. det bør ikke være rare utslaget ..max 0 komma et eller annet..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: SV1000 ladeproblemer
Målte AC nå og fikk 25V fra + til - polen, men får fortsatt 25V selv om sykkelen ikke går. Kan det være feil på multimeteret?
Suzuki Intruder 1400 1996 (2021 -)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)
Triumph Street Triple 675 2012 (2020 - 2021 )
Suzuki SV 1000 2003 (2017-2019)
Honda Shadow 125 1999 (2009-2017)