Erfaringer med CB1000R

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av mekkern »

En feilkilde som kan oppstå er defekt O2 sensor eller ledningsnettet til denne....men detsitter ofte langt inne på mange verksteder å skifte denne- spesielt da de koster litt penger og de ikke er sikre på hvordan de skal måles.
Tps er også en mulig feilkilde når noe endrer seg fra tidligere.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av ejs »

Jeg holder det som en stor mulighet at det er tps som har ett slitt område. ( Vanligvis i cruise område ) :thumleft
If it ain't broke, I'll break it.

EspHar1
Innlegg: 16
Registrert: 02 jul 2019, 16:36
Motorsykkelen din: CB1000R'16
Sted: Stavanger

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av EspHar1 »

Eg takker for alle kommentarer,serlig det siste.
Du er inne på problemet nemlig at sensor har closed-loop. det er en possisjon som ingen eletroniske regulering fungerer i, elektroniken velger da å gå over i Fail safe modus. Closed-loop er nok det samme som eg kaller blokkering av signal. heile fuel injction har sensorer IKKE bryttere.
Alt dette er de mulig å se på PC og juster.
Eg håpte Honda sine merkeverksted har dette utstyret, og kan justere sensorene, men nei de jusere på et eller annet som har endret karatrestikken på heile motoren.
Eg bor i rogaland og søker en som har utstyr til å sette opp sensoren slik at de fungere etter hensikt.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av mekkern »

beklager men nå surrer du fælt.. :[-X
Closed loop/open Loop -er styringsparametre i ECU(sykkelens hjerne/hoveddatamaskin) og ingen sensor.denne styrer også sykkelens tomgang.
Closed Loop vil si at den går på grunnmap i ECU men korrigert av O2 sensor -lufttemperatur-og kjølevanntemp og tps (som også styrer tenning) .dette skjer under lav/ingen last.
Open loop vil si at den går på grunnmap i ECU uten korrigering fra O2 sensor. dette er under medium/full last og kald motor.

Fail safe er "limp home"(under 10% effekt) eller full stans.dette skjer hvis noen kritiske sensorer tar kvelden.

Her er en forklaring-du kan også velge norsk på toppen.
https://www.hondata.com/tech-closed-loop-oxygen-sensors
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

EspHar1
Innlegg: 16
Registrert: 02 jul 2019, 16:36
Motorsykkelen din: CB1000R'16
Sted: Stavanger

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av EspHar1 »

mekkeren
Det er det som er feil. Ingen motor skal reguleres av co2 sensor og map. Dei sensoren er for korigere når luft temperatur sensor og cooling water teperatur sensor svikter.DVS motor går i fail safe modus hvis det skjer. dette gjelder i tomgang.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av FredrikE24 »

Closed loop, lukket sløyfe på norsk er bare bra.
Du burde lese deg opp på reguleringsteknikk.

ECUen beregner vha. Et map(en tabell nærmest) og målinger hva en ønsket verdi(SP) skal være. Så er det opp til en regulator å faktisk regulere systemet med et pådrag slik at ønsket verdi(PV - prosessverdi) blir SP. Closed loop betyr at man kontinuerlig «kobler» PV tilbake til regulatoren for å beregne et avvik. E=SP-PV. Avviket mates inn i regulatoren og ut kommer et pådrag. E=0 / PV=SP er jo det man ønsker.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av mekkern »

:scratch Jeg begynner å tro dette er kødd???? :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av FredrikE24 »

Vi er tålmodige, det skal vi ha :prf
God helg!

EspHar1
Innlegg: 16
Registrert: 02 jul 2019, 16:36
Motorsykkelen din: CB1000R'16
Sted: Stavanger

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av EspHar1 »

er der noen som har dokumentasjon på fuel injetion systemet til honda cb 1000r 2016 så ønsker eg en koppi av det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av Bjerknez »

Jeg forstår ikke.

Hvorfor ikke bare dra til forhandler og forklare problemet? Hvis ikke dem klarer å finne noe uvanlig med sykkelen etter prøvekjøring er vel sjansen ganske stor for at det som nevnes her er overdramatisert en smule.

Jeg vet bare at når jeg kjørte en 2017 Suzuki S1000 så var dette virkelig en komisk opplevelse med tanke på ujevnt gasspådrag. Eller det vil si at gassen var enten av eller på ved krypkjøring. Fryktelig irriterende. Hadde dette vert min første sykkel hadde jeg vert overbevist om at det måtte være noe alvorlig galt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av FredrikE24 »

Det er jo en vanesak.
Forklaringen er jo ganske klar, og det er ikke noe galt utifra hva som beskrives. Bare en bieffekt av å komme innenfor utslippskrav.

Det kan fikses hos noen som kan trikse litt med kurvene i motorstyringen. Dette er imidlertid ikke noe en merkeforhandler normalt gjør, særlig ikke under garanti.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av mekkern »

FredrikE24 skrev: 13 okt 2019, 10:39 Det er jo en vanesak.
Forklaringen er jo ganske klar, og det er ikke noe galt utifra hva som beskrives. Bare en bieffekt av å komme innenfor utslippskrav.

Det kan fikses hos noen som kan trikse litt med kurvene i motorstyringen. Dette er imidlertid ikke noe en merkeforhandler normalt gjør, særlig ikke under garanti.
OG jo færre sylindre jo værre... endunker eller tosylindret er værre enn Rekke 3-4 spesielt på lave turtall da pulsene er hardere og ikke blir hjulpet av andre sylindre.

Har jo samme "problematikk" med Indianen -FTR1200S -den er jo så ultramager i closed loop at den ikke er helt sikker på om den vil dra eller bremse med gassen helt jevn i 90kmh i slak nedoverbakke.
Under oppvarming så kan den finne på å stoppe på tomgang(open loop til-closed loop) før den har fått gått 30-40 sekunder ..

dette er en "issue" som er meget kjent av alle eiere over hele verden og som er et problem å bli kvitt uten å få pes med EURO4/CARB... -overgangen fra EURO3 til 4 har gitt høyere eksostemperatur også på de fleste utgaver.
En annen sak er at ECU er blitt adaptiv (EURO4/5) slik at den skal holde verdiene over lang tid og kompensere for slitasje over eksempelvis 20-30000km.
Dette gjør at disse nyere sykler heller ikke har utbytte over tid med eksempelvis "boosterplug" da ecu finner ut at den blir "lurt" og kompenserer bort signalfeilen.
Derfor er eneste effektive fix å skrive nytt map (flash)som gir en liten økning i closed loop på bekostning av utslipp.
Dette er det mange som gjør-også pga cat-delete og andre ting.

Har testet å legge inn originalt map på nytt hos forhandler og resette ECU men dette har ikke fjærnet problemet.
men etter et par tusen km har sykkelen sakte blitt noe bedre og fungerer brukbart på 98oktan.(ecu-lærekurve)
men har fått opplysninger om at fabrikken utvikler et nytt map som muligens kommer rundt nyttår.
Men vil nok uansett kjøpe meg en "powervision3" og lese ut originalmap og se om jeg lager et par egne oppsett i tillegg.

Greiere med gassere..
Tok en siste sjekk på "bastarden" denne holder en A/F verdi på 13.6 på flatt jærn og ligger mellom 12 og 16 i hele spekteret.
dette sier jeg med fornøyd med med 41mm FCR, åpne trakter med skumfilter og 11 grader luft..snitt forbruk på 0.53 blandet kjøring-1000ccm R4..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

EspHar1
Innlegg: 16
Registrert: 02 jul 2019, 16:36
Motorsykkelen din: CB1000R'16
Sted: Stavanger

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av EspHar1 »

Her har Honda skissert efi.
20191014 EFI Honda 001.PNG
https://drive.google.com/open?id=1i3kF7 ... os7mshw1Db
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av mekkern »

Ja?
her har du de fleste enheter sensorer og hva de har for funksjon.
Hva er uklart med dette? :scratch

Hvis alle sensorer og parametre er innenfor program så er det slik den er..

eventuelt må noen omprogrammere flashe ECU (pgm-fi ecm)eller manipulere med en ekstern enhet som eksempelvis Powercommander eller rapidbike avhengig av funksjon som ønskes.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

EspHar1
Innlegg: 16
Registrert: 02 jul 2019, 16:36
Motorsykkelen din: CB1000R'16
Sted: Stavanger

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av EspHar1 »

Co2 sensoren regulerer idel air control ventilen.
Engine coolant temp sensor og
Intake air temp sensor regolerer fuel delevery.
PGM -FI UCM må ha direkte kontakt med disse temp sensorene.
Eg har følt at det har våre variabel forståelse av hvordan fuel systemet til honda virker.
Feil, Brudd på sensorer som er merket blå fører til at motor går over til fail safe modus.
Den blokkeringen av engine coolant temperatu sensor på 40"C oppfattes som brudd elektronisk.
Eg er fremdeles intresert i å få kontakt med en som har utstyr til å fjerne denne blokkeringen på 40"C og re-programer
PGM enheten.

Svar