Erfaringer med CB1000R

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
EspHar1
Innlegg: 16
Registrert: 02 jul 2019, 16:36
Motorsykkelen din: CB1000R'16
Sted: Stavanger

Erfaringer med CB1000R

Legg inn av EspHar1 »

Hei.

Når jeg er ute å kjører opplever jeg at sykkelen stopper og starter.

Sykkelen er levert flere ganger til verksted i 2017, 2018 og i 2019 men kommer tilbake uten bedringer.
Har sendt over problemstillingen til Kellox (importør og distributør), men problemet er ikke løst.

Her er snutt over sykkelen på tomgang som illustrerer problemet:
[youtube]https://youtu.be/VB58GNcUuBk[/youtube]

Det virker for meg som om motorsykkelen selv tar styring og kontroll. Jeg opplever kraftig bremsing, sterk akselerasjon og uønsket rykking og napping. Dette skjer når jeg kjører i kurver, i rundkjøringer, i nedoverbakker og i kø, uten førerens påvirkning.

Jeg har presentert dette for mitt lokale Honda-verksted og Kellox.

Etter undersøking på internett og i Honda sin troubleshooting, mange verkstedsbesøk uten resultat, bruk av egen kunnskap, er det i selve programmeringen til sykkelen problemet ligger i PGM.

Motor temp = 40°C - 120°C
Luft temp = 40°C - 120°C
Temperatursensorene som sitter i sykkelen føler fra -20°C - 120°C

Fuel Injection systemet fungerer, ifølge Kellox, først når lufttemperaturen er over 40°C.
Det vil si aldri.

Mine lokale verksted og importør har vansklig for å hjelpe.
Har noen forslag til hvem som kan justere temperaturene i PGM?

Blyraua
Innlegg: 45
Registrert: 03 des 2018, 21:30
Motorsykkelen din: YZF R1 2007

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av Blyraua »

Hei
Er sykkelen 2016 modell og du har kjøpt den ny av forhandler i Norge er du omfattet av forbrukerkjøpsloven, Det betyr at du har 5 år reklamasjonsrett, da har du krav på å få reparert feilen eventuelt heving av kjøpet. Det er helt klart en fordel at servicer er fulgt og du ikke har "klådd" for mye selv, :sorry Ta en titt her https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34 (se $26 og $27) og ta kontakt med forbrukerrådet
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av FredrikE24 »

Synes nå kaldstarten din der virker helt normal. Ved kald motor kjøres det en warmup, litt høyere turtall enn ved varm uten lukket sløyfe regulering for å få varme i motor, lambdasonde etc. Når ting begynner å bli varmt går tomgangen ned og ting stabiliserer seg. Ved kjøring kan moderne innsprøytningsystemer virke ganske brå når man går fra bittelitt gass til null gass. Ubehagelig særlig når man prøver å holde jevn fart gjennom en kurve kan dette oppleves hakkete. Dette er helt normalt på moderne sykler for å få utslippet ned såvidt jeg har skjønt. Jeg har ikke kjørt mye Honda med PGM bortsett fra en VFR800. Veldig brå da man gikk av og på gassen, men er jo en vanesak.

Til sammenligning, en BMW K1200S som kaldstartes. Ganske karakteristisk for denne typen sykkel. K1300S som kom senere ble betraktelig forbedret både på kaldstart og overgangen mellom litt gass og ingen gass. K1300ene til BMW ble tatt ut av produksjon i 2014/2015 fordi de ikke klarte utslippskrav.
https://youtu.be/hbyuDd4RIkY

Det med lufttemperatur over 40grader stemmer nok ikke. Det menes nok vanntemp.

EspHar1
Innlegg: 16
Registrert: 02 jul 2019, 16:36
Motorsykkelen din: CB1000R'16
Sted: Stavanger

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av EspHar1 »

Saks utvikling:

Sykkelen har vært inne på type-verksted igjen. Der påstår personalet at ingenting er feil.
Likevel har sykkelens egenskaper "endret seg betydelig" etterpå.

Nye erfaringer
Motorsykkelens motortemperatur (vann) når ikke opp i nærheten av +85°C
Ved kjøring på E39 i 80 km/h i 30 minutter kommer motoren kun opp til +74°C.
Ved kjøring i lav hastighet i by, kø og rundkjøringer kommer temperaturen opp til +80 - +90°C.
Når motortemperaturen passerer +77°C kommer "stopp signal" i tomgang og i over 2500rpm.

Denne motor-stoppingen føler jeg er ubehagelig og vil få fikset/kalibrert.
Stoppingen sliter unødvendig mye på gir, clutch, dekk, kjede og tannhjul. Dessuten skjer stoppingen så ofte og uregelmessig, også i kurver, at jeg opplever dette som trafikkfarlig.

Jeg lurer på om det er noen andre steder enn her lokalt som har utstyr og kunnskaper om å rekalibrere sykkelen min?
Tar gjerne imot tips.

mvh

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av FredrikE24 »

Stopper? Er det fuelcut du snakker om? I overgangen mellom litt gass og ingen gass?
Jeg tror at sykkelen din er frisk, sett opp mot det Honda mapper motorstyringen til for å klare EU-kravene.

Det er noe man venner seg til, men kan glattes over litt av noen som driver med tuning. Klev Tuning er jo ganske kjent.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av mekkern »

EspHar1 skrev: 08 okt 2019, 20:21
Når motortemperaturen passerer +77°C kommer "stopp signal" i tomgang og i over 2500rpm.


mvh
Hva mener du med dette????? :scratch :scratch

Temperaturene ellers virker "normale".
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

EspHar1
Innlegg: 16
Registrert: 02 jul 2019, 16:36
Motorsykkelen din: CB1000R'16
Sted: Stavanger

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av EspHar1 »

Alle fuel injection sysem som honda beskriver er basert på tempraturdifferansen på luft og motor som avgjør drivstoff mengde med en fast luft åpning (IAV) . Drivstoffet reguleres av at motortempraturen går opp og luft tempraturen relatift konstant. motortempratur opp er drivstoff mengden ned.
Honda har stilt disse tempratur sensorene på 40"C. det medfører at elektroniken ikke for den nødvendege informasjonen som den er konstruert for å regulere etter. Luft tempraturen kommer aldrig opp i 40"C , dermed fungerer heller ikke heille fuel injectionsystemet.
motoren går da i Fail safe modus.
Dette har honda beskrevet i service manual skjer ved feil på de nevnte sensorene.brukk
fuel injection skal føre til reduksjen av drivstofforbruk til ca, 0,55liter ikke 0,67 som min bruker.
Dette er forhold som jeg sliter med.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av mekkern »

Du snakker om kjølevann ikke luft.
Motoren går på "choke" til kjølevann oppnår 40 grader. Helt normalt.
At du ikke har lavere forbruk kan ha med kjørestil/lengde.

At overgang mellom gass brems gass gir rykking er også helt normalt.

Man kan programmere bort fuelcut men dette er en del av syklus for godkjenning av utslipp og ikke tillatt fjernet av Honda.

Uavhengige verksteder kan Reprogrammere ecu/montere powercommander som jevner ut av/på lugging.

Har dog ikke hørt at den modellen er spesielt plaget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av FredrikE24 »

Honda lager ikke et elektronisk innsprøytningssystem som ikke virker under alle forhold. Det kan jeg garantere.

Alt du snakker om her handler nok om som jeg har nevnt tidligere. En brå overgang / kutt når du er på vei til å gå av gassen, eller prøver å regulere gassen for jevn fart i en kurve feks.

Har kun kjørt Honda VFR800 FI VTec. Denne var rimelig jojo, men ikke verre enn at jeg klarte å venne meg til det ila. få minutter.

EspHar1
Innlegg: 16
Registrert: 02 jul 2019, 16:36
Motorsykkelen din: CB1000R'16
Sted: Stavanger

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av EspHar1 »

Alle Forhold, det er eg enig i, det er Temperaturer -20"C til 120"C som er lik alle forhold.
Ved å blokkere temperatursensorene av temperaturer UNDER 40"C blir det IKKE alle forhold. Temperaturen her til lands er 10"C -15"C.
Motoren skal tilfredstille utslipps krava når temperaturen er-8"C og manipolerings program av sensorer er ikke tillat i følge norsk lov.
Det snakkes om typegodkjening med temperatur 40"C
Er detet tillfelle, er sykkelen ikke tillatt å bruke når temperaturen er UNDER 40"C.
Har Dere noe å si til dette.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av mekkern »

Beklager men her skygger jeg banen for dette blir bare tull.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av FredrikE24 »

Du blander lufttemp og vanntemp.
Det du skisserer er bare tull. Sorry.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har selv kjørt en sykkel med håpløs "fuelcut". Suzuki S1000. Var nærmest umulig å kjøre jevnt med denne ved krypkjøring. S1000R er helt overlegen der. Helt smooth.

Så langt jeg kan se og oppfatte i denne tråden så er det trolig ikke noe galt med sykkelen din. At den "bremser kraftig" under kjøring betviler jeg sterkt. Altså ved at sykkelen styrer bremsene. Hvis det er tillfelle så er feilen såpass alvorlig at jeg aldri noensinne mer hadde satt meg på sykkelen og hevet kjøpet direkt.

Nå er ikke jeg noen mekaniker, men har vel vært bort sykler med mer ujevn gange på tomgang enn det der.

Rykkingen su opplever betviler jeg derimot ikke. Det er et ganske kjent problem at enkelte sykler trenger en remap for å gå jevnere. For meg høres det også ut (ut fra hvordan du skriver) at erfaringen med motorsykler kanskje ikke er størst. Derfor konkluderer jeg med at feilene du opplever med sykkelen skyldes fuelmap og at det du nevner ellers med "kraftig bremsing" og andre ting skyldes dårlig formulering eller overdramatisering av det du opplever.

Men... jeg kan ta feil. Sleng ut flere videoer og la sykkelen gå fra den er kald til den er helt varm. Tar neppe mer enn rundt 5min. Rus motoren inni mellom. Om ikke annet enn for morroskyld. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av Bjerknez »

Forøvrig synes jeg bensinforbruket på 0.67 føles mer riktig for din sykkel enn 0.55. Uansett er ingen av disse tallene avskrekkende. Min S1000R bruker i snitt 0.62 på mila. Tomgangen på min når den er kald er også litt ujevn og det er noen lyder der som forsvinner når den blir varm.

En MC motor lager litt mer lyd og rariteter enn en bilmotor. Det er jo halve gleden :)

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av 650spleisn »

Jeg har selv hatt samme opplevelse/erfaring som deg med min CBF1000 2006mod. Kjøpte den ny og har den fortsatt. Har nå passert 76`km.
Jeg forstår din fortvilelse men mistenker at du kløner det til når du forklarer sykkelens oppførsel. Derfor blir det vanskelig for forumsmedlemmene å engasjere seg.
Har ikke kunnskaper nok til å gi noe kvalifisert løsning på dette men prøver meg på litt "synsing".
All produksjon (serieproduksjon) gjøres innom bestemte toleranser.
Kanskje din sykkel (ECU med alle tilhørende komponenter) har vært uheldig å havnet i "feil" ende av toleransene. Noe som fører til betydelig av-og-på-fenomen i det bittelille området mellom null gass og bittelitt gass.
Du opplever det som start-stopp, og det kan hende at det er akkurat det det er, selv om det ikke er en tilsiktet funksjon i ECU`en.
Kall det gjerne en uønsket bivirkning av flere faktorer som drar i feil retning.
Stor og kraftig motor på relativt lett sykkel forsterker også følelsen av av-og-på effekten.
Det kan også lett føre til torsjonssvingninger i drivverket. Dvs. slakk i girkasse og kjede/rykkutjevner reverserer med ujevn frekvens.
Denne tilstanden er selvforsterkende helt til du får stoppet den ved f.eks. å gi litt gass eller clutche helt eller delvis.
Kan helt klart oppleves som veldig ubehagelig i f.eks. en rundkjøring.
Når jeg merker at min mc kommer inn i denne tilstanden så avverger jeg det med å "gi litt clutch" slik at clutchen spiser opp luggingen.
Du får ha meg tilgitt dersom dette er en selvfølge for deg. Litt usikker på erfaringen din.

Det du forklarer om sensorer og temperaturer er litt uklart (for flere av oss?)
Du har tydeligvis lest deg opp endel på dette, men kanskje du feiltolker noe? Teknisk engelsk og tilhørende terminologi i emnet kan være en utfordring for noen og enhver.

Følgende avsnitt er spørsmål jeg stiller meg selv (og dere andre).
Vannsensoren har arbeidsområde -20 til 120°C. Da er ECU`en skalert til samme området for at ting skal bli riktig.
Motortemp. 40 til 120°C betyr at systemet går i closed-loop når kjølevannet er 40°C eller høyere (betyr at O2-sensoren "kobles inn" og deltar i styringen av A/F-forholdet.
Closed-loop deaktiveres kortvarig ved variasjon av gasspådrag og aktiveres igjen ved jevn gass.
Systemet er adaptivt og forsøker hele tiden å finne beste A/F-forholdet (fra utslippshensyn) når det er i closed-loop.
Sykkelens oppførsel kan forandre seg med lufttemperatur og luftfuktighet?
Videoen du linker til viser --°C. Når kommer det opp verdier her? Fra 40 og oppover? Antar at det er vanntempen.
Kan du bekreftet at dette var en kaldstart? Ca.omgivelsestemp?
Benytter ECU`en og temperaturmåleren felles sensor?

Det du opplyser om lufttemperatur 40-120°C klarer jeg ikke se noe umiddelbar logikk i denne parameteren, men tviler på at FI-systemet "ikke funger" under 40°C, slik som Kellox hevder. Det er nok en logisk forklaring på dette.
Er det forvarming av innsugsluften ved lav belastning? Kan i så fall ha noe med utslipp å gjøre.
Ingen missforståelser mellom °C og °F? Kommafeil?

Kortversjon av erfaringen med min CBF:
Summet på og gikk uten så mye som et feilslag de første 6-7 årene (40`km).
På en kjøretur tidlig i sesongen for noen år siden oppstå en slags gradvis (ingen rykking) av-og-på gass, til tross for at jeg holdt gassrullen helt stødig.
Det gikk etterhvert over i rykk og småjokk ved slakk cruising.
Ettersom sykkelen aldri hadde oppført seg slik så var jeg overbevist om at noe var defekt, eller i ferd med å miste sine (elektriske) verdier.
Kan ikke oppsummere alt som ble gjort og byttet og testet da det vil bli en lang avhandling.
Er ganske sikker på at noe førte til at sykkelen gikk magrere og gikk ujevnt og rykkete på slakk gass.
Måtte til slutt sette på en PC5 med autotune/bredbånds O2-sensor.
Sykkelen ble etterhvert såpass bra at jeg har slått meg til ro med den.
Men gudene skal vite at dette har kostet skjorta i både penger, frustrasjon, fyllekuler, tårer, blod, mordtanker, psykolog, 2 sommre og 2 timer av denne fredagskvelden.

Håper i alle fall at jeg har bidratt med litt moralsk støtte i din fortvilelse.
PS. Vurderte å "morde" CBF`en med en 20-tonns beltegraver.

Svar