Krypstrøm

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Fossin
Innlegg: 23
Registrert: 05 jul 2014, 21:18
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 2014
Sted: Asker

Krypstrøm

Legg inn av Fossin »

Jeg sliter litt med å lokalisere krypstrøm på sykkelen. Ved flere tilfeller nå har batteriet vært dødt når sykkelen har stått et par uker.
Også med forskjellige batterier, så det er ikke bare et gammelt batteri som har skylda.

Nå har jeg med multimeter testet strømføringen uten tenning, og tatt ut én og én sikring for å finne synderen. Med alle sikringer i trekkes det 0,4mA til enhver tid. Startsperren har en liten diode i dashbordet som blinker hvert 3. sekund og da går strømmen opp til rundt 1,9mA et øyeblikk. På et batteri med 8Ah bør da ikke dette utgjøre noe problem over noen uker?

Ved gjennomgangen av sikringene var det 'Auxiliary lights' som tok det aller meste av strømmen. Uten den i gikk forbruket ned til 0,04mA.
Jeg er ikke helt sikker på hva som går på denne kursen i en Street Triple, men det er ihvertfall blinklys og kjørelys. Startsperredioden kuttet også ut.

Jeg har også hatt en hurtigkobling til CTEK-lader og en GPS-holder koblet rett på batteriet, men da ingen av disse har vært koblet til bør jo ikke det være noe problem.
Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Krypstrøm

Legg inn av Rune75 »

Fossin skrev: 16 jul 2019, 20:39

Jeg har også hatt en hurtigkobling til CTEK-lader og en GPS-holder koblet rett på batteriet, men da ingen av disse har vært koblet til bør jo ikke det være noe problem.
Du kan jo måle med disse tilkoblet batteriet og se om det utgjør noe forskjell. 0,4mA 2-3 uker burde ikke være et problem nei.

Brukeravatar
Fossin
Innlegg: 23
Registrert: 05 jul 2014, 21:18
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 2014
Sted: Asker

Re: Krypstrøm

Legg inn av Fossin »

Det gjorde ingen forskjell med dem tilkoblet.
Bare en liten teori jeg hadde om at kanskje kontaktene på GPS-modulen kunne lede litt strøm om sykkelovertrekket ble liggende oppå når det regnet. Men etter å ha prøvd det også bekrefter det at trekket ikke er ledende.
Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Krypstrøm

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg synes ikke strømtrekket du har er noe å snakke om. Er batteriet i god form? Har det vært nedkjørt en gang eller ti, så er det bare å skifte.

Brukeravatar
Fossin
Innlegg: 23
Registrert: 05 jul 2014, 21:18
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 2014
Sted: Asker

Re: Krypstrøm

Legg inn av Fossin »

FredrikE24 skrev: 17 jul 2019, 00:45 Er batteriet i god form? Har det vært nedkjørt en gang eller ti, så er det bare å skifte.
Det har jo som sagt vært tomt flere ganger pga dette ukjente strømtrekket. Derfor startet sykkelen bare én gang av egen kraft i dag. Neste start måtte ha hjelp av bilbatteriet. Men når det samme skjer med et helt nytt batteri óg så er det jo tydeligvis noe som trekker strøm.

Eneste forskjell fra tidligere er at sykkelen nå står ute under trekk fremfor i garasjen, i en helning foran huset.
Bilde

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Krypstrøm

Legg inn av 45316 »

Har du sjekket ladinga? Hva er spenning før oppstart, mens du kinner, ved tomgang, ved turtall og etter en kjøretur?

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
Fossin
Innlegg: 23
Registrert: 05 jul 2014, 21:18
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 2014
Sted: Asker

Re: Krypstrøm

Legg inn av Fossin »

45316 skrev: 17 jul 2019, 21:40 Har du sjekket ladinga?
Har ikke sjekket i alle situasjoner, men på tomgang lader den ihvertfall helt fint på over 14V. Og nå har den overlevd en banehelg med mange starter uten problem, så det er nok lagringa som er problemet.
Bilde

Svar