F3 - DOT5.1 bremsevæske

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

F3 - DOT5.1 bremsevæske

Legg inn av Snikendeugle »

Bakbremsen på min MV Agusta F3 (og andre MV modeller) lider av et ganske kjent problem i MV Agusta kretser. Problemet er at den over veldig kort tid mister mer eller mindre all effekt. Bremsene ble luftet på første service (1000km) og sykkelen har gått litt over 3000km nå. På dette tidspunkt klarer bakbremsen nesten ikke å holde meg igjen stillestående i en bakke.

Problemet er sannsynligvis at master sylinder ligger inntil motoren og blir VELDIG varm uten noe særlig luft som trekker varmen bort. Jeg kan ikke engang holde i bakbrems sjalteren med bare hendene etter en 20-minutters kjøretur i byen.
Flere rapporterer at lufting av systemet ofte er "løsningen". Lufting av ABS systemet på sykkelen er ikke en veldig inituitiv prosess, og bør utføres av to personer for å gjøre det "riktig".

Jeg har sett litt på racing rearsets som flytter master sylinder til rearsettet (mye kjøligere), men dette kan by på flere utfordringer som f.eks. lengden på bremselyskabelen. Før jeg utforsker dette videre har jeg blitt anbefalt å oppgradere fra DOT4 bremsevæske til DOT5.1, i tillegg til et ekstra varmeskjold mellom motor og master sylinder.
Litt rask lesing på dette bekrefter i hvert fall at DOT5.1 har et mye høyere kokepunkt enn DOT4 (155c vs 190c minimum).
Spørsmålet er da:
Er det noen negative sider ved å bruke DOT5.1 bremsevæske? Holdbarhet? Kompatabilitet med eksisterende slanger?
Hvorfor er ikke dette generelt brukt utenfor racing?

Og sist men ikke minst: Vet noen om et sted i Oslo som selger høy kvalitets DOT5.1 bremsevæske? Er Biltema bra nok?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: F3 - DOT5.1 bremsevæske

Legg inn av BlåBil »

Jeg bruker nå bare 5.1. De varer lengre og som du sier har høyere kokepunkt. Grunnen til at de ikke blir brukt så mye av gatesykler er på grunn av pris og at den overskrider sykkelens anbefalinger? Kanskje fordi det står dot 4 på syklene og folk ikke tør å bruke 5.1? Jeg kjenner selv at etter en lengre tur så mister jeg litt effekt på bakbremsen. Nå kjører jeg en modda hd og reservoaret ligger ganske nærme potta...

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: F3 - DOT5.1 bremsevæske

Legg inn av mekkern »

Biltema er "god nok".samme standard på alle.
bare pass på så du ikke fyller 5.0 for den er ikke kompatibel med noe annet.
5.1 er bakoverkompatibel med 3og 4.
hvis den blir hardt belastet ville jeg pumpet i gjennom ny veske hvert år.-da sikrer du samtidig at det ikke blir korrosjon i systemet pga at veska er hygroskopisk.

Ducati sliter med samme og Aprilla.
lurer på om italiesk design trumfer "være smart"... :P
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: F3 - DOT5.1 bremsevæske

Legg inn av 45316 »

Kan skrive under på at Aprilia sliter med det samme, blir veldig varm. I tillegg så er luftenippel dumt plassert på callipper så man får best resultat om man tar den av og holder den i forskjellige retninger under lufting.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: F3 - DOT5.1 bremsevæske

Legg inn av Snikendeugle »

Takk for tilbakemeldinger! Da blir jeg å prøve DOT5.1 når sjansen byr seg. Dermed eventuelt ekstra varmeskjold om det ikke bedrer saken.

Dette er nok en fin effekt av litt Italiensk design, ja. MV Agusta Reparto Corse (separat avdeling fra MV Agusta) selv plasserer jo master sylinder på rearsettene sine i race versjonene av for eksempel F3.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: F3 - DOT5.1 bremsevæske

Legg inn av Snikendeugle »

Mailet litt med forhandler nå, og de har visst nylig fått beskjed fra MV at ved problemer med bakbrems skal det byttes til URBF bremsevæske.
Dette er "ULTIMATE RACING BRAKE FLUID" fra Plutoline, om jeg forstod det rett.

DOT4 med høyere kokepunkter enn DOT5.1 spesifikasjonene.

Boiling Point (reflux) , °C 328
Wet Boiling Point, °C 204

Leverer sykkelen til uka, så får vi se om dette holder :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar