Tomgangsturtall på Yamaha XJ900 / Bremser / Dekk

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
ScottTorres
Innlegg: 1
Registrert: 23 aug 2019, 08:32
Motorsykkelen din: Din MC her

Tomgangsturtall på Yamaha XJ900 / Bremser / Dekk

Legg inn av ScottTorres »

Har ett tomgangsturtall på sykkelen som ligger mellom 12-1500 o/min.

Syntes selv dette er noe høyt, og lurer på hva det bør ligge på?

Sykkelen har gått ca 20' og utifra det jeg kan se av serviceheftet har det ikke vært service hos forhandler siden ca. 6'. så det er kanskje på tide med service? (Det er riktignok byttet olje hver 4' km)
Bør jeg bruke en Yamaha forhandler til service, eller finnes det type "Snap Drive" for MC?

Hva innebærer egentlig service på en MC?
- Bytte olje / filter?
- Justering / synkronisering av forgassere?
- Inspeksjon og justering av gaffel/demper?
- Ventiljustering?
- Annet?


Bremser:
Syntes også bremsene er blitt noe svakere gjennom sesongen. Det kan også skyldes at jeg er blitt litt "tøffere" når jeg kjører.(og bremser)
Klossene er på ingen måte utslitt, men det er kanskje fornuftig å bytte likevel? (Er klosser ferskvare?)

Dekk.
Dekkene begynner å bli lett slitne. Ikke dramatisk, men det ser ut som om de er fra da sykkelen var ny (2001 modell). Har lest at dekk er ferskvare, og at de bør byttes annet hvært år uansett om de er slitt eller ikke....???
Hva skal jeg se etter / spørre etter når jeg skal ha nye dekk? (Dette er en touringsykkel)
Selger "vanlige steder" dekk? (Dekkmann, Vianor etc.) eller selges dette kun hos MC butikker?

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tomgangsturtall på Yamaha XJ900 / Bremser / Dekk

Legg inn av mekkern »

Hei.
Vil vel si at sykkelen trenger en større service etter så mange år. skifte av bremseveske og nye dekk er vel det som er mest "presserende"
men en generell sjekk i tillegg er nok ikke dumt.
Tomgangen er justerbar.
https://www.manualslib.com/manual/65944 ... =60#manual
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tomgangsturtall på Yamaha XJ900 / Bremser / Dekk

Legg inn av kjellv »

Hei. Denne sykkelen har serviceintervaller hver 6000 km. Tennplugger, luftfilter og bytte olje på kardang hver 12000, og ventilsjekk/justering hver 24000.
Denne er i tillegg ganske tilårskommen og trenger ganske sannsynlig også rengjøring og nytt fett/justering av styrelager og svingarmslager, og ny kjølevæske/bremsevæske og muligens også bremseslanger.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Tomgangsturtall på Yamaha XJ900 / Bremser / Dekk

Legg inn av Geiroe »

Jeg tror denne har godt av en tur til en Yamaha forhandler, for en gjennomgang.
Forgassere trenger å synkroniseres, det kan jo være at choken din henger litt på.
Ventilklaringer må sjekkes.
Olje på gaffel må skiftes.
Bremsevæske er ferskvare, og bør skiftes ca. annethvert år.
Bremseslanger kan bli myke, hvis de ikke er skiftet.
Bremseklosser er ikke ferskvare.
Dekk blir omtrent som piggfrie vinterdekk til bil, bør byttes hvert etter fire- fem år.
Dekk er avhengig av om du tar av hjula sjøl. Kun mc verksteder, som har lov å til å skru av og på hjul. Bestiller du dekk sjøl, og tar av hjula, så kan dekkverksteder legge om dekk for deg.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Tomgangsturtall på Yamaha XJ900 / Bremser / Dekk

Legg inn av Solo-rider »

Hei :mk
Som flere andre skriver her så er det nok tid for en gjennomgang av mcen på et mcverksted.
Har du brukermanual som fulgte med sykkelen så kan du jo lese og lære litt av den. Greit å vite hva som skal gjøres og når på den.
Her er en link som er hentet fra Yamaha Motor Norway om du mangler manualen : https://cdn.yamaha-motor.eu/owner-manua ... U4KME6.PDF
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Svar