2 like sykler, ulike eksosanlegg, ulik effekt fra lave turtall

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2051
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

2 like sykler, ulike eksosanlegg, ulik effekt fra lave turtall

Legg inn av gsx750_80 » 22 sep 2019, 13:30

Jeg har en CBR 250 R med originalt eksosanlegg, og fikk for få dager siden anledning til å kjøre noen mil med en tilsvarende sykkel med et Acrapovic eksosanlegg montert. Lyden av sistnevnte mc var definitivt høyere, uten at det ble påtrengende eller plagsomt, etter min mening.

Jeg merket meget tydelig at Hondaen med Akrapovic-anlegget hadde merkbart svakere akselerasjon fra lave turtall, enn det den med det originale anlegget har. (Dette til tross for at den med originalanlegget har gått omtrent dobbelt så langt som den med Akra-anlegget, med sine ca 12 500 km.) Siden sykkelen med Akrapovic-anlegget har gått såpass kort, antar jeg at den ikke er drevet om, og at utvekslingen
er den samme på de to syklene.

I en annen tråd ble det nevnt at motoren skulle tilpasses endring av eksosanlegg for å få maks effekt. Mao kan det gi suboptimalt resultat
kun å bytte anlegg, rent mekanisk sett.

Det kan nevnes at jeg har mistanke om at sykkelen med Akrapovic-anlegget virket noe mer turtallsvillig på midlere til høyere turtall, men er ikke sikker.

Så små motorer som 250 ccm, som kan kjøres til det ytterste ved daglig, normal bruk, er sensitive for mye. Vær og vind, luftfilter, tilstand hos kjede og drev, og bensinkvalitet.

Lurer litt på om dårligere akselerasjon fra lave hastigheter hos sykkelen med Akrapovic-anlegget sannsynligvsi kan tilskrives eksosanlegget, eller om det er andre sannsynlige årsaker.. (?)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 128
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
MC: 2014 Yamaha MT-09 Street Rally
Sted: Gjøvik

Re: 2 like sykler, ulike eksosanlegg, ulik effekt fra lave turtall

Legg inn av VindR » 22 sep 2019, 13:42

Jeg har sett dyno-målinger hvor noen sykler har vist en smule lavere effekt etter å ha satt på effektanlegg. Noe av grunnen tilskrives at en del motorer går veldig tynt (lite bensin), spesielt på lavt turtall. Dette er gjort med vilje fra fabrikk, pga. utslippsmålinger og krav. Når man da setter på et effektanlegg, så vil motoren av og til gå enda tynnere.

Det er derfor det av og til kan være greit å ta en mapping av sykkelen etter montering av effektanlegg, spesielt fullt anlegg. Så klart, det er ikke helt nødvendig i alle tilfeller, men det anbefales ofte. Men det er vell som med biler: HØRES det ut som at det går bedre, så tror man gjerne det

Yamaha MT-09 Street Rally '14
Bilde

mekkern
Innlegg: 5562
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: 2 like sykler, ulike eksosanlegg, ulik effekt fra lave turtall

Legg inn av mekkern » 22 sep 2019, 16:49

det du beskriver er ofte resultatet av mer åpent eksosanlegg.
mindre motstand og eventuelt annet grenrør gjør at kamtider/overlapp hindrer effektiv utnyttelse av de lave turtall og fokuserer på de høyere da lavere motstand ikke bremser utskifting på høyere turtall.
spesielt på slike små høyturtallmotorer er dette merkbart.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 2127
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Gjersjøen

Re: 2 like sykler, ulike eksosanlegg, ulik effekt fra lave turtall

Legg inn av FredrikE24 » 22 sep 2019, 17:20

Kjenner det på min egen. Pip åpent 4-2-1 grenrør og lyddemper. Å sette på originalen igjen er en merkelig følelse. Det føles som sykkelen er mye sprekere med originalen. Da den er bjørnesterk fra 1000rpm. Det som dog er merkbart er toppeffekten. Originalen er meget lineær. Det anlegget jeg kjører med nå sparker skikkelig fra, fra 5500rpm og oppover. Så den har blitt noe dårligere på lyskryssracing, men langt artigere med hjulløft på litt turtall og inspirert kjøring.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 342
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1290 SAS + R1
Sted: Skjetten

Re: 2 like sykler, ulike eksosanlegg, ulik effekt fra lave turtall

Legg inn av dypen » 22 sep 2019, 19:08

Må jo innrømme at det er moro med lyd i doningen, har du race anlegg fra sylindrene og ut med påfølgende motorjustering så både høres og lukter det ved skikkelig pådrag :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2051
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 2 like sykler, ulike eksosanlegg, ulik effekt fra lave turtall

Legg inn av gsx750_80 » 22 sep 2019, 19:29

Takk for svarene. Ut fra det flere sier, så heller jeg mot å tro at det jeg registrerte er normalt.
Forøvrig enig i at lyd og lukt heller ikke skal undervurderes, av de mange kvalitetene ved mc. :-)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 2127
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Gjersjøen

Re: 2 like sykler, ulike eksosanlegg, ulik effekt fra lave turtall

Legg inn av FredrikE24 » 22 sep 2019, 20:21

dypen skrev:
22 sep 2019, 19:08
Må jo innrømme at det er moro med lyd i doningen, har du race anlegg fra sylindrene og ut med påfølgende motorjustering så både høres og lukter det ved skikkelig pådrag :)
Selv er jeg veldig fornøyd med selve lydkarakteristikken hos meg. Er nok få som snur seg for å se hva som kommer hylende og ser for seg en stor traust BMW. Dyp på lavt turtall og på høyt turtall så høres den relativt grov og voksen ut.

Det kunne dog vært tonet noe ned. Ikke alltid like gøy å kjøre dit en skal hvor folk holder seg for øra når jeg skal passere.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 342
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1290 SAS + R1
Sted: Skjetten

Re: 2 like sykler, ulike eksosanlegg, ulik effekt fra lave turtall

Legg inn av dypen » 22 sep 2019, 22:00

Hvis de holder seg for øra så er det ikke på grunn av lyden da jeg er helt sikker på at du har fornuftig turtall under bykjøring, mer en mote protest.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester