Lav komp fzs600

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Newbie
Innlegg: 16
Registrert: 10 jun 2016, 19:41
Motorsykkelen din: Yamaha mt09 tracer 2015

Lav komp fzs600

Legg inn av Newbie »

Vurderer å kjøpe en 2000 modell fzs600 med 78000 km, som cafe prosjekt. Denne har lav kompresjon på en sylinder. Er det stempelfjører/sylindrene, eller ventiler/toppen som kan være problemet? Regner med at dette ikke er et unikt tilfelle :-k

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lav komp fzs600

Legg inn av kjellv »

Dette er en veldig god motor i utgangspunktet, og har ingen kjente feil og svakheter som kan gi deg svar på hvorfor det er dårlig kompresjon på en av 4 sylindre.
78000 km er heller ikke så mye at det kan forklare noe. Denne motoren skulle klare langt mer enn dette.
Men.. Det er flere ting man kan stille spørsmål til en selger om i slike tilfeller. Service er viktig. Uten at serviceplanen er fulgt er 78000 km mye, sammenlignet med en tilsvarende motor som har fått servicene sine. Riktig olje, og oljeskift til riktige intervaller, god nok luftfiltrering, ventilkontroller og justeringer til riktige intervaller. Grav litt dypere når det gjelder service, mange tenker kun på olje når det tas service. Ett oljeskift i året med ettellerannet fra Biltema er ikke det samme som å følge serviceplan. Konsekvensene av mangelfull service viser seg vanligvis ikke før i siste halvdel av sykkelens levetid.
Spør også om sykkelen har stått ubrukt på lager i lengre tid, og om motoren har vært skrudd på. I tilfelle hvem, hva og hvorfor..
Ellers er alt du foreslår av mulige feil fornuftige forslag. Mulig det holder med overhaling av topp/ventiler, men det er også mulig at det er stempel/ringer/sylindervegger.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Lav komp fzs600

Legg inn av cannon »

Beste måten å lokalisere feilen på er en leakdowntest. Kompresjonen kan lekke via ventiler, toppakning, sprekk i topplokk, skadet stempel, slitt/skadet stempelring eller sylinder.
Hvis disse syklene har en svakhet så er Google din venn.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lav komp fzs600

Legg inn av FredrikE24 »

Sjekk og eventuelt juster ventilene før komptest. Er de godt uttafor så kan det bli galt.

Kan like godt sette trykk på den aktuelle sylinderen. Blåser det ut av oljepåfylling kan det lekke forbi stempel og fjærer. Blåser det ut av innsug eller eksos er det ventilrelatert.

Svar