Hjelp ang lambda/o2 sensor Yamaha WR250X

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
AV187
Innlegg: 11
Registrert: 28 okt 2019, 18:47
Motorsykkelen din: Yamaha WR250X

Hjelp ang lambda/o2 sensor Yamaha WR250X

Legg inn av AV187 »

Spørsmålet mitt er egentlig 2 delt. Jeg har montert en fuel controller, men er litt usikker på om lambdaen jobber mot denne hele tiden.

Vet noen under hvilke omstendigheter denne jobber?
Er det slik at ECUen jobber iherdig for og holde AFR 14,7:1, eller bare overvåker den at jeg f.eks. ligger mellom 12 og 15,5?

Hvis den jobber for 14,7:1, har noen en lur måte og lure ECUen til og tro at jeg er der? Har prøvd og ohme den, men resultatet var bare OL. Riktignok med lambdaen demontert. Derfor er jeg redd bare en motstand ikke gjør susen.
Er ECU evt så avansert at den ser etter forskjellige verdier under forskjellige forholde?

Sykkelen er en WR250X 2008, men er gjerne samme lambda på flere eldre Yamaha?

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjelp ang lambda/o2 sensor Yamaha WR250X

Legg inn av mekkern »

Hva mener du med fuelcontroller?
Powercommander?
Rapidbike?

Eller har du bare montert en "boosterplug" som skal prøve å lure ecu til å tro det er litt kaldere?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

AV187
Innlegg: 11
Registrert: 28 okt 2019, 18:47
Motorsykkelen din: Yamaha WR250X

Re: Hjelp ang lambda/o2 sensor Yamaha WR250X

Legg inn av AV187 »

Den heter Wiseco FMC141, er samme sak som f.eks. EJK. En piggynavk-style sak som manipulerer signalet fra ECU til dysen.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjelp ang lambda/o2 sensor Yamaha WR250X

Legg inn av mekkern »

Denne saken virker det som skal fungere i "open loop" modus- det vil si når lamdasonde ikke er i bruk/fjærnet?

I closed loop så får den tilbakemelding fra lamdasensor.- tomgang/jevn dellast.

Er forutsetning at en fjærner sensor?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

AV187
Innlegg: 11
Registrert: 28 okt 2019, 18:47
Motorsykkelen din: Yamaha WR250X

Re: Hjelp ang lambda/o2 sensor Yamaha WR250X

Legg inn av AV187 »

Den snakker ikke med lambdaen i det hele tatt.
Spørsmålet er om den meraker mer bensin i eksosen når jeg vil legge til, eller om den ikke korrigerer før jeg oversriger 12,5 ect.

Har prøvd og koble den ut, og kan ikke si jeg merket noe forskjell. Snakket med en lokal forhandler som mente ECUen gikk i nødmodus hvis jeg koblet den ut, men skulle jeg ikke merket at sykkelen gikk dårlig/for fett da?

Svar