Tiltrekningsmoment, hva er rett ?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 5870
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
MC: Harley Davidson Electra Glide Classic
Sted: Alta

Tiltrekningsmoment, hva er rett ?

Legg inn av Jompa » 13 jan 2020, 17:46

Av og til kan det stå to forskjellige momenter i verkstedmanualen, f eks 1,2 -1,6 kg/m.
Betyr det at man kan velge ett moment imellom disse eller skal man trekke til i to omganger ?
Dette burde jeg som gammel mekaniker vite, men spør allikevel. :redface
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 114
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
MC: 2016 Honda CRF1000

Re: Tiltrekningsmoment, hva er rett ?

Legg inn av Subsea79 » 13 jan 2020, 18:05

Jeg skal gjøre noe så irriterende som å svare, uten å vite svaret :sorry

Jeg googlet dette tidligere og kom frem til 2 svar:
1. Det er toleranse pga. Variasjonen i momentnøkkel som brukes, og det er vanlig å legge seg ca midt på.
2. Det er meningen og trekke til på laveste, sjekke om alt ser Ok ut, for så å trekke høgste.

Vil presisere at dette var Google resultat og andre diskusjonsfora, så jeg aner ikke.
Jeg satset på det var alternativ 1, Men drog til på høgste.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29418
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Tiltrekningsmoment, hva er rett ?

Legg inn av AJ » 13 jan 2020, 18:14

Jompa skrev:
13 jan 2020, 17:46
Av og til kan det stå to forskjellige momenter i verkstedmanualen, f eks 1,2 -1,6 kg/m.
Betyr det at man kan velge ett moment imellom disse eller skal man trekke til i to omganger ?
Dette burde jeg som gammel mekaniker vite, men spør allikevel. :redface
Jeg vet heller ikke svaret, men kan det være forskjellen på våt (med låsemiddel som Locktite e.l.) og tørr (metall mot metall) tiltrekking :-k ?
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 2231
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Gjersjøen

Re: Tiltrekningsmoment, hva er rett ?

Legg inn av FredrikE24 » 13 jan 2020, 23:56

BMW som jeg skrur mest tar seg sjeldent slike friheter. Ingen som jeg vet om på egen sykkel. Jeg ville tatt noe midt i mellom. Om du skal trekke i to omganger blir det som regel spesifisert.

BlåBil
Innlegg: 41
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
MC: Dyna

Re: Tiltrekningsmoment, hva er rett ?

Legg inn av BlåBil » 14 jan 2020, 00:34

Om man skal trekke mer enn en omgang så omfatter det som oftest også mer enn en bolt. I ditt eksempel er det innafor spekteret.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 504
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
MC: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Tiltrekningsmoment, hva er rett ?

Legg inn av KåreDump » 14 jan 2020, 09:40

Jompa skrev:
13 jan 2020, 17:46
Av og til kan det stå to forskjellige momenter i verkstedmanualen, f eks 1,2 -1,6 kg/m.
Betyr det at man kan velge ett moment imellom disse eller skal man trekke til i to omganger ?
Dette burde jeg som gammel mekaniker vite, men spør allikevel. :redface
Regner med det er Ultra'en du skrur på nå, og svarer ut fra det.

I HD sine manualer så skal det tolkes som max og minimum moment.

Spesielt om du skrur på dekslene (primærdeksel, derby-cover, og timing-cover), så er det lurt å holde seg ned mot minimum om du skal ha håp om å få ut skruene igjen.

De originale skruene er laget av chinesium og har strekkfasthet som smør og bruddstyrke som flatbrød! :lol

Sist jeg bytta primærolje måtte jeg bore ut to av skruene (går greit siden skruene er veeeeeeldig myke) fordi jeg hadde trukket de litt for godt til (opp mot max moment).

Så mitt tips er:
Bruk loctite KUN der manualen foreskriver det, og bruk KUN den type loctite som foreskrives.

Trekk til med lavt moment, og vær nøye med å dra til i rett rekkefølge!
Dra gjerne til alle boltene "finger tight" (i rett rekkefølge) før du går over og drar de til med rett moment.

Kanskje litt omstendelig, men jeg har holdt motoren min tett og fin ved å følge denne fremgangsmåten. :-)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29418
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Tiltrekningsmoment, hva er rett ?

Legg inn av AJ » 14 jan 2020, 09:48

KåreDump skrev:
14 jan 2020, 09:40

De originale skruene er laget av chinesium og har strekkfasthet som smør og bruddstyrke som flatbrød! :lol
Chinesium, ja...
Den var ny, må jeg innrømme.
Artig :knegg :

https://www.urbandictionary.com/define. ... =chinesium
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester