ombygging til større motor - regler

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

ombygging til større motor - regler

Legg inn av space-ace »

jeg har en Ducati 748. har lenge lekt med tanken om å bygge om denne til enten 848 eller 1098-motor.

men jeg er meget usikker på reglene rundt dette. det står på statens vegvesen at ramme, bremser og oppheng må dokumenteres at tåler effekten. hvordan gjøres dette i praksis? må jeg f.eks skaffe en komplett 848 og flytte over bremser og full pakke? hvordan dokumenteres dette?

billigste for meg er jo å finne en kollisjons-skadd delesykkel. Men da er neppe alt av deler som dempere etc. uskadd.

https://www.vegvesen.no/_attachment/620 ... otorsykkel

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: ombygging til større motor - regler

Legg inn av Geiroe »

I praksis betyr det at dokumentasjon må innhentes fra importør/fabrikant. Tidligere var det importør, så endra de regelverk, og da ble det fabrikant. Nå mener jeg de har lempet litt på det igjen, slik at det holder fra importør.
Det som er viktig for deg er vel at ramma er lik, ellers er det no go.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: ombygging til større motor - regler

Legg inn av space-ace »

Geiroe skrev: 01 feb 2020, 17:00 I praksis betyr det at dokumentasjon må innhentes fra importør/fabrikant. Tidligere var det importør, så endra de regelverk, og da ble det fabrikant. Nå mener jeg de har lempet litt på det igjen, slik at det holder fra importør.
Det som er viktig for deg er vel at ramma er lik, ellers er det no go.

Ramma er jo ikke lik for en 848 / 1098-motor.

Rammen jeg har ble så vidt jet vet levert med 748, 916, 996 og 998. Hadde kanskje vært enklere å fått en slik motor godkjent. Men nyere jo bedre. Så en 848 hadde vært flotters

Online
mekkern
Innlegg: 7575
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: ombygging til større motor - regler

Legg inn av mekkern »

Hvis du da må skifte ramme og masse annet....er det da ikke enklere og bedre å selge den du har og kjøpe den du vil ha? :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: ombygging til større motor - regler

Legg inn av space-ace »

mekkern skrev: 02 feb 2020, 11:17 Hvis du da må skifte ramme og masse annet....er det da ikke enklere og bedre å selge den du har og kjøpe den du vil ha? :scratch


Litt av poenget er jo å ha et prosjekt. Få noe unikt. Men det må kunne godkjennes, ellers er det ikke vits. Ser ut til at en 998-motor blir det mest aktuelle da.

Uansett er dette fram i tid, jeg bare sjekker litt rundt hvordan dette kan gjøres nå

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: ombygging til større motor - regler

Legg inn av gorbys »

Utifra min erfaring med godkjenning av større motor i bil så er det viktigste for vegvesenet at du kan dokumentere at bremser, understell og karosseri/ramme tåler økning i effekt/dreiemoment. Det er dokumentasjon du må innhente fra fabrikant/leverandør men sjøl det er ikkje så enkelt så da blir det ofte opp til sfoor å avgjøre, og det betyr vel strengt tatt at du må skrive en veldig god søknad.
No er jo bil ein ting, i en motorsykkel der motor er en ganske stor del av ramma og ofte ein del av bærende konstruksjon blir det sikkert litt værre.
Det enkleste er nok å bruke en motor som vart levert i den ramma, der du kan dokumentere at bremser og understell er likt eller at du kan bytte over uten store modifikasjoner.

Svar