Sykkel starter ikke

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Mc erlend
Innlegg: 6
Registrert: 08 mar 2020, 17:32
Motorsykkelen din: Hyosung rt 125

Sykkel starter ikke

Legg inn av Mc erlend »

Hei! Aldri vært på forum før, me jeg håper virkelig det er noen her inne som kan hjelpe meg.

Her er casen:

Jeg kjørte fra Voss til Bergen på en Hyosung RT 125. Noen få ganger under turen føltes det som om sykkelen mistet "kraften" i type 1-2 sekunder, men da jeg bare gasset på kom "kraften" tilbake. Da jeg så og si var framme i Bergen forsvant all "kraft" helt plutselig. Sykkelen rett og slett bare døde. Det var ingen ulyder da det skjedde, slik det gjerne hadde vært om den varmeskjærte seg (?).
Jeg forsøkte å få start igjen, uten hell. Under forsøkene var det nesten helt dødt. Jeg kunne høre at det summet litt da jeg vridde om tenningen, men det var langt ifra at sykkelen startet. Batteriet var ikke dødt, da det var lys når jeg skrudde om nøkkelen. Jeg forsøkte også å trille den igang uten hell. I tillegg har jeg forsøkt følgende:

- Grunnet mistanke om lite olje sjekket jeg oljen og det var nok olje.
- Grunnet mistanke om at bensin ikke kom inn i motoren forsøkte jeg med startgass, uten hell.
- Grunnet mistanke om at tennpluggen var gåen kjøpte jeg ny tennplugg men heller ikke dette fungerte!

Er det noen som har en aning om hva i all verden dette er for noe?

Takker på forhånd for at noen her er kyndig nok eller har opplevd lignende.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sykkel starter ikke

Legg inn av AJ »

Usj...! Det er aldri hyggelig når slike ting skjer. Man skulle gjerne se at ting bare virker som de skal. Men så nekle er nok ikke virkeligheten...

Selv har jeg dessverre ikke peiling på hva problemet kan være.
Men jeg vil gjerne ønske deg velkommen her på forumet. Hyggelig at du valgte oss som ditt første forum :thumleft .

Det er masse flinke og erfarne folk her inne så jeg regner med at du vil få noen gode svar etter hvert.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sykkel starter ikke

Legg inn av mekkern »

tror nok batteriet -eventuelt ladinga er kaputt.
først kan du prøve med startkabler (fra bil/annet batteri) for å se om den starter.
hvis den da starter- Start med å bytte batteri til et nytt med garantert nok strøm på.
sjekk med et voltmeter og se om det er noe spenningsøkning når motor går/ruser-hvis ikke er det noe kaputt i ladingen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Sykkel starter ikke

Legg inn av LarsE »

Et batteri kan godt være dødt, selv om det lyser i speedometer og lys. Det krever ganske mye kraft å skulle drive en motor rundt, et dødt batteri har ofte ikke nok kraft til det, selv om det har nok kraft til å drifte lys.

Er det en firetakter? Innsprøyting(ikke forgasser)? I så fall kan et dødt/døende batteri også gjøre det vanskelig/umulig å starte sykkelen ved å trille i gang. Har opplevd lignende symptomer som deg med dårlig batteri, og ved dårlig tilkobling på batteriet. Første du kan gjøre er å sjekke ledningene som går til batteriet, prøv å lade batteriet med en lader om ikke det hjelper.

Mc erlend
Innlegg: 6
Registrert: 08 mar 2020, 17:32
Motorsykkelen din: Hyosung rt 125

Re: Sykkel starter ikke

Legg inn av Mc erlend »

Takk for det AJ! :D

Og takk for svar folkens! Sykkelen er en firetakter. Nå har jeg byttet batteri til en helt nytt batteri fra Biltema. Jeg satt også batteriet til lading før jeg koblet det i for sikkerhets skyld (en smartlader som viste "full"). Sykkelen startet framdeles ikke. Det merkelige nå er at selv med et helt nytt batteri er det overhode ingen tegn til start med el-starten (slik som sist). I tillegg forsøkte jeg å ha blinklys på mens jeg bremset, og da blinket blinklyset saktere. Skjermen som viser nøytral når sykkelen ikke er i gir falmer også av og til.

Jeg forsøkte flere ganger å trille den i gang med det nye batteriet i. Damen min så på noen ganger, og sier at hun er sikker på at det under ett av forsøkene kom grå røyk ut av eksosrøret i noen sekunder. Dette må da være et veldig godt tegn tenker jeg? Allikevel kom det ingen skikkelige "startlyder", men jeg kunne høre at det var noe som gikk rundt under forsøkene, det hørtes ut som det var noe lyd selv om det var langt ifra å faktisk starte.

Hva kan dette bety?

Jeg vil også legge til at jeg ringte en mekaniker som ba meg sjekke det han kalte for "sidestøtte-bryteren", og forklarte meg at jeg kunne koble den "grønne ledninger sammen med den hvite/svarte med en binders". Jeg finner ingen slike ledninger i nærheten av sidestøtten, så hvor er isåfall disse ledningene?

Mvh.
Erlend :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkel starter ikke

Legg inn av kjellv »

Hva med bensinen? Den er ferskvare, i hvertfall på sykler som ikke er Euro4. Det er flyktige gasser i bensin som har lett for å dunste bort når sykkelen blir stående i lengre tid. Sykler i Euro3 og eldre har ikke helt tett tank, og de mest flyktige og brennbare gassene slippet ut og forsvinner. Det som er igjen på tanken er kanskje ikke brennbart nok til å gi enkel start. Det kan også være kondens på tanken som vil gi slike fenomener som du beskriver her.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Mc erlend
Innlegg: 6
Registrert: 08 mar 2020, 17:32
Motorsykkelen din: Hyosung rt 125

Re: Sykkel starter ikke

Legg inn av Mc erlend »

Takk for svar kjellv! :)

Okei skal forsøke dette. Kan jeg forsøke med kun startgass eller må jeg allikevel ha ny bensin i tanken selv om jeg bruker startgass? (Dersom bensinen er problemet).

Og vet du hva eventuelt problemet med det elektriske kan være? El-starten som ikke fungerer overhode og at f eks blinklys falmer og blinker saktere når jeg bremser. (virker som det ikke er nok strøm til alt samtidig til tross for nytt batteri). Jeg har sett litt på diverse ledninger og disse ser hele ut. Jeg har også skrapt av litt drit fra polene som festes til + og - på batteriet. Hva er evnt den mest naturlige forklaringen på dette når batteriet er kjøpt igår, ladet opp idag og dermed sannsynligvis godt fungerende?

Mvh. Erlend :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sykkel starter ikke

Legg inn av kjellv »

Mc erlend skrev: 19 mar 2020, 23:17 Takk for svar kjellv! :)

Okei skal forsøke dette. Kan jeg forsøke med kun startgass eller må jeg allikevel ha ny bensin i tanken selv om jeg bruker startgass? (Dersom bensinen er problemet).

Og vet du hva eventuelt problemet med det elektriske kan være? El-starten som ikke fungerer overhode og at f eks blinklys falmer og blinker saktere når jeg bremser. (virker som det ikke er nok strøm til alt samtidig til tross for nytt batteri). Jeg har sett litt på diverse ledninger og disse ser hele ut. Jeg har også skrapt av litt drit fra polene som festes til + og - på batteriet. Hva er evnt den mest naturlige forklaringen på dette når batteriet er kjøpt igår, ladet opp idag og dermed sannsynligvis godt fungerende?

Mvh. Erlend :)
Er det vann/kondens på tanken kommer du ikke langt med startgass. Dette har du forøvrig også prøvd. Ikke overdriv dette.
Om det er vann på tanken må dette først gjennom bensinfilter og senere forgasser. Begge steder kan vannet (bare noen dråper er nok) lage trøbbel. Du må drenere forgasser, få ut vannet og vite at bensin kommer fram.
Er det gammel bensin, bør den byttes ut med ny.
Jeg aner ikke noe som helst om sykkelen din, verken hvor gammel den er, hvor langt den har gått eller hvordan den er oppbygd.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sykkel starter ikke

Legg inn av mekkern »

Ditt problem er elektrisk.

Uten å måle spenning på batteriet under belastning er det vanskelig å si hvor du skal gå videre.
Eneste du kan gjøre for å utelukke batterispenning er å prøve med startkabler fra en bil som går.
Hvis det fortsatt er "dødt" ligger problemet etter dette.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SprintS955
Innlegg: 139
Registrert: 01 jul 2018, 21:08
Motorsykkelen din: `08 BMW K1200S

Re: Sykkel starter ikke

Legg inn av SprintS955 »

Kan det være jordingspunkt en plass som tuller med deg? Ville sett over alt elektrisk, ikke bare på batteriet.

Mc erlend
Innlegg: 6
Registrert: 08 mar 2020, 17:32
Motorsykkelen din: Hyosung rt 125

Re: Sykkel starter ikke

Legg inn av Mc erlend »

Hei igjen og takk for god hjelp her inne! Setter pris på det!

Nå har jeg tømt bensintanken og fylt på med ny bensin. Deretter tok jeg ut batteriet og ladet det opp fullt en gang til for sikkerhets skyld. Den startet fortsatt ikke, men el-starten hørtes ut som den fungerer (uten at den startet i det hele tatt), men i motsetning til igår hvor el-starten ikke fungerte i det hele tatt. I tillegg falmet ikke blinklys når jeg bremset. Altså virker det som om det elektriske nå fungerte. Nå har jeg også som kjellv skrev over her tømt forgasseren. Må jeg da fysisk fylle på bensin i forgasser, eller går dette automatisk når jeg har skrudd bensinbryteren på "on" (at det renner ned)?

Dersom det nå ikke fungerer når jeg har fått ny bensin i forgasser, kan det da være feilinnstillinge på skruene for luft/bensin? Eller skulle den da startet uansett?

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sykkel starter ikke

Legg inn av mekkern »

hvis du har en stilling på krana som heter PRI så lar du den stå på dette et minutt eller noe(dette fyller da forgasseren)
dra choken på fullt og prøv om den starter-hvis ikke kan du ta av choken igjen og prøve med en dusj av startgassen inn i luftfilteret og prøve å starte.Men alt er avhengig av at du har strøm på batteriet-blir det lite må du lade det opp igjen.
når sykkelen fungerer så lades det selv.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Mc erlend
Innlegg: 6
Registrert: 08 mar 2020, 17:32
Motorsykkelen din: Hyosung rt 125

Re: Sykkel starter ikke

Legg inn av Mc erlend »

Okei takk for svar mekkern! Har ikke noen stilling hvor det står "pri" (regner med du tenker på bensinbryteren?), da det kun er "ON", "OFF" eller "RES". Vet du hva jeg kan gjøre når jeg ikke har "PRI"?

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sykkel starter ikke

Legg inn av mekkern »

Da er det ON.eller res hvis du ikke har mye på.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Mc erlend
Innlegg: 6
Registrert: 08 mar 2020, 17:32
Motorsykkelen din: Hyosung rt 125

Re: Sykkel starter ikke

Legg inn av Mc erlend »

Da har jeg forsøkt på res, men uten hell :(

Får evnt ta den på et verksted på mandag, for det er vel lite igjen å forsøke uten å risikere å ødelegge noe?

Svar