Kawasaki ER6N Kondens og olje

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
andreschj
Innlegg: 19
Registrert: 18 feb 2017, 11:09
Motorsykkelen din: Kawasaki Z800 2015

Kawasaki ER6N Kondens og olje

Legg inn av andreschj »

God dag.
Her hjemme har vi akkurat tatt ut våre to sykler for våren og også tatt vår første tur.
Vi har en Z800 som jeg kjører og en ER6N som min samboer kjører.
På vår ER6N merket jeg at det var litt kondens på glasset, noe som ikke er så uvanlig med varierende temperaturer nå om dagen. Saken er at jeg merket at oljen ser merkelig ut i tillegg. Legger ved bilde, siden jeg ikke helt kan forklare det. Rett etter stopp ser oljen merkelig ut. (bare startet og stoppet etter kort tid) og den går tilbake til normal etter en liten stund. Ser ikke ut som det er vann i oljen med tanke på oljen. Bruker anbefalt Motul 7100 10w40, så skal være bra olje.
Legger også med et bilde av min z800 med samme olje, og den ble byttet på i høst og er klarere enn på ER6N som ble byttet i vår. Bilde som er lagt med av oljen på ER6N som er uklar, er tatt rett etter kort start og stopp. Den går tilbake til normal farge etter den har stått i noen minutter. Den er ikke helt klar som på det andre bilde, men litt mørkere rød. Dette kan også selvfølgelig ha noe med oljemengde å gjøre og kortere serviceintervaller. ER6N har bare gått 4400 km og er en 2016, så jeg tviler jo egentlig på at det er noe alvorlig feil.
Tanker?
Setter pris på alle svar.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kawasaki ER6N Kondens og olje

Legg inn av mekkern »

litt kondens og litt innpisket luft i olja.
forsvinner nok når det blir tatt en lengre tur.
nettopp en av grunnene til at syklene ikke skal startes og stoppes uten å bli kjørt-hvis en kjenner på motoren rundt clutch når vifta slår inn (ca 100grader)etter "å ha gått seg varm" på tomgang vil du merke at motoren egentlig ikke er mer enn snaut håndvarm.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kawasaki ER6N Kondens og olje

Legg inn av kjellv »

Ser helt fin ut på begge bilder.
Selv om du har rød kjølevæske og at denne på en eller annen måte skulle havne i oljen, vil oljen bli grå/brun, ikke rød.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Svar