Høytalere i hjelm

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Høytalere i hjelm

Legg inn av Jompa »

Da er jeg så vidt i gang.
Koss øretelefoner og spiralkabel er kjøpt inn i dag. Ledning med 3.5 mm hunnkobling fant jeg i ei skuffe.
Mangler bare 7pins plugg nå.
20200415_200236_resized.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Høytalere i hjelm

Legg inn av FreewheelBurning »

Dansekris skrev: 11 apr 2020, 17:44 Tror kanskje du undervurderer hvor mye vindstøy det er er på en oppreist sykkel med vindskjerm. Selv har jeg en av de mest støydempende hjelmene på markedet (GT Air), og turbulensen/vindstøyen er til tider sinnsykt på motorveien over 100 km/t. Jeg kjører ofte langt og lenge aleine, så null stress å bruke tid på å sette inn propper og koble til telefon. Kommer ikke til å gidde det når jeg bare skal kjøre til jobb.
For min del så hjalp det å bytte ut stock vindskjerm med en tredjeparts som var noen cm høyere. Det flyttet turbulensen bakover, bort fra hodet. Nå er det ikke mye turbulens eller vindstøy igjen, selv om jeg ikke har spesielt støydempende hjelm (Shark Evo 1-2) og i tillegg bruker jeg slike bluetooth ørepropper med støykansellering. De sitter også bom fast i de aller fleste tilfeller. Et tips her er å bruke hals over hele hodet. Bruker alltid hals uansett, men det hjelper å holde ørepropper på plass også.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Høytalere i hjelm

Legg inn av Jompa »

Det er noen uker siden høytalerne ble montert og prøvd.
Pluggene fra Kina kom etter en måned fra de ble bestilt, det ble 5-pins istedetfor 7-pins.
Jeg hadde uansett bare bruk for tre av pinnene.
Oppdaget at det var lurt å bestille en 10-pakning med plugger da det viste seg at jeg var en smule ute av form når det kom til lodding.
Men etterhvert gikk det fint.
Selv med ledningene til høytalerne som er syltynne.
20200705_130458.jpg
20200705_125941 (2).jpg
Her en dag drev jeg å tullet litt i garasjen og fant det første settet jeg kjøpte. Som jeg hadde klart å ødelegge.....
Laget "trykkammer" av bunnen på en brusboks.
Dette er en prototype, litt bedre tilpassing og tec7 rundt kanten så det blir tett og høytalerne litt nærmere ørene.
20200720_142201.jpg
20200720_142344.jpg

Og så det store spørsmålet, har dette noen som helst hensikt eller kaster jeg bare bort panten på boksene ?
Noen som har kvalifiserte eller ukvalifiserte synspunkter ?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar