Skumgummi i tanken

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Skumgummi i tanken

Legg inn av barske »

Noen som bruker dette? Har aldri hørt om det skal jeg være ærlig :-k

https://www.xlmoto.no/bensintank-skumgu ... lsrc=ds#?p

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Skumgummi i tanken

Legg inn av Sakkle »

Er ikke det en racing greie?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Skumgummi i tanken

Legg inn av simpson »

Som sakkle sier, dette brukes kun i Racing.
Så er nok ingen som bruker det på veien.

ZZR-Erling

Re: Skumgummi i tanken

Legg inn av ZZR-Erling »

Aldri hørt om, men tror nok jeg heller går for å beholde full tankkapasitet, og jeg hadde uansett aldri fortalt noen at jeg hadde hatt skumgummibiter i tanken for å redusere ulike "ustabile krefter", men dersom man har trua på det, er det jo bare å prøve.
:)

Toven

Re: Skumgummi i tanken

Legg inn av Toven »

Hvis det funker i racing, så må det gjøre at det går fortere på landevei også!
Bestilt! :prf :knegg

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Skumgummi i tanken

Legg inn av Sakkle »

ZZR-Erling skrev: 17 apr 2020, 08:01 Aldri hørt om, men tror nok jeg heller går for å beholde full tankkapasitet, og jeg hadde uansett aldri fortalt noen at jeg hadde hatt skumgummibiter i tanken for å redusere ulike "ustabile krefter", men dersom man har trua på det, er det jo bare å prøve.
:)
Teorien bak det tviler jeg ikke på. Det fungerer på akkurat samme måte som baffles (vet ikke hva det kalles på norsk) i tankene på alt fra skip og tankbiler til Formel 1 biler. Men jeg vil hevde at det er en relativt poengløs øvelse for MC til normal kjøring.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Skumgummi i tanken

Legg inn av barske »

Har sett disse skumgummibitene så mange ganger på xlmoto at nå ble jeg nysgjerrig :crazy:

Men de dukker nok heller ikke opp i tanken min med det første heller..

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Skumgummi i tanken

Legg inn av KåreDump »

simpson skrev: 17 apr 2020, 05:46 Som sakkle sier, dette brukes kun i Racing.
Så er nok ingen som bruker det på veien.
Nåhhh? Det raser jo massevis av "Power Rangers" rundt med knepucker som aldri har vært i nærheten av verken bane eller asfalt!
Så aldri si aldri! :lol :lol


Det der skum-greiene skal vel fungere som skvalpeskott i tanken. Ser ikke helt poenget for gatebruk, nei.
Har ikke vært plaga med manglende skvalpeskott siden jeg kjørte Mercedes tankbil med 18.000 liter stor tank på Balkan på tidlig 2000-tall. :D
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Skumgummi i tanken

Legg inn av cannon »

Brukes i racing for å hindre skvalping ved raske bevegelser sidevis og ved brems/gass. Det merkes når 10-12 liter bensin lever sitt eget liv i tanken.
Også et sikkerhetskrav for å redusere bensinspray ved krasj der tanken blir revet åpen. Dette reduserer brannfaren.
Det funnes også i aluminiumspon, formet som små "egg".
Anbefales ikke på gatesykler, da det kan ha en tendens til å tette bensinfilter. Banesykler blir som regel plukket ned og rengjort årlig.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Skumgummi i tanken

Legg inn av simpson »

KåreDump skrev: 17 apr 2020, 13:03
simpson skrev: 17 apr 2020, 05:46 Som sakkle sier, dette brukes kun i Racing.
Så er nok ingen som bruker det på veien.
Nåhhh? Det raser jo massevis av "Power Rangers" rundt med knepucker som aldri har vært i nærheten av verken bane eller asfalt!
Så aldri si aldri! :lol :lol


Det der skum-greiene skal vel fungere som skvalpeskott i tanken. Ser ikke helt poenget for gatebruk, nei.
Har ikke vært plaga med manglende skvalpeskott siden jeg kjørte Mercedes tankbil med 18.000 liter stor tank på Balkan på tidlig 2000-tall. :D
Jo sant nok :D :D
Det ska fungere som antiskvulp ja, samt en påstand om at det blir mindre bortdunsting av viktige ting i bensinen som gjør at den holder bedre effekt gjennom ett løp, siden bensinen ikke plasker rundt i tanken.
Alle har jo lest om tungstart av sykler etter vinteren pga gammel bensin og at bensinen har dunstet vekk litt av kruttet. Selv har alle mine sykler, gressklippere og båter startet like lett på våren med overvintret bensin som de gjør ellers.

Men du får noe som heter Explosafe, en form for skumgummi som du har i tanken i tilfelle du går på tryne.

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Skumgummi i tanken

Legg inn av barske »

KåreDump skrev: 17 apr 2020, 13:03
simpson skrev: 17 apr 2020, 05:46 Som sakkle sier, dette brukes kun i Racing.
Så er nok ingen som bruker det på veien.
Nåhhh? Det raser jo massevis av "Power Rangers" rundt med knepucker som aldri har vært i nærheten av verken bane eller asfalt!
Så aldri si aldri! :lol :lol


Det der skum-greiene skal vel fungere som skvalpeskott i tanken. Ser ikke helt poenget for gatebruk, nei.
Har ikke vært plaga med manglende skvalpeskott siden jeg kjørte Mercedes tankbil med 18.000 liter stor tank på Balkan på tidlig 2000-tall. :D
Så hvis man har brukte knepucker er det lov med skum i tanken? :D

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Skumgummi i tanken

Legg inn av KåreDump »

barske skrev: 17 apr 2020, 16:08 Så hvis man har brukte knepucker er det lov med skum i tanken? :D
Er jaggu litt usikker på de reglene. Er alt for lenge siden jeg kjørte fort-fort-sykkel.

Jeg er vel mer i det segmentet der veldig mange har teksten "Live to Ride" på alle klærne sine, mens triptelleren deres forteller noe ganske annet! :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar