motorfeil varsel?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22921
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: motorfeil varsel?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 18 apr 2020, 08:10
Bjerknez skrev: 18 apr 2020, 03:28

Snart kan vel politiet også ta fra deg lappen hvis sensor data tilsier at det har vert bakhjulskjøring. Ikke i dag... men bare vent...
slapp av -snart kommer bøter via gatelysa..teknologien er der allerede..
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/201 ... e-smartere
og litt sensorteknologi puttet inn i den ferdige holderen( https://www.norskebransjemagasinet.no/n ... hnology_AS):
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6022152/
https://mobile.aau.at/~welmenre/wises03 ... ection.pdf

Her litt morro for deg som lodder litt.. :knegg
Teknologien i seg selv er vel ikke akkurat banebrytende slik jeg ser det. Utfordringen her er å lage dette på en måte som ikke krever utskifting av deler i tide og utide. Det står at det skal brukes "radar". Uten at jeg har noen grunn til å mene så mye om det, så har jeg for mag at denne i seg selv er ganske dyr og strømkrevende, kontra å bruke simple sensorer langs veien som feks. kan aktivere lysene ved hjelp av lyden av biler. Eller evt. infrarøde kamera etc.

Jeg er nesten litt forbauset over at dette ikke har kommet tidligere. STatens vegvesen er vel kanskje ikke den instansen som tester ut ny teknologi først vil jeg tro.

Nå anr ikke jeg hvordan dette skal bygges, men at jeg kunne laget noe tilsvarende som fungerte på to gatelys er jeg sikker på. Ikke fordi at JEG er noen ekspert (for det er jeg langt i fra ikke) men fordi prinsippet er ganske simpelt.

En mikrokontroller til 20 kroner, en sesnor til fem kroner og en kick ass buck converter samt noen linjer med kode er det som skal til for at PRINSIPPET skal fungere.

Men dette er jo byrokrati på høyt nivå. Man skal finne en partner og gi ansvaret for prosjektet, som igjen vil prise seg ut i himmelen for å ta på seg et slikt ansvar. Det skal inngås avtaler med oppfølging, support etc. Det er oppfølgingen og vedlikeholdet som jeg ser for meg koster penger her, for noe vil alltid skje når det kommer til elektronikk.

Bare se på gangbroen i Fredrikstad. Denne åpnes og lukkes fra kontorer i Oslo hvor dem ser alt på kameraovervåkning. Teknologien dem bruker er i grunn veldig enkel i seg selv. Men allikevel har det hengt folk og dinglet fra denne broa da sikkerhetsprossedyrene ikke fungerte som de skulle.

Egentlig samme prinsippet som å slå på vifteovnen i kjelleren via en app mens man er på jobb etc. Det fungerer godt nok til privat bruk og jeg bruker det selv hver dag, og dette er noe jeg har knotet sammen selv. Men konsekvensene av evt. feil som oppstår i større prosjekter er så store at det kun er dem mest solide aktørene som tør å ta på seg slike oppdrag.

Så egentlig er jeg ikke veldig imponert, men samtidig så ser jeg argumentene for å muligens gå for noe slikt. Man sparer strømutgifter, men ikke kom og fortell meg at dette ikke koster penger. Det er ikke veldig sjelden at feks. veiprosjekter blir langt dyrere enn først forventet. Fordelene i Norge når slike ting skjer er at dem har en pott og ta av hvis alt skulle skjære seg, for infrastruktur og i det hele tatt ting som kan sette andres liv i fare er noe staten ikke vil ha på seg i media.

Vertfall litt slik jeg tenker.

Simpel teknologi som koster lite i den store sammenhengen. Vedlikeholdet derimot er nok det som koster skjorta.

Brukeravatar
kif83
Innlegg: 40
Registrert: 20 des 2019, 11:05
Motorsykkelen din: Honda CB500X 2020
Sted: Florø

Re: motorfeil varsel?

Legg inn av kif83 »

Da har eg vert på verkstedet, det var sensoren på eksosen som måtte byttes, husket ikke va navnet på delen var men vertfall den saken som er skrudd inn på eksosen, Tar noen dager før dem får inn ny, men kunne fint kjøre i mellomtiden. Og går på garantien så koster meg ingenting.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: motorfeil varsel?

Legg inn av HeHy »

Lambdasensoren?

Sent from my ELE-L29 using Tapatalk


Brukeravatar
kif83
Innlegg: 40
Registrert: 20 des 2019, 11:05
Motorsykkelen din: Honda CB500X 2020
Sted: Florø

Re: motorfeil varsel?

Legg inn av kif83 »

HeHy skrev: 20 apr 2020, 16:28 Lambdasensoren?

Sent from my ELE-L29 using Tapatalk
Ja det hørtes riktig ut👍

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: motorfeil varsel?

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 18 apr 2020, 03:28 Snart kan vel politiet også ta fra deg lappen hvis sensor data tilsier at det har vert bakhjulskjøring. Ikke i dag... men bare vent...
Nå har vel politiet prøvd seg på den varianten ovenfor lastebilsjåfører, som har ferdskrivere i bilene, men gjeldende rettspraksis sier at du ikke kan dømmes for fartsovertredelser på grunnlag av ferdskriver-data.

Kilde: NLF
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22921
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: motorfeil varsel?

Legg inn av Bjerknez »

KåreDump skrev: 21 apr 2020, 09:57
Bjerknez skrev: 18 apr 2020, 03:28 Snart kan vel politiet også ta fra deg lappen hvis sensor data tilsier at det har vert bakhjulskjøring. Ikke i dag... men bare vent...
Nå har vel politiet prøvd seg på den varianten ovenfor lastebilsjåfører, som har ferdskrivere i bilene, men gjeldende rettspraksis sier at du ikke kan dømmes for fartsovertredelser på grunnlag av ferdskriver-data.

Kilde: NLF
Bare vent... :knegg

Svar