motorolje og break-in

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
zarni
Innlegg: 78
Registrert: 20 feb 2018, 09:46
Motorsykkelen din: KTM DUKE 790

motorolje og break-in

Legg inn av zarni »

Har nylig kjøpt en Honda MSX125. Forrige eier kjøpte den ny i 2017 og brukte den KUN 30km. siden den tid har den bare stått i garasjen. Har bestilt noe fullsyntetisk 10w40 olje og tenkte egentlig og bytte oljen på den i og med at den har stått så mange år. Så da er spørsmålet, har det noe og si hva slags olje den går på under break-in perioden, må det være mineralolje?

ser for meg tre alternativer;

1) bytte til fullsyntetisk nå, også bytte igjen etter breakin.
2) Bytte til mineralolje nå, også bytte til fullsyntetisk etter break-in
3) kjøre på den gamle olja nå, og bytte til fullsyntetisk etter breakin.

Hva vill du gjort? :)
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: motorolje og break-in

Legg inn av mekkern »

Jeg ville kjørt en 50 mil og så skiftet til ny olje.
Men sykkelen er jo fortsatt under garanti(5år) så jeg ville sjekket med forhandler om hva du må gjøre for å beholde garanti.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
zarni
Innlegg: 78
Registrert: 20 feb 2018, 09:46
Motorsykkelen din: KTM DUKE 790

Re: motorolje og break-in

Legg inn av zarni »

mekkern skrev: 30 apr 2020, 15:03 Jeg ville kjørt en 50 mil og så skiftet til ny olje.
Men sykkelen er jo fortsatt under garanti(5år) så jeg ville sjekket med forhandler om hva du må gjøre for å beholde garanti.
Ja skriver en mail til forhandler. men tror egentlig garantien er utgått da garantien innebærer en årlig service for å være gyldig.
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: motorolje og break-in

Legg inn av cannon »

For sykkelen sin del så kan du bruke hvilken olje du vil, men her er det kanskje viktigst for deg å kunne opprettholde garantirettighetene?

Jeg ville forklart forhandler om situasjonen, og bedt om råd for hva som skal til for å kunne opprettholde garantien i denne spesielle situasjonen. Du bør kunne forvente fleksibel holdning fra leverandøren.

Brukeravatar
zarni
Innlegg: 78
Registrert: 20 feb 2018, 09:46
Motorsykkelen din: KTM DUKE 790

Re: motorolje og break-in

Legg inn av zarni »

cannon skrev: 30 apr 2020, 17:34 For sykkelen sin del så kan du bruke hvilken olje du vil, men her er det kanskje viktigst for deg å kunne opprettholde garantirettighetene?

Jeg ville forklart forhandler om situasjonen, og bedt om råd for hva som skal til for å kunne opprettholde garantien i denne spesielle situasjonen. Du bør kunne forvente fleksibel holdning fra leverandøren.
Altså å ha garanti ville selvsagt vært ideelt, men ikke noe jeg bryr meg nevneverdig om på den sykkelen da den ikke kostet all verdens og jeg uansett har tenkt og gjøre den om til en prosjekt sykkel. Men tenkte i hovedsak på om innkjøringa på sykkelen må skje på mineralolje eller om det fint kan gå på på fullsyntetisk. Har lest noen steder at fullsyntetisk er for "glatt" for at innkjøringa skal skje skikkelig. men vet ikke om det ligger noe særlig i det. Blir nok bare tut og kjør på fullsyntetisk tenker jeg :twothumbs:
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: motorolje og break-in

Legg inn av kjellv »

Det har ingenting for seg å ha på noe spesiell olje til innkjøring. Bytt gjerne olje, enig i det. Men ha på oljen sykkelen skal ha og kjør fram til første service og ta den. Hele første service, det er mer enn oljebytte. Men ettersom den har stått så lenge og ikke hatt "årsservice" hvert år, bør du også gå over alle disse punktene også. Det står sikkert i vedlikeholdstabellen hva det skal inneholde. Wirer skal smøres opp, gir og bremsepedal må smøres, parkeringsstøtter mv.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: motorolje og break-in

Legg inn av gsx750_80 »

kjellv skrev: 30 apr 2020, 23:55 Det har ingenting for seg å ha på noe spesiell olje til innkjøring. Bytt gjerne olje, enig i det. Men ha på oljen sykkelen skal ha og kjør fram til første service og ta den. Hele første service, det er mer enn oljebytte. Men ettersom den har stått så lenge og ikke hatt "årsservice" hvert år, bør du også gå over alle disse punktene også. Det står sikkert i vedlikeholdstabellen hva det skal inneholde. Wirer skal smøres opp, gir og bremsepedal må smøres, parkeringsstøtter mv.
For noen motorer benyttes det spesiell innkjøringsolje. Er du sikker på at dette ikke gjelder denne?
mvh

-gsx750_80

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: motorolje og break-in

Legg inn av mekkern »

Noen motorer skal faktisk ha mineralsk innkjøringsolje. Yamaha 4T påhengere hadde det en periode husker jeg. Fikk plunder med olja/ forbruk hvis skiftet til syntet fra start. Hvordan det er nå vet jeg ikke.
Men opplevd prob selv med nyoverhalt motor og syntet. Måtte ha en runde m dårligere olje for å få gnagd seg til på oljeforbruket.
Oljene er en av grunnene til at bilmotorer ikke er utslitte på 100-120k som på slutten av 70 tallet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: motorolje og break-in

Legg inn av gsx750_80 »

mekkern skrev: 01 mai 2020, 03:31 Noen motorer skal faktisk ha mineralsk innkjøringsolje. Yamaha 4T påhengere hadde det en periode husker jeg. Fikk plunder med olja/ forbruk hvis skiftet til syntet fra start. Hvordan det er nå vet jeg ikke.
Men opplevd prob selv med nyoverhalt motor og syntet. Måtte ha en runde m dårligere olje for å få gnagd seg til på oljeforbruket.
Oljene er en av grunnene til at bilmotorer ikke er utslitte på 100-120k som på slutten av 70 tallet.
En scooter kjøpt ny i vår husstand så sent som i 2017 ble oppgitt å ha innkjøringsolje. Etter maks 100 mil skulle den skiftes, noe som da også ble gjort.
Søkte litt på nett, og det ser ut som at fenomenet "innkjøringsolje" er høyst reelt, for en god del motorer.
mvh

-gsx750_80

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: motorolje og break-in

Legg inn av mekkern »

kom over denne i dag-litt lang og typisk amerikansk kakling-men det er en del poeng der.
https://www.enginelabs.com/news/video-e ... -break-in/

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: motorolje og break-in

Legg inn av dypen »

Apropos innkjøring …
Innkjøring
Innkjøring er perioden frem til første service på 1000km. I denne perioden er det viktig at motorsykkelen kun startes når den faktisk skal bli kjørt og brukt. Når du skal bruke den i innkjøringsperioden er det greit å la motoren stå på tomgang i noen minutter før du drar avgårde, dette for at oljen skal få bli pumpet rundt i hele motoren før du belaster den, samt at kjølevæsken og oljen skal få litt varme slik de gjør jobben sin bedre. Ellers trenger du ikke være redd for å faktisk kjøre motorsykkelen, mange motorer trives bedre på høyere turtall kontra lavere turtall - hvis ting kjennes smooth å motoren puster og går fint så putter du mindre belastning på flere komponenter.
https://asmshop.no/pages/info-ny-sykkel
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: motorolje og break-in

Legg inn av Jompa »

En liten feil her, ingen motorer bruker flere minutter på å pumpe oljen rundt i hele motoren.
Det er gjort på noen få sekunder.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: motorolje og break-in

Legg inn av dypen »

Jompa skrev: 28 okt 2022, 18:00 En liten feil her, ingen motorer bruker flere minutter på å pumpe oljen rundt i hele motoren.
Det er gjort på noen få sekunder.
Helt riktig, hvis alt er i orden får du raskt oljetrykk :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: motorolje og break-in

Legg inn av Kjellrf »

dypen skrev: 28 okt 2022, 18:31
Jompa skrev: 28 okt 2022, 18:00 En liten feil her, ingen motorer bruker flere minutter på å pumpe oljen rundt i hele motoren.
Det er gjort på noen få sekunder.
Helt riktig, hvis alt er i orden får du raskt oljetrykk :thumleft
Å stå på lav tomgang på kald motor, er ihvertfall ikke så bra for kamaksler....
Og det er viktig å variere turtallet under innkjøring. Jeg kjøpte ny Honda XL100S i 82, og siden jeg kjørte mye landevei, lå jeg mye i ca 65 i innkjøringsperioden, som var max i følge instruksjonsboka.
Resultatet var blankpolert sylinder etter 8000km.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5210
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: motorolje og break-in

Legg inn av dypen »

Ser nå i etterkant at jeg ikke skulle linket til nettsiden i forbindelse med innkjøring, skulle funnet noe som var mer riktig …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar