uorginalt eksosanlegg må det mappes?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
vm91
Innlegg: 54
Registrert: 14 aug 2018, 23:52
Motorsykkelen din: PGO

uorginalt eksosanlegg må det mappes?

Legg inn av vm91 »

Hei

Har en Kawasaki ER6N og har en GPR Deeptone som er klar til installering. Akkurat nå har jeg orginal anlegg og lurer på om jeg må mappe om før jeg kan kjøre med den nye anlegget? Forresten er det slik at det skal skrives inn i vognkortet?

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: uorginalt eksosanlegg må det mappes?

Legg inn av HeHy »

Slip on eller helanlegg?
Hvis potta er godkjent for veibruk kan du få den skrevet inn i vognkort som dermed gjør at hvis du blir stoppet av politi/vegvesen slipper å bli sendt på visning. Sjansen for at det skjer er relativt liten...

I utgangspunktet trenger du nok ikke mappe om sykkel med en slipon, men er anbefalt om det er helanlegg. Er uansett litt tåpelig med ett helanlegg hvis du ikke mapper om.
Du kan uansett få litt effekt/mindre rykking hvis du mapper om sykkelen i dynobenk.

Sent from my ELE-L29 using Tapatalk


Brukeravatar
JanK
Innlegg: 719
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: uorginalt eksosanlegg må det mappes?

Legg inn av JanK »

Hvis du refererer til Deep tone komplett eksosanlegg, som har katalysator og DB killer så trenger du IKKE mappe om sykkelen så lenge du bruker anlegget "godkjent", dvs med DB killer og katalysator. Ha alltid med deg dokumentasjon fra GPR som viser at anlegget er godkjent, e-merket.

Helnlegget fra GPR har katalysator og db killer som original, dvs ikke nødvendig med mapping.

vm91
Innlegg: 54
Registrert: 14 aug 2018, 23:52
Motorsykkelen din: PGO

Re: uorginalt eksosanlegg må det mappes?

Legg inn av vm91 »

Usikker på om det er katalysator på den. Ser ikke noe svær greie. Det er helanlegg. Tar motoren skade hvis jeg ikke gjør mapping?

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: uorginalt eksosanlegg må det mappes?

Legg inn av HeHy »

Kommer litt an på hvor gal fuelinga er, hvis motoren går veldig lean, altså mye luft i forhold til bensin, så går motoren/ventilene veldig varmt, over lengre tid kan det ha en effekt på motor.
Går den veldig rich, altså mye bensin i forhold til luft, så kan du få problemer med tennplugger, mye uforbrent bensin
I utgangspunktet ikke ett stort problem, men er en fordel for motor og effekt (når du først skal ha helanlegg) å få mappa sykkelen. Du burde kunne se i anlegget om det er en slags bikube-struktur, eventuelt en egen del til anlegget med dette, det er katalysatoren.

Sent from my ELE-L29 using Tapatalk


Brukeravatar
JanK
Innlegg: 719
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: uorginalt eksosanlegg må det mappes?

Legg inn av JanK »

vm91 skrev: 01 mai 2020, 18:14 Usikker på om det er katalysator på den. Ser ikke noe svær greie. Det er helanlegg. Tar motoren skade hvis jeg ikke gjør mapping?
Det har katalysator, uten hadde det ikke vært e-merket, godkjent. Motor tar ikke skade, GPR skriver på sin webside at sykkelen ikke trenger å mappes ved bruk av anlegget.

Svar