viktighet med avbalansering

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av mekkern »

Virker muligens rart men dekket drenerer vann best med mønstret den veien... :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

viktighet med avbalansering

Legg inn av oivindg »

Toven skrev:Jøss, ikke lagt merke til før.. ser det er motsatt retning på framdekk enn bakdekk her.
Hva er årsak?
Kort fortalt, for framdekk er bremsing viktigst, for bakdekk er akselerasjon viktigst. Se linken til MaGr.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av space-ace »

Jøsses! Man lærer stadig! Kan ikke erindre at de gamle dekkene (Michelin) hadde motsatt mønster, men kan godt være tilfelle.

Da er der bare å sette på dekket og prøvekjøre i morgen. Takk for hjelpen folkens!

Toven

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av Toven »

Når man tror man er utlært... :thumleft :D

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av Geiroe »

space-ace skrev: 09 mai 2020, 21:57 Jøsses! Man lærer stadig! Kan ikke erindre at de gamle dekkene (Michelin) hadde motsatt mønster, men kan godt være tilfelle.
Jeg kan bekrefte det, og stusset litt selv når jeg monterte de.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av kjellv »

Helt logisk egentlig. Hvis du monterer framdekket samme vei som bakdekket er montert og kjører en tur i regnvær, vil dekket ved en kraftig nedbremsing samle vannet midt under seg og dekket planer (flyter oppå vannhinna). Snur du dekket motsatt vei og gjør samme øvelse så vil dekket drenere ut vannet til sidene og ha langt bedre kontakt med underlaget.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av Sakkle »

kjellv skrev: 09 mai 2020, 23:36 Helt logisk egentlig. Hvis du monterer framdekket samme vei som bakdekket er montert og kjører en tur i regnvær, vil dekket ved en kraftig nedbremsing samle vannet midt under seg og dekket planer (flyter oppå vannhinna). Snur du dekket motsatt vei og gjør samme øvelse så vil dekket drenere ut vannet til sidene og ha langt bedre kontakt med underlaget.
Nja... i mitt hode er det ikke logisk i det hele tatt. Hjulet ruller jo samme veien enten du akselererer eller bremser. Men jeg tviler absolutt ikke på at det er rett. Det er mye rart her i verden jeg ikke skjønner...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av pekle »

Om hjulene bare rullet passivt ville det vært naturlig at de var like foran og bak. Men optimaliseringen er gjort med tanke på ekstremsituasjonen der man enten bremser eller akser hardt på vått, nær slippgrense. Da vil kreftene være motsatt.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av Sakkle »

pekle skrev: 10 mai 2020, 01:09 Om hjulene bare rullet passivt ville det vært naturlig at de var like foran og bak. Men optimaliseringen er gjort med tanke på ekstremsituasjonen der man enten bremser eller akser hardt på vått, nær slippgrense. Da vil kreftene være motsatt.
Ja... jeg forstår det. Men umiddelbart logisk eller intuitivt er det ikke.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av ejs »

Forhjulet blir skudd fremover. Tenk plog for å ha godt grep. Bakhjulet skur, derfor plogen andre veien.
Dekka jeg har på Guzzien nå, er merka med front og rear. Bare å montere riktig vei.🇳🇴👶
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av rolf-arne »

pekle skrev: 09 mai 2020, 20:18 Slapp av, det er riktig. Angel GT II - mine er montert på samme måte. Fant en annen sykkel i garasjeanlegget, samme på den. De små pilene på siden peker riktig. Kan jo spørre seg hvorfor de har lagt inn de pilene på toppen...
"Pilene" i dekkets banemidt er IKKE piler -- det er mønster --- :D
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av pekle »

Får omformulere litt da; "Kan jo spørre seg hvorfor de har lagt inn mønster på toppen som kan forveksles med piler..."

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av ejs »

Når de små pilene er mot asfalten er de som små ploger👶
If it ain't broke, I'll break it.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av cannon »

pekle skrev: 10 mai 2020, 11:27 Får omformulere litt da; "Kan jo spørre seg hvorfor de har lagt inn mønster på toppen som kan forveksles med piler..."
Dekk merkes aldri i slitebanen. Det er internasjonale standarder for merking, på dekksidene.
Det er derfor man skal bruke godkjente verksteder, eller lære seg dette selv.

ZZR-Erling

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg kan overta dekket om dere ikke blir enige hvordan det skal monteres 😉

Svar