viktighet med avbalansering

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av space-ace »

Klar til bedre vær
FCBA996A-0E02-4555-BD21-11507B8F87D1.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ZZR-Erling

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av ZZR-Erling »

space-ace skrev: 11 mai 2020, 21:14 Klar til bedre vær

FCBA996A-0E02-4555-BD21-11507B8F87D1.jpeg
Vettugt valg!
Disse får du fin temp i selv en litt kald dag i Norge, og du vil aldri savne mer grep.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av rolf-arne »

pekle skrev: 10 mai 2020, 11:27 Får omformulere litt da; "Kan jo spørre seg hvorfor de har lagt inn mønster på toppen som kan forveksles med piler..."
Brukte litt tid i uka å leste meg litt opp på egne og andre dekk. Det viktigste momentet som trekkes frem med omvendt sidemønster er bremse egenskapene -
DER sammen ligner man med det som tyngdekraften gjør med deg som fører når man bremse - du prøver ufrivillig å "fly" over sykkelen -- :lol
den egenskapen prøver man å gjenskape med å ha mønster spesiellt i fordekket - hvor det er vannet som tar fart og flyr ut av dekket - det vannet som er på tur inn i mellom dekk og underlag -- dess hardere du bremser dess mindre vann vil være med og dekket møter veibanen tomt og kan derfor svelge unna mere vann. BAKDEKKET vil jo som regel miste noe av sitt grep under nedbremsing så der vektlegges ikke dette så mye. Føler at tankegangen er lik hos de 5 dekkprodusentene som jeg har lest meg opp på.

Når det gjelder de pilene så synes jeg å kunne lese mellom linjene at mønstret som vi oppfattet som litt bakvent :-k - er for å få best mulig kontakt ved oppbremsing -

Alt i alt så tenker dekk produsentene litt motsatt med tanke på for og bakdekk , altså stoppeffekt og aksellerasjons effekt.

Det dekket som jeg til nå har funnet som kan monteres både foran og bak - har motsatt retning for montering- du får altså motsatt,selv om det er :twothumbs: samme mønster foran som bak.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av ejs »

Dette er dekkene som jeg har på Guzzien. På bilde som bakdekk. Snu dekket så blir det fordekk. Sees på mønsteret .
dekk.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av space-ace »

Dette gikk ikke etter planen.

Jeg har alltid hatt en bulk i framfelgen, men har aldri kjent noe til den.

Jeg kjøpte mer avballanseringsverktøy på Biltema, og det ser ut til at den statiske avballanseringen er i orden. Dog er det vanskelig å se om dekket sitter slik det skal på felgen. Jeg prøvde å tappe det for luft, og fylle med 8 bar.

Det jeg ser, er st det beveger seg både horisontalt og vertikalt Jeg ser at Yterpunktet på dekket er der hvor den røde prikken er. Det er ikke her bulken er på felgen.



https://youtu.be/eevCkjvbM5g

https://youtu.be/ZnXzBNTVKKo

https://youtu.be/kWdDo5cDbVc

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av Sakkle »

ER det ikke enklere og bedre å bare få et verksted til å gjøre jobben...?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av space-ace »

Dekket ble montert av dekkverksted, men de hadde ikke avballansering til mc. Det er ingen som driver med mc her jeg bor.. Jeg må kjøre ett stykke, hvilket innebærer å ta fri fra jobb osv. Men må bare innse at jeg må gjøre det nå.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av Sakkle »

space-ace skrev: 06 jun 2020, 14:51 Dekket ble montert av dekkverksted, men de hadde ikke avballansering til mc. Det er ingen som driver med mc her jeg bor.. Jeg må kjøre ett stykke, hvilket innebærer å ta fri fra jobb osv. Men må bare innse at jeg må gjøre det nå.
Ja... den er litt lei. Jeg har ikke noe mer konstruktivt å komme med dessverre :-k
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av Geiroe »

Er det felgen det er kast i, eller er det dekket som sitter skeivt på?
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av space-ace »

Geiroe skrev: 06 jun 2020, 15:04 Er det felgen det er kast i, eller er det dekket som sitter skeivt på?


Det er det jeg er litt usikker på. Burde jeg ikke ha merket den bulken på forrige dekk? Jeg har sjekket og det er ikke lett å oppdrive en annen felg heller.

Uavhengig av billansering, så burde jo dekket se forholdsvis rett ut når man snurrer det 🤔

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av E-strom »

space-ace skrev: 06 jun 2020, 16:03 ...Uavhengig av balansering, så burde jo dekket se forholdsvis rett ut når man snurrer det 🤔
Ja - det skal se "rett" ut

Prøve å se om dekket ligger jevnt på felgkanten - de aller fleste dekk har en tynn stripe som du kan følge rundt. Jeg bruker å legge fingeren mellom felg og dekk og "føle" denne stripen mens jeg roterer hjulet. Da får du en god indikasjon på om dekket er "midt på" felgen eller ikke.

Hvis det ikke ligger rett så vil du oppleve vibrasjon, og det går ikke an å balansere vekk denne med vekter - du må av med dekket, smøre dekk og felg på nytt og kanskje rengjøre felgen for hva-det-nå-er som gjør at dekket ikke legger seg riktig...

Bilde
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1041
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av Domino »

Dere som balanserer selv, hvilke vekter kjøper dere? 5g? 10g? Er det kanskje like greit å kjøpe begge deler?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av cannon »

5g

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1041
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av Domino »

Det var en god nyhet! Nærmeste Biltema er tom for 10g...

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av Gammelsmurfen »

Er det den typen til å klemme på felgkanten du tenker på da eller limvekter?
De jeg har (fra Biltema) er delbare og har inndeling i både 5 og 10 gram, men selges vel bare i hele kartonger (men da har du noen år :D )
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000043256

Svar