viktighet med avbalansering

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av pekle »

Vi var vel alle enige om at det 6500-kroners tilbudet var ganske hinsides. Men i den gode internettradisjonen "dra det langt" kan man også tenke seg at alle er så jævla smarte at de bare bruker suprespecialpriceforyoutires.net, ingen lokale pushere lagerfører lenger dekk og det ikke er mulig å hastebytte etter en punktering, men må pent parkere og vente på "posten". Det kan i såfall være et eksempel på at pusheren har tatt et økonomisk fornuftig valg ved å droppe noe han ikke kan tjene penger på (lagerbeholdning av dekk) og kanskje driver godt.

Kall det gjerne "beredskap" "i disse koronatider". Selvsagt ikke så viktig for de med spindelvev på sykkelen ;)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av AJ »

Jeg er i hvert fall veldi godt fornøy med en dekkforhandler som tar omlegg som en "pit-stop" jobb når det passer for meg.
Gratis omlegging på flere dekkmerker og lav jobbpris på de dekkene de ikke tilby gratis omlegging på.
I tillegg prisrabatt på dekkene, litt mer på f.eks. Bridgestone enn Mitas, som jeg foretrekker på KTM'en.
Betaler fortsatt mer enn de som kjøper dekk online, men slipper altså jobben med å ta av hjulene, levere disse, eller gjøre hele jobben selv.

Om jeg noen gang kommer til å kjøpe en godt brukt MC kan kan det kanskje tenkes at jeg utfordrer meg selv og gjør et ærlig forsøk på å gjøre hele jobben selv.
Ser absolutt nytten av å gjøre det, både for å lære seg nye ting, være mest mulig selvhjulpen og for å spare noen kroner.

For øvrig har MCverkstedet jeg bruker aldri avvist noen som kommer med løse hjul og egne dekk, så vidt jeg vet.
Men hva de tar betalt for omleggingsjobben vet jeg ikke.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 06 mai 2020, 09:02 Jeg er i hvert fall veldi godt fornøy med en dekkforhandler som tar omlegg som en "pit-stop" jobb når det passer for meg.
Gratis omlegging på flere dekkmerker og lav jobbpris på de dekkene de ikke tilby gratis omlegging på.
I tillegg prisrabatt på dekkene, litt mer på f.eks. Bridgestone enn Mitas, som jeg foretrekker på KTM'en.
Betaler fortsatt mer enn de som kjøper dekk online, men slipper altså jobben med å ta av hjulene, levere disse, eller gjøre hele jobben selv.

Om jeg noen gang kommer til å kjøpe en godt brukt MC kan kan det kanskje tenkes at jeg utfordrer meg selv og gjør et ærlig forsøk på å gjøre hele jobben selv.
Ser absolutt nytten av å gjøre det, både for å lære seg nye ting, være mest mulig selvhjulpen og for å spare noen kroner.

For øvrig har MCverkstedet jeg bruker aldri avvist noen som kommer med løse hjul og egne dekk, så vidt jeg vet.
Men hva de tar betalt for omleggingsjobben vet jeg ikke.
Kan jeg spørre om hva du betaler for ett sett dekk inkludert omlegg hos din forhandler AJ?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 06 mai 2020, 09:15 Kan jeg spørre om hva du betaler for ett sett dekk inkludert omlegg hos din forhandler AJ?
Dekkdim. 120/70 ZR 19 60W og 170/60 ZR 19 72W.
Mitas Terra Force-R.
Betalte 4300,- kr. for settet jeg har liggende hos forhandler nå.
Betalte 3980,- kr. for de samme dekkene i fjor sommer.
Og det var 20,- mindre enn jeg betalte for de samme før det igjen.

Dette er prisene fratrukket 10 % rabatt, inkl. omlegg. Leverer sykkelen, venter den halvtimen det tar å gjøre jobben og forlater "åstedet", glad og fornøyd :prf .

Bridgestone Battlax A40 Adventure dekksettet betalte jeg noe mindre for, men husket ikke nå nøyaktig hvor mye. Et sted mellom 3600,- og 3800,-.
Litt mer rabatt på Bridgestone, samt gratis omlegg.

Som man ser så har prisen økt siden koronakrisen kom...

Det samme har også skjedd med andre ting. Fikk en SMS påminnelse om at det var på tide med ny FluidFilm understellsbehandling til Alfa'en, som jeg for øvrig solgte for noen måneder siden. Her var prisen gått opp fra 2900,- til 3400,- kr. siden i fjor sommer.

Regner også med økte priser på service, olje filter og andre slitedeler i tida framover.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av Bjerknez »

Da skjønner jeg hvorfor du velger å "støtte" din lokale forhandler, for disse prisene var jo ikke ille i det hele tatt. Rundt 4.000 kroner inkludert omlegg er helt innafor spør du meg. Den prisen har dog jeg ALDRI fått noe sted jeg har spurt.

Hva heter denne forhandleren og hvor holder dem til?

Hadde vert artig å sendt dem en forespørsel :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 06 mai 2020, 09:58 Da skjønner jeg hvorfor du velger å "støtte" din lokale forhandler, for disse prisene var jo ikke ille i det hele tatt. Rundt 4.000 kroner inkludert omlegg er helt innafor spør du meg. Den prisen har dog jeg ALDRI fått noe sted jeg har spurt.

Hva heter denne forhandleren og hvor holder dem til?

Hadde vert artig å sendt dem en forespørsel :)
Hadeland MC og Fritid

Holder til på Jaren, 7-8 mil nord for Oslo.

Men det er viktig å være klar over at de ikke gir like godt tilbud på alle dekkmerkene de forhandler.
Skulle jeg valgt Conti, f.eks. så må jeg betale noe for ommleggingen.
Hvordan det er med rabatt og gratis omlegg på Michelin, Metzeler og Dunlop, som de også selger, vet jeg ikke siden disse aldri har vært aktuelle. Ikke minst Metzeler som jeg hadde på en av mine forrige sykler og som ikke holdt mål når det gjaldt slitasje.

En annen detaljer som jeg ikke vet om dekkverkstedet legger vekt på eller ikke; jeg har vært fast kunde i en årrekke. Det kan være at et slikt kundeforhold er med på å påvirke prisene noe... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av cannon »

space-ace skrev: 05 mai 2020, 20:05 jeg har litt problemer med å finne noen som kan legge om dekk til meg.

jeg har allerede kjøpt dekk og forhandlerne vil ikke legge om medbrakte dekk..

dekkmann gjorde det, men det er vist nedlagt her i byen nå.

jeg har en som kan legge om, men han kan ikke avbalansere. så da lurer jeg på. kan dette gå bra?

eventuelt kan jeg prøve det, for så dra å få dekkene avbalansert hos et mc-verksted
Det kan gå fint uten avbalansering, men det er nok basert på litt flaks og tilfeldigheter. Hvis det ikke går bra så vil du få vibrasjoner, og da er det av med hjulene igjen, for balansering. Det er flere faktorer som spiller inn her: hvor rette og balanserte er felgene dine? Hvor mye ubalanse er det i dekkene du kjøper? Hvor følsom er sykkelen, og da særlig fronten, for vibrasjoner?
Jeg har flere ganger opplevd inntil 30-40 gram avvik mellom vektene på samme felg, og med samme dekktype (dekk med høyeste hatighetsmerking).
Jeg anbefaler balansering hver gang. Løsningen fra BT er enkel å bruke, og den er like god som dekkverkstedene sin.

En annen fordel med avbalansering er at du får en god sjekk av eventuelle skjevheter i felg og dekk. Også en fin anledning til å rengjøre felgene skikkelig.

ZZR-Erling

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av ZZR-Erling »

For å redusere vektstørrelsen, kan man først sjekke hvor felgen er tyngst, også plassere dekkets røde merke på felgene tyngste sted.

ZZR-Erling

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av ZZR-Erling »

Det er endel forskjell på felger, BMW K1200/1300 fremfelg, både std og HP, krever alltid mer lodd en de Zuki og Kawaene vi har hatt. Men, ingen av de har så lette felger som BMW HP, kanskje med unntak av magnesiumfelgene på GSXR1000 K8 jeg mekka og brukte endel. GSXR1000 K9 fremfelg er vist laga av bly!

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av cannon »

ZZR-Erling skrev: 06 mai 2020, 16:36 Det er endel forskjell på felger, BMW K1200/1300 fremfelg, både std og HP, krever alltid mer lodd en de Zuki og Kawaene vi har hatt. Men, ingen av de har så lette felger som BMW HP, kanskje med unntak av magnesiumfelgene på GSXR1000 K8 jeg mekka og brukte endel. GSXR1000 K9 fremfelg er vist laga av bly!
Har samme erfaring, men mange dekkverksteder gidder ikke å løsne dekket på nytt for å teste bedre vektfordeling.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av space-ace »

Oppdatering:

Mitt lokale mekonomenverksted la om dekket.

Menjeg har et problem: de har montert framdekket med feil rulleretning i forhold til det som er anvist på felgen. Har dette noen betydning? Kan jeg bare snu felgen eller er det noen sære regler på dette?

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av space-ace »

53B47DB2-FC0B-4EB2-A406-A127F97088BA.jpeg
AA4E9476-5065-465C-8A4F-6C2173573144.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av space-ace »

Jeg ser nå at felgen ikke er indentisk på begge sidene. Står annet lager på den siden hvor speedometer skal innpå
space-ace skrev: 09 mai 2020, 18:32 53B47DB2-FC0B-4EB2-A406-A127F97088BA.jpegAA4E9476-5065-465C-8A4F-6C2173573144.jpeg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av AJ »

space-ace skrev: 09 mai 2020, 18:31 Oppdatering:

Mitt lokale mekonomenverksted la om dekket.

Menjeg har et problem: de har montert framdekket med feil rulleretning i forhold til det som er anvist på felgen. Har dette noen betydning? Kan jeg bare snu felgen eller er det noen sære regler på dette?
En dekkomlegger som greier kunststykket å legge på dekket i feil rotasjonsretning? Ikke spesielt tillitsvekkende :[-( .
Hvor stor betydning slik feilomlegging har på sykkelens kjøre -og ikke minst bremseegenskapene vet jeg ikke, men antar det ikke er ubetydelig siden dekkmønsteret naturligvis er en helt essensiell del av dekkets egenskaper.
Og når dette mønsteret ruller feil feil så er det all grunn til å tro at dekket vil ha noen antakelig rimelig uforutsigbare egenskaper, spesielt i krevende situasjoner.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av space-ace »

AJ skrev: 09 mai 2020, 19:02
space-ace skrev: 09 mai 2020, 18:31 Oppdatering:

Mitt lokale mekonomenverksted la om dekket.

Menjeg har et problem: de har montert framdekket med feil rulleretning i forhold til det som er anvist på felgen. Har dette noen betydning? Kan jeg bare snu felgen eller er det noen sære regler på dette?
En dekkomlegger som greier kunststykket å legge på dekket i feil rotasjonsretning? Ikke spesielt tillitsvekkende :[-( .
Hvor stor betydning slik feilomlegging har på sykkelens kjøre -og ikke minst bremseegenskapene vet jeg ikke, men antar det ikke er ubetydelig siden dekkmønsteret naturligvis er en helt essensiell del av dekkets egenskaper.
Og når dette mønsteret ruller feil feil så er det all grunn til å tro at dekket vil ha noen antakelig rimelig uforutsigbare egenskaper, spesielt i krevende situasjoner.

Jeg er enig her, AJ. Dette er rett og slett sløvt.

Dette er heller ikke noe jeg tør å kjøre med da jeg like vet hvordan dette vil oppføres seg f.eks på våt vei. Ikke sikkert vegvesenet liker det heller.

Skulle nå tru mekonomen var rutinerte på dette. Heldigvis er de bra på service så jeg får nok ordnet dette på mandag 🙂

Svar