viktighet med avbalansering

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

viktighet med avbalansering

Legg inn av space-ace »

jeg har litt problemer med å finne noen som kan legge om dekk til meg.

jeg har allerede kjøpt dekk og forhandlerne vil ikke legge om medbrakte dekk..

dekkmann gjorde det, men det er vist nedlagt her i byen nå.

jeg har en som kan legge om, men han kan ikke avbalansere. så da lurer jeg på. kan dette gå bra?

eventuelt kan jeg prøve det, for så dra å få dekkene avbalansert hos et mc-verksted

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 139
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Sted: Jæren!

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av MortenL »

Rart at en dekkforhandler ikke vil legge om. Jeg kjøpte selv nettopp dekk på nett, og tok disse med til nærmeste MC verksted. Her la de om dekkene (hjulene hadde jeg tatt av sykkelen selv) og avbalanserte dekkene på veldig få minutter, for 900 kroner. De fleste aktører må vel kunne gjøre denne jobben, om de tar betalt 900 kroner for 10-15 minutters arbeid?
Sist redigert av MortenL den 05 mai 2020, 20:19, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av AJ »

Jeg skal ikke mene noe om hvorvidt MCverksteder tar på seg jobben med å avbalansere dekk som er satt på av andre enn del selv...
Mulig de gjør det mot en "spesialpris" eller etter vanlig takst. Vet ikke :dontknow ...

Men det jeg kan mene noe om er at jeg vil ikke synes det er helt unaturlig at de ikke vil legge om medbrakte dekk.
Jeg vet at noen forhandlere gjør det mot en grei eller mer stiv pris, mens andre kun gjør det når dekkene kjøpes hos dem.

Jeg foretrekker å få hele jobben utført hos dekkfiorhandleren og oppnår dermed gjerne gratis montering og ofte rabattert pris på dekkene...
Kan hende det blir noe dyrere enn de som kjøper online og tar med seg dekkene til verksteder som tar på seg jobben å bytte, men så slipper jeg bryet med å ta med dekk til verkestedet og "forhandle" om pris på dekkbytte...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Rastafaen
Innlegg: 18
Registrert: 21 feb 2015, 19:46
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XrX

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av Rastafaen »

De selger avbalanseringsutstyr på Biltema som fungerer greit, bare sørg for at vektene du limer på felgen sitter godt

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av mekkern »

At verksteder ikke vil tjene penger-om det så er å ta "overpris" for å legge om dekk/avbalansere ,så mener jeg de må ha for god økonomi og da kan de bare ha det så godt-presse kunder til å kjøpe dekk hos dem er noe som gir meg nada lyst til å gi de arbeid eller kjøpe noe annet der.. :sk? Mulig de har for mye pengesterke kunder?

Legger heller om/avbalanserer selv og slipper skjeve skiver(opplevd selv) eller oppripede felger..

Når det kommer til avbalansering er dette viktigst foran-men varierer fra unødvendig til masse lodd avhengig av felg/dekk.
På en sykkel så avbalansere jeg bare felgen løs og dekket var uten mistyngde..stusset litt når vektene stort sett lå på samme sted/mengde på flere dekkskift.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av AJ »

Nja... :-k.

Nå er det ikke alle av oss som er like ivrige og sikre på egne praktiske evner når det gjelder å bytte dekk og som gjerne ser at det fortsatt finnes tilbud i nærmiljøet som gjør denne jobben fra A til Å.
Jeg er blant disse og synes fortsatt det er greit med de dekkprisene forhandler opererer med her lokalt og hva de tar seg betalt for å bytte.
Dette handler også om å beholde det lokale MC-verkstedet, noe jeg tror vi alle vil tjene på i det lange løp...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av Juicebox »

Jeg tror jeg har nevnt det tidligere, men det at forhandlere ikke tar imot dekk som ikke er kjøpt hos dem er jo bare tap for dem. Utrolig sleipt tenkt

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av FredrikE24 »

De tenker vel at da kjøper man vel også dekkene der neste gang.

Dette er ingen kunst igrunn. Biltema har en avbalanseringaksel som funker helt fint. Dette blir så godt som man gidder å gjøre det.

Har hørt at flere ikke har fått lagt om hos forhandlere om man kommer med løse dekk i hånda. Så mitt tips er at man enten fikser alt selv, eller får alt gjort hos forhandler. Så får man selv vurdere om det er verdt å bruke litt fritid eller ikke på jobben.
Jeg skifter dekk og balanserer selv uten andre spesialverktøy enn dingsen fra Biltema. Sparer penger både på dekkene og på jobben. Vinn-vinn. Mer penger til smuglerøl.

Brukeravatar
MaGr
Innlegg: 59
Registrert: 11 feb 2020, 18:19
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
Sted: Buskerud ;)

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av MaGr »

Juicebox skrev: 05 mai 2020, 22:24 Jeg tror jeg har nevnt det tidligere, men det at forhandlere ikke tar imot dekk som ikke er kjøpt hos dem er jo bare tap for dem. Utrolig sleipt tenkt
Iallfall lite gjennomtenkt.
Hadde jeg fått den beskjeden hos den lokale dekksjappa, så hadde jeg tenkt ‘elendig service’, og da hadde de heller ikke bitt mitt førstevalg for noe annet seinere.
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av FredrikE24 »

AJ skrev: 05 mai 2020, 21:35 Nja... :-k.

Nå er det ikke alle av oss som er like ivrige og sikre på egne praktiske evner når det gjelder å bytte dekk og som gjerne ser at det fortsatt finnes tilbud i nærmiljøet som gjør denne jobben fra A til Å.
Jeg er blant disse og synes fortsatt det er greit med de dekkprisene forhandler opererer med her lokalt og hva de tar seg betalt for å bytte.
Dette handler også om å beholde det lokale MC-verkstedet, noe jeg tror vi alle vil tjene på i det lange løp...
Da er det jo greit, du setter bare bort hele jobben. Det gjør veldig mange.

For min egen del når det gjelder forhandlere har jeg ikke hatt bruk for dette en eneste gang. Planlegger vedlikehold og dekkskifter fortløpende og kjøper deler via BMWs egne salgskanaler med både rabatter og atpåtil uten påslag.
Om noe uforutsett skjer på veien så tar jeg det litt som det kommer, det har gått utmerket foreløpig. Har originalverktøyet med samt dekkplugger. Det har jeg klart meg med hittil.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av Juicebox »

MaGr skrev: 06 mai 2020, 00:08
Juicebox skrev: 05 mai 2020, 22:24 Jeg tror jeg har nevnt det tidligere, men det at forhandlere ikke tar imot dekk som ikke er kjøpt hos dem er jo bare tap for dem. Utrolig sleipt tenkt
Iallfall lite gjennomtenkt.
Hadde jeg fått den beskjeden hos den lokale dekksjappa, så hadde jeg tenkt ‘elendig service’, og da hadde de heller ikke bitt mitt førstevalg for noe annet seinere.
Enig. De taper bare penger i lengden. Det tar dem max 30 min om ikke mindre, ihverfall om vi kommer med løse hjul. Det er bedre det enn å miste kunder. Svelg stoltheten og jobb for kundene. Det er vi de tjener penger på.

Hikkas
Innlegg: 41
Registrert: 30 jul 2019, 23:43
Motorsykkelen din: Z800

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av Hikkas »

Jeg la nettopp om på min sykkel selv. Kjøpte denne https://www.xlmoto.no/dekkmaskin-road-proworks#?p . Avbalanserte ikke. Trengte det ikke heller. Der jeg bodde før kjøpte jeg dekk på en lokal Shell stasjon, de hadde ikke avbalansering maskin. Men merket aldri noe risting eller noe.
Har en gammel Peugeot kassebil, der jeg kjøper brukte dekk hos opphuggeren. Legger om selv og avbalanserer ikke. Merker ingenting risting eller noe der heller.
Så jeg hadde prøvd å lagt om. Visst det ikke går kjøp den tingen på Biltema, koster 299

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av Bjerknez »

Det å betale mer penger hos sin lokale forhandler i den tro at dette vil redde eksistensen synes jeg er et veldig merkelig utsagn. Jeg forstår at dem kan ta seg bedre betalt hvis det er en som banker på døren og trenger dekk asap samt omlegg. Da betaler man for en tjeneste som blir levert raskt og man kommer seg avgårde kjapt igjen.

Sist jeg hørte om pris vedrørende dekkskifte hos den lokale pushern så skulle dem ha 6.500 kroner for 2 stk. dekk inkludert omlegg!! Dekkene kostet 5.000 kroner og omlegget rundt 1.500,-

Bestiller jeg dekkene på Dekkonline og bytter dem hos Pitlane betaler jeg totalt nesten halvparten av dette. Er det riktig å gi min lokale pusher en gave på 3.000 kroner hvert år i håp om at dette skal redde eksistensen? Hva skjer den dagen butikken evt. legges ned og man har lagt igjen mangfoldige tusen kroner der man kunne brukt til andre ting?

Jeg forstår bare ikke logikken...

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av Bjerknez »

Hvis en bedrift går dårlig og eller drives feil, hjelper det ikke å sprøyte inn penger. Pengene hjelper en stund, men driften forblir den samme. Det må tas langt dypere grep enn dette for å snu et resultat, hvis det i det hele tatt er mulig.

ZZR-Erling

Re: viktighet med avbalansering

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg liker å balansere de innenfor 5g.
Jeg bruker «Biltemametoden», som for øvrig er hva BMW foreslår i Owners Manual K1300S HP.
Jeg hater å kjøre bikes der man ser bremse/clutch slanger som rister, og ved høye hastigheter blir det faktisk ganske store krefter «på avveie».
Jeg har hos dekkhandler opplevd å fått en nærmest kliss ny gul BMW felg tilbake fra dem med ei 15cm dyp ripe inn i godset og sjela...slikt setter sin spor i mine fremtidige handlinger, because i love my bike!

Svar