Honda Magna - modifisering

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Benjbo
Innlegg: 3
Registrert: 27 mai 2020, 17:55
Motorsykkelen din: Honda VF750 Magna

Honda Magna - modifisering

Legg inn av Benjbo »

Heisann og god kveld!

Fikk den gamle hondaen av faren min da han gikk over til ny. Sykkelen nærmer seg 40 år og det synes. Jeg har vedlig lyst til å renovere den og samtidig bygge den litt om. (Lyst, men har ikke så mye peiling!)

Er i utgangspunktet ikke så veldig fan av det orginale utseendet så har gjort litt småting allerede.

Byttet lykt
Byttet til rett styre
Kappet sete og trekt om.

Det jeg ønsker å gjøre:
Lakkere motor
Lakere skjermer/tank.
Bytte ut sete(igjen)
Kappe ramma rett ved/etter støtdemper
Lage til ny baksjerm

Rett og slett gjøre sykkelen strøken.

Hva tenker dere? gaper jeg over litt for mye?

Hvor mye tror dere dette vil koste å få gjort?

Legger ved bilde for å illustrere/ er ikke nødvendigvis nøyaktig sån den blir, men noe ca. i samme retning:)

Takk for svar
2123.jpg
456.jpg
3456.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Honda Magna - modifisering

Legg inn av HeHy »

Å kappe ramma burde ikke være altfor vanskelig, en vinkelkutter og litt planlegging så går det greit. Såfremt du ikke har forsterkninger eller andre biter som "må" være der. Du må derimot beregne å kutte og endre ledningnett i noe grad pga baklykt, blinklys og eventuelt andre ting som sitter i hekken, og så må du selvfølgelig få lagd en brakett eller noe lignende for å feste nytt bremselys/blinklys for så å lodde det inn i ledningsnettet igjen.

Hvis du skal lakkere motor så har du derimot ett ganske stort prosjekt foran deg, da må du demontere motor i småbiter og få den tørrisblåst (ikke sandblåsing eller glass, det setter seg i motor og ødelegger når du skal montere/starte igjen) hvis du skal ha det holdbart og skikkelig selvfølgelig.
Lage ny bakskjerm kan bli litt vanskelig å gjøre selv, da ville jeg pratet med ett blikkenslagerverksted tror jeg som kunne formet, eventuelt bøyd og sveist en bakskjerm til deg.
Du kan egentlig bare glemme å få noen til å gjøre alt for deg mot betaling, her snakker vi flerfoldige titalls timer, og dermed flere titusener.
Hvis du skal gjøre noe som dette vil jeg anbefale å ta det som ett læringsprosjekt, ett steg av gangen, ta mye bilder, kjøpe verktøy du trenger og så finne ut av saker og ting selv.
Modifisering og ombygging er ett tapsprosjekt, tar mye tid og er veldig gøy! Hobby og moro er det, mye av moroa er å finne ut av det selv.

Til slutt vil jeg bare anbefale deg å sjekke ut delboys garage på YouTube, en flink brite som bygger om egne sykler, med veldig informative "how to's" på mange forskjellige vedlikeholdsområder.



Benjbo
Innlegg: 3
Registrert: 27 mai 2020, 17:55
Motorsykkelen din: Honda VF750 Magna

Re: Honda Magna - modifisering

Legg inn av Benjbo »

HeHy skrev: 27 mai 2020, 19:37 Å kappe ramma burde ikke være altfor vanskelig, en vinkelkutter og litt planlegging så går det greit. Såfremt du ikke har forsterkninger eller andre biter som "må" være der. Du må derimot beregne å kutte og endre ledningnett i noe grad pga baklykt, blinklys og eventuelt andre ting som sitter i hekken, og så må du selvfølgelig få lagd en brakett eller noe lignende for å feste nytt bremselys/blinklys for så å lodde det inn i ledningsnettet igjen.

Hvis du skal lakkere motor så har du derimot ett ganske stort prosjekt foran deg, da må du demontere motor i småbiter og få den tørrisblåst (ikke sandblåsing eller glass, det setter seg i motor og ødelegger når du skal montere/starte igjen) hvis du skal ha det holdbart og skikkelig selvfølgelig.
Lage ny bakskjerm kan bli litt vanskelig å gjøre selv, da ville jeg pratet med ett blikkenslagerverksted tror jeg som kunne formet, eventuelt bøyd og sveist en bakskjerm til deg.
Du kan egentlig bare glemme å få noen til å gjøre alt for deg mot betaling, her snakker vi flerfoldige titalls timer, og dermed flere titusener.
Hvis du skal gjøre noe som dette vil jeg anbefale å ta det som ett læringsprosjekt, ett steg av gangen, ta mye bilder, kjøpe verktøy du trenger og så finne ut av saker og ting selv.
Modifisering og ombygging er ett tapsprosjekt, tar mye tid og er veldig gøy! Hobby og moro er det, mye av moroa er å finne ut av det selv.

Til slutt vil jeg bare anbefale deg å sjekke ut delboys garage på YouTube, en flink brite som bygger om egne sykler, med veldig informative "how to's" på mange forskjellige vedlikeholdsområder.
Hei takk for informativt svar, setter pris på det:)

Vurderer å få noen til å ta på seg jobben. Enten i norge, noen som har tid til overs på fritiden og kunne tenke seg litt ekstra cash og syntes det er morsomt. Evt få det gjort i sverige/polen. budsjetterer med å bruke 15-25'000,-. Men aner ikke hvor langt jeg kommer med det. Tenker at dette kanskje er en jobb som er perfekt å få gjort i polen, da det krever en del timer, men ikke nødvendigvis så mye deler:)

Men er også inne på tanken å gjøre det selv, men er bekymret for at resultatet blir halveis. Motoren osv, kan jeg nok få skrudd ut på egen hånd bl.a,. har muligheter til å stå på verksted og tilgang til verktøy.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Honda Magna - modifisering

Legg inn av cannon »

Hvis kappet ramme skal bli godkjent så må du vise sykkelen hos svv først, avtalen planlagt endring, og vise den etter at kapping er utført.

Benjbo
Innlegg: 3
Registrert: 27 mai 2020, 17:55
Motorsykkelen din: Honda VF750 Magna

Re: Honda Magna - modifisering

Legg inn av Benjbo »

cannon skrev: 28 mai 2020, 01:00 Hvis kappet ramme skal bli godkjent så må du vise sykkelen hos svv først, avtalen planlagt endring, og vise den etter at kapping er utført.
Ok, takk for tipset:)

Svar