Støtdempere på MC

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Støtdempere på MC

Legg inn av FredrikE24 »

Har kikka litt på YouTube i det siste.

Interesserer meg litt dette med demperjustering og hvilke påvirkning dette har på motorsykkelen.
Jeg satte selv Öhlins på min egen sykkel i 2017 og justerte dette inn etter alle kunstens regler og effekten av det var formidabel.

Kan anbefale Dave Moss på YouTube. Han kan det med innjustering av motorsykler.

Han har flere videoer som spesifikt handler om MT07/MT09 sine framgafler som fra fabrikk har for heftig preload på fjærene. Hvor han anbefaler og kappe spacerne. Kan være verdt å kikke på for de som har MT07/MT09 som jo er en budsjettsykkel med dempere fra en lagerhylle som ikke nødvendigvis er tunet perfekt for sykkelen.

https://youtu.be/s91qcAXWKpI

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Støtdempere på MC

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 07 jun 2020, 22:56 Har kikka litt på YouTube i det siste.

Interesserer meg litt dette med demperjustering og hvilke påvirkning dette har på motorsykkelen.
Jeg satte selv Öhlins på min egen sykkel i 2017 og justerte dette inn etter alle kunstens regler og effekten av det var formidabel.

Kan anbefale Dave Moss på YouTube. Han kan det med innjustering av motorsykler.

Han har flere videoer som spesifikt handler om MT07/MT09 sine framgafler som fra fabrikk har for heftig preload på fjærene. Hvor han anbefaler og kappe spacerne. Kan være verdt å kikke på for de som har MT07/MT09 som jo er en budsjettsykkel med dempere fra en lagerhylle som ikke nødvendigvis er tunet perfekt for sykkelen.

https://youtu.be/s91qcAXWKpI
Jeg er nok ikke like opptatt av dette som deg, men ja, jeg synes også gode dempere er viktig. Jeg husker godt de gangene jeg har kjørt MT07 og 09. De demperne på de syklene jeg kjørte kan umulig ha vert bra. Alt for myke. Vertfall til min vekt. Mest sjokkert ble jeg når fremdemperen regelrett stanget i bunn ved bråbrems i 30km/t.

Så skulle jeg gå for en XSR900 som er en av kandidatene, så blir det øhlins og skikkelig demperoppsett.

Som du soer, det er en grunn til at dem ikke koster all verden.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1601
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Støtdempere på MC

Legg inn av pingvin »

Demperoppsett er nok litt black magic for mange men det jeg gjør som alle klarer, er å kikke litt i instruksjonsboka. Min KTM 990 SMR var litt stumpete på landeveien særlig om en del telehiv. Endret demper innstillingene fra "Standard" til "Comfort" ihht instruksjonsboka og ble ny sykkel. Nå svelger den unna det aller meste uten problemer, deilig å ikke hoppe og sprette gjennom svinger med nedlegg, det er utrivelig.

På bane setter jeg den på "Sport" og det fungere bra der. Så bruker egentlig aldri standard. Etter å ha gjort det et par ganger, tar det bare 5-10 minutter å endre innstilling og da har jeg "alt" av mulige innstillinger på min MC.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Støtdempere på MC

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg har sett en del av Dave Moss og andres videoer når det kommer til dempertuning, men har fremdeles ikke turt å prøve selv.
Det står på årets agenda å enten prøve og lære meg det selv, eller å ta med sykkelen til Klev tuning som sannsynligvis kan hjelpe meg med noen gunstige oppsett som kan byttes mellom for vei/bane. Sykkelen virker fin nå, men jeg tror det er en del mer å hente i et skikkelig oppsett for min vekt.

Det er temmelig undervurdert hvor mye "usynlige" deler har å si på en sykkel, og det merkes godt på "budsjettmodeller". Dempere, bremser, instumentknapper og fothvilere går fort under radaren for det utrente øyet. Ikke at det nødvendigvis er kjempegalt, da syklene må kunne presses ned i pris på _noe_.


--- Og nåååå havnet jeg i en Dave Moss-reise på Youtube igjen :twothumbs:
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Støtdempere på MC

Legg inn av kgjersda »

Enig med TS her. Dave Moss er en formidabel ressurs.
Det er nærmest umulig å å ødelegge dempingen, du merker ganske fort om noe er feil eller ubehagelig, isåfall justerer du bare tilbake i henhold til manualen. :thumleft

Jeg synes også videoer fra Dave Moss om dekkbruk er like interessant, de kan fortelle veldig mye om demperoppsett og kjørestil.

Nå har jeg endelig tatt skrittet og kjøpt inn nye fjærer til demperne foran, da jeg har nådd enden på preload der. Det virker som skumle saker å skulle bytte, men det går nok seg nok til.
Snikendeugle skrev: 08 jun 2020, 08:06 --- Og nåååå havnet jeg i en Dave Moss-reise på Youtube igjen :twothumbs:
Hver kveld før leggetid for min del :crazy:
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Svar