Kåpe skader?!

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Sigbjørn Ursin
Innlegg: 1
Registrert: 18 jun 2020, 01:27
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 125R

Kåpe skader?!

Legg inn av Sigbjørn Ursin »

Hei Jeg har to spørsmål

#1 For litt siden fikk jeg en skade i min venstre kåpeJeg vurderte og fikse den selv. Det ble skade da den ble veltet.
Lurte på om det er noen som har noen tanker rundt dette eller om noen har gjordt dette selv? Tengte at det måtte fikses fra innsiden og ut da det er en sticker (klistremerke) på en liten del av der det er knust.

Bilder:
https://imgur.com/kdqVEWV
https://imgur.com/a/4v272wC
https://imgur.com/a/Xlzr2U8
https://imgur.com/2d8TVmm
https://imgur.com/gl8AYmE
https://imgur.com/undefined
#2 I et av de vedlagte bildene er det en skade oppe ved styre som er etter fallet, er dette noe som er mulig og fikses? Muligens en svart tusj?

Bilder:
https://imgur.com/undefined

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kåpe skader?!

Legg inn av Bjerknez »

Dette er bare tatt ut av det blå, men kom til å tenke på at hvis du feks. hadde klart og gjevne ut skjøtene samt klart og smelte dem sammen med en loddebolt eller noe. Bare akkurat slik at dem fester seg til hverandre. Etterpå kunne du pusset og sparklet samt evt. lakkert...?

Som sagt, bare en tanke jeg fikk som slett ikke er utprøvd.

Personlig ville jeg nok sett etter en ny kåpe. Jeg kjøpte en ny kåpe til min forrige S1000R etter en velt og kåpen kom ferdig lakkert fra BMW. Tror jeg betalte rundt 3.000 kroner for kåpen. Det som derimot dro opp prisen for min del, var dne latterlige summen på S1000R merket på kåpen som kostet svimlende 600 kroner!!. I tillegg bør man ha nye klips, fester etc som også koster litt.

Jeg måtte også bytte et inspeksjonsdeksel på motoren. Dekselet kostet under 1000-lappen, men skruene samt tetningsmiddel og locktite etter BMW sine spesifikasjoner kostet alene over 2.000 kroner(!!!). Dette måtte spesialbestilles via Wurth.

Men jeg tror det blir mye knot og dårlig resultat med noen hjemmefiks på en slik skade som dette. Vertfall hvis du vil ha det til å bli nærmest 100%.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Kåpe skader?!

Legg inn av HeHy »

Som faglært plastmekaniker kan jeg si deg at loddeboltmetoden ikke er spesielt god. Det vil funke som hefting slik at kåpene holdes sammen, men skaden må sveises fra innsiden. Kåpene er sannsynligvis laget av polypropylen plast (PP, se etter ett merke på innsiden av kåpene som sier PP, eventuelt ABS, ofte inni en resirkuleringstrekant). Det MÅ brukes samme plast dersom det skal sveises.

Hvis ikke du har utstyr/erfaring kan det bli vanskelig å i det hele tatt få til, eller få fint, avhengig av å ikke bruke for mye varme, men heller ikke for lite. Sveisingen foregår med varmluftspistol med en konsentrert dyse, uten en slik dyse blir det altfor spredt/for mye varme.
Glassfiber får lite hold på slik plast dessverre, så egner seg lite til en reprasjon som skal være holdbar.

Oppe ved styret ville jeg prøvd å jevne ut ripene med langsiden av en skarp spikkekniv/morakniv, dra den forsiktig over skaden for å få vekk høypunkter. Hvis plasten er gjennomfarget kan du varme forsiktig med varmluftspistol eller gassbrenner over stedet for å få tilbake mesteparten av original farge, svart tusj blir verken holdbart eller fint.

Beste er nok å kjøpe nye kåper, originale. Det koster dessverre mye penger som regel, men du får det du betaler for. Du kan se etter ett brukt sett eller enkeltdeler på finn, eller ebay for eksempel. Noen ganger har roadracing folket kåper de ikke bruker som de gjerne selger.
Uoriginale kåper har dessverre en litt dårligere passform, fargene stemmer sjelden overens og er ofte laget av ABS som gjør dem stivere og sprøere (dårligere kvalitet).



Svar