Kløtsj KTM 1190 Adv

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
TallMan
Innlegg: 34
Registrert: 02 jun 2020, 18:32
Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure 2015

Kløtsj KTM 1190 Adv

Legg inn av TallMan »

Hei. Jeg vil bare si, at jeg på ingen måte er noen mekaniker så om det kommer dumme spørsmål her så får det bare stå sin prøve. Er igang med å ta førerkrot jlasse A nå i sommer. Oppkjøring i slutten av juli. Rimelig entusiastisk for tida, og kjøpte motorsykkel i starten av juni for å være klar når den store dagen var der. «Unødig med så stor motorsykkel når du er en fersking» vil kanskje mange si, men når du er 198cm og 110kg så må det nesten bare bli sånn. Uansett. Motorsykkelen er en 2015 1190 Adv. Jeg har kjørt ett par turer i nærområdet og alt har gått fint føler jeg, men nå idag skulle jeg kjøre den ut av garasjen og jeg merker at den «smeller» i gir. Kjennes ikke ut som den går i fri heller når jeg setter den i «N», er liksom en sånn liten hakking til stede. Er kløtsjen gåen, eller er det noe olje som må luftes eller noe?

Alle svar mottas med takk. Jeg har ambisjoner om å bli bedre til å skru etterhvert.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kløtsj KTM 1190 Adv

Legg inn av AJ »

Velkommen med første innlegg her på MCsiden :vs .
Da er den barrieren brutt... ;) .

Så til type sykkel du har valgt:
Et fornuftig valg med dine kroppsproposjoner. KTM 1190 er ypperlig egnet til høye personer.
Så kan man gjerne mene mye om en nybegynner bør starte med en sykkel som har 150 fyrrige hestekrefter... ;) .

Så til clutchspørsmålet: her har jeg langt fra like sikre meninger. Men en ting er sikkert, og det er at det et helt normalt med et "klunk" når sykkelen settes i førstegir.
Samme klunk skal man ikke oppleve i de andre girene. Noe napping kan forekomme, særlig om kjede og drev er mer enn godt nok slitt.
Ellers tror slikt kan forekomme når clutchen er slitt, clutchvæsken "oppbrukt" og kanskje også når det er kommet luft i systemet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Kløtsj KTM 1190 Adv

Legg inn av oivindg »

TallMan skrev: 24 jun 2020, 19:07 Hei. Jeg vil bare si, at jeg på ingen måte er noen mekaniker så om det kommer dumme spørsmål her så får det bare stå sin prøve. Er igang med å ta førerkrot jlasse A nå i sommer. Oppkjøring i slutten av juli. Rimelig entusiastisk for tida, og kjøpte motorsykkel i starten av juni for å være klar når den store dagen var der. «Unødig med så stor motorsykkel når du er en fersking» vil kanskje mange si, men når du er 198cm og 110kg så må det nesten bare bli sånn. Uansett. Motorsykkelen er en 2015 1190 Adv.
Velkommen!
Jeg hadde også tenkt å ta førerkort i sommer, men det er foreløpig litt forsinket på grunn av et kragebeinsbrudd. Jeg er nesten like stor som deg og kjøpte meg en gammel BMW R1200R. Angrer ikke på det. Har ikke følt at sykkelen er for stor så langt. (Riktignok bare 110 hester i min, men dog.) Lykke til med lappen og mekking på sykkelen!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Kløtsj KTM 1190 Adv

Legg inn av 45316 »

Har ingen kjennskap til ktm, men min gamle Aprilia RSV er klin umulig å få i nøytral da man står stille. Enten må det tas under fart eller skru av sykkelen. Dette er visstnok her normalt. Klunk da man setter den i 1.gir er helt normalt på de fleste sykler.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
TallMan
Innlegg: 34
Registrert: 02 jun 2020, 18:32
Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure 2015

Re: Kløtsj KTM 1190 Adv

Legg inn av TallMan »

AJ skrev: 24 jun 2020, 19:20 Så til clutchspørsmålet: her har jeg langt fra like sikre meninger. Men en ting er sikkert, og det er at det et helt normalt med et "klunk" når sykkelen settes i førstegir.
Samme klunk skal man ikke oppleve i de andre girene. Noe napping kan forekomme, særlig om kjede og drev er mer enn godt nok slitt.
Ellers tror slikt kan forekomme når clutchen er slitt, clutchvæsken "oppbrukt" og kanskje også når det er kommet luft i systemet.
Takk for det. Har heldigvis rast fra meg føler jeg, så jeg tror fornuften greier å bruke de 150hk fornuftig. Nå skal jeg ikke sitte her å nekte på at det blir foretatt ett og annet gasspådrag under de rette forhold da.

Ja, drevet ser veldig bra ut, kjeden også. Clutchvesken ser egentlig ganske fresh ut også. Jeg får prøve å lufte og se om det blir bedre. Rart det bare har blitt sånn over natten også..

Brukeravatar
TallMan
Innlegg: 34
Registrert: 02 jun 2020, 18:32
Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure 2015

Re: Kløtsj KTM 1190 Adv

Legg inn av TallMan »

45316 skrev: 24 jun 2020, 19:30 Har ingen kjennskap til ktm, men min gamle Aprilia RSV er klin umulig å få i nøytral da man står stille. Enten må det tas under fart eller skru av sykkelen. Dette er visstnok her normalt. Klunk da man setter den i 1.gir er helt normalt på de fleste sykler.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Jeg skjønner, men jeg har kjørt den noen turer allerede og jeg har ikke lagt merke til dette før nå egentlig. Det var skikkelig markant, og girvelgeren var hard å håndtere.

Brukeravatar
TallMan
Innlegg: 34
Registrert: 02 jun 2020, 18:32
Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure 2015

Re: Kløtsj KTM 1190 Adv

Legg inn av TallMan »

oivindg skrev: 24 jun 2020, 19:27
TallMan skrev: 24 jun 2020, 19:07 Hei. Jeg vil bare si, at jeg på ingen måte er noen mekaniker så om det kommer dumme spørsmål her så får det bare stå sin prøve. Er igang med å ta førerkrot jlasse A nå i sommer. Oppkjøring i slutten av juli. Rimelig entusiastisk for tida, og kjøpte motorsykkel i starten av juni for å være klar når den store dagen var der. «Unødig med så stor motorsykkel når du er en fersking» vil kanskje mange si, men når du er 198cm og 110kg så må det nesten bare bli sånn. Uansett. Motorsykkelen er en 2015 1190 Adv.
Velkommen!
Jeg hadde også tenkt å ta førerkort i sommer, men det er foreløpig litt forsinket på grunn av et kragebeinsbrudd. Jeg er nesten like stor som deg og kjøpte meg en gammel BMW R1200R. Angrer ikke på det. Har ikke følt at sykkelen er for stor så langt. (Riktignok bare 110 hester i min, men dog.) Lykke til med lappen og mekking på sykkelen!
Ussja, ikke bra.. Blir kvalm bare jeg tenker på kragebein.. Jeg ser på en kar på youtube som kaller seg "Lasse". En svenske. Han har mange fine videoer syns jeg. Inspirasjon til turer i fremtiden.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Kløtsj KTM 1190 Adv

Legg inn av 45316 »

TallMan skrev:
45316 skrev: 24 jun 2020, 19:30 Har ingen kjennskap til ktm, men min gamle Aprilia RSV er klin umulig å få i nøytral da man står stille. Enten må det tas under fart eller skru av sykkelen. Dette er visstnok her normalt. Klunk da man setter den i 1.gir er helt normalt på de fleste sykler.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Jeg skjønner, men jeg har kjørt den noen turer allerede og jeg har ikke lagt merke til dette før nå egentlig. Det var skikkelig markant, og girvelgeren var hard å håndtere.
Hvis det er er forandring, så er det et eller annet. Starting med bytte av væske og lufting, har du nylig byttet olje?

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
TallMan
Innlegg: 34
Registrert: 02 jun 2020, 18:32
Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure 2015

Re: Kløtsj KTM 1190 Adv

Legg inn av TallMan »

45316 skrev: 24 jun 2020, 19:42
TallMan skrev:
45316 skrev: 24 jun 2020, 19:30 Har ingen kjennskap til ktm, men min gamle Aprilia RSV er klin umulig å få i nøytral da man står stille. Enten må det tas under fart eller skru av sykkelen. Dette er visstnok her normalt. Klunk da man setter den i 1.gir er helt normalt på de fleste sykler.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Jeg skjønner, men jeg har kjørt den noen turer allerede og jeg har ikke lagt merke til dette før nå egentlig. Det var skikkelig markant, og girvelgeren var hard å håndtere.
Hvis det er er forandring, så er det et eller annet. Starting med bytte av væske og lufting, har du nylig byttet olje?

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Det var utført fullt service på den før jeg kjøpte den. Kjøpt av forhandler.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Kløtsj KTM 1190 Adv

Legg inn av Nomade »

TallMan skrev: 24 jun 2020, 19:07 Motorsykkelen er en 2015 1190 Adv. Jeg har kjørt ett par turer i nærområdet og alt har gått fint føler jeg, men nå idag skulle jeg kjøre den ut av garasjen og jeg merker at den «smeller» i gir. Kjennes ikke ut som den går i fri heller når jeg setter den i «N», er liksom en sånn liten hakking til stede. Er kløtsjen gåen, eller er det noe olje som må luftes eller noe?

Alle svar mottas med takk. Jeg har ambisjoner om å bli bedre til å skru etterhvert.
Et lite klunk når du setter den i første er normalt, prøv å ta deg en tur til å få litt varme i systemet og se om det føles bedre ut da.

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Kløtsj KTM 1190 Adv

Legg inn av Ronning »

Kan være kald olje ja. Har mindre v-twin enn deg fra KTM selv og kløtsjen er ikke optimal rett etter oppstart, men blir raskt bedre.

Brukeravatar
TallMan
Innlegg: 34
Registrert: 02 jun 2020, 18:32
Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure 2015

Re: Kløtsj KTM 1190 Adv

Legg inn av TallMan »

Det hjalp å få den skikkelig varm ja. Har liksom ikke lagt merke til det før. Kjennes ut som den dro den litt fremover også når jeg satte den i 1. gir når den var kald.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kløtsj KTM 1190 Adv

Legg inn av AJ »

TallMan skrev: 24 jun 2020, 20:36 Kjennes ut som den dro den litt fremover også når jeg satte den i 1. gir når den var kald.
Kanskje en liten clutchjustering er det som skal til?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TallMan
Innlegg: 34
Registrert: 02 jun 2020, 18:32
Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure 2015

Re: Kløtsj KTM 1190 Adv

Legg inn av TallMan »

AJ skrev: 24 jun 2020, 20:45
TallMan skrev: 24 jun 2020, 20:36 Kjennes ut som den dro den litt fremover også når jeg satte den i 1. gir når den var kald.
Kanskje en liten clutchjustering er det som skal til?
Det kan være det!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kløtsj KTM 1190 Adv

Legg inn av FredrikE24 »

La det være. Det er helt vanlig på kald og tjukk olje på en våtclutch. Når olja er kald blir girkassa med rundt selvom du drar inn clutchen. I det du setter den i gir smeller det til.. Noen sykler verre enn andre.

Jeg har tørrclutch, der er det motsatt, må ut med clutchen litt for å få girene til å legge seg riktig når jeg skal inn i første da giret står helt stille når man drar inn clutchen.

Svar