Valg av hjullager

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1041
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Valg av hjullager

Legg inn av Domino »

Jeg skal bytte bakhjulslager. På deletegningen står det 6303 ZZC3. En butikk jeg snakket med sa at jeg like gjerne kunne bruke 6303 2RS som var lagervare (pun intended...). Stemmer dette? Og bør jeg i så fall velge 6303 2RS C3?

mrsap
Innlegg: 26
Registrert: 30 mai 2020, 17:45
Motorsykkelen din: Yamaha fzr600
Sted: Mo i Rana

Re: Valg av hjullager

Legg inn av mrsap »

zz står for metall tetning c3 betyr beregnet for større turtall. 2rs er det plastikk tetning så det skal ikke ha så mye å si men hold deg til c3 de tåler litt mer varm gang før de blir "trege" 😃

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Valg av hjullager

Legg inn av kjellv »

Men kjøp for all del kvalitetslager. Det finnes utrolig mye rask å få tak i, men det er ikke dette du skal spare penger på.
Den store forskjellen på et kvalitetslager og et billiglager er toleransene de bruker i produksjoen, i tillegg til materialkvalitet. I et billiglager kan størrelsen på kulene variere bittelitt, dette vil igjen føre til at i et lager med for eksempel 12 kuler vil kun de tre største bære hele vekta lageret skal bære. Resultatet blir ganske tidlig varmgang og havari.
Bestill originallager eller stikk innom en jernvareforretning og kjøp f eks SKF.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Valg av hjullager

Legg inn av dypen »

Godt råd, SKF
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Valg av hjullager

Legg inn av mekkern »

Eller FAG eller andre lagre fra industrileverandører.
Bare spesifiser hva du skal ha.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1041
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Valg av hjullager

Legg inn av Domino »

Takk for hjelpen! Kulelager er bestilt, det var spesifisert som "premium" kvalitet. Så får vi se hva som kommer, i verste fall kan man jo reklamere dersom man ikke anser det for å være premium.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Valg av hjullager

Legg inn av MGR1 »

C3 betyr at det er mer klaring mellom kulene og lagerskålene. Dette er ofte ønskelig ved presspasning både på ytter- og innerskål.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1041
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Valg av hjullager

Legg inn av Domino »

Lagrene som kom var Koyo, det skal såvidt jeg vet være bra saker.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Valg av hjullager

Legg inn av FredrikE24 »

Er fan av FAG, NSK og NTN. Synes prisene på SKF er hinsides!

På BMWen kjører jeg på FAG og NSK

På Jawa’n kjøpte jeg noen Tsjekkiske/Slovakiske lager. ZVL heter de. Kosta 300spenn for alle lager i hele motoren samt hjullager forran og bak. Disse har fungert over all forventning.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Valg av hjullager

Legg inn av haakeik »

Domino skrev: 19 jul 2020, 01:34 Lagrene som kom var Koyo, det skal såvidt jeg vet være bra saker.
Koyo er bra. Japansk kvalitetslagre. Mener at Triumph bruker disse som OEM lagre.
Jeg har brukt disse selv, uten problemer.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Valg av hjullager

Legg inn av Jompa »

MGR1 skrev: 12 jul 2020, 18:35 C3 betyr at det er mer klaring mellom kulene og lagerskålene. Dette er ofte ønskelig ved presspasning både på ytter- og innerskål.
Og ved høye temperaturer, brukes ofte i elektromotorer.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar