lageravdrager

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

lageravdrager

Legg inn av space-ace »

noen som har tips om en billig og grei lageravdrager? og noe å presse inn igjen med muligens?


funker det på bilema greit? eller bør man se seg etter noe annet. skal i denne omgangen skifte hjullagre. er lei av å bruke kopper, gjengestag og slikt..


https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000016975

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000022831

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5269
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: lageravdrager

Legg inn av dypen »

Har bestandig brukt gode dorer for å slå ut gamle lager med, bruker den gamle ytre lageringen for å presse inn nytt lager med. Men for all del, ei god presse sammen med avdragene og drivere gjør livet lettere :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: lageravdrager

Legg inn av space-ace »

dypen skrev: 06 aug 2020, 23:28 Har bestandig brukt gode dorer for å slå ut gamle lager med, bruker den gamle ytre lageringen for å presse inn nytt lager med. Men for all del, ei god presse sammen med avdragene og drivere gjør livet lettere :)
det funker nok det :) nå må jeg uansett gå til anskaffelse til noe da jeg ikke hadde noe som passet diameteren på dette lagret :) så da tenkte jeg det kanskje var like greit å få tak i ett sett.

ser forøvrig gasolin selger et sett som ser bra ut, med slaghammer

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: lageravdrager

Legg inn av space-ace »

hva tenker dere om å kjøpe et vanlig kulelager å montere? det kan jeg nok anskaffe i en jernvarebutikk over disk her i byen..

så lenge det er med tetningsring så bør vel det kunne gå bra?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: lageravdrager

Legg inn av FredrikE24 »

Hjullager, da er det dor av godt stål som gjelder. Der er Biltema-dorene engangs.

Jeg tar alltid vare på gamle lagre etc. Og putter i skuffen. Fine å banke eller presse inn nytt med.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: lageravdrager

Legg inn av space-ace »

FredrikE24 skrev: 06 aug 2020, 23:36 Hjullager, da er det dor av godt stål som gjelder. Der er Biltema-dorene engangs.

Jeg tar alltid vare på gamle lagre etc. Og putter i skuffen. Fine å banke eller presse inn nytt med.


ja slik er det dessverre med mye av verktøyet på biltema. stålet er for dårlig rett og slett. kanskje jeg like greit kan kjøpe meg en god dor da -blir sikkert billigere og det.

å bruke gamle lagret til å presse inn var ikke et dumt tips

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: lageravdrager

Legg inn av space-ace »

https://www.biltema.no/bil---mc/verkste ... gJf8_D_BwE

har dere noen erfaring med lagre fra biltema? i utgangspunktet synes jeg dette er noe som bør være i orden - og er derfor litt skeptisk på å bruke fra biltema.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: lageravdrager

Legg inn av HeHy »

https://www.wemoto.com/parts/picture/sq-ak716
Dette settet er knall for å dra ut lager.
Som andre har sagt bruk det gamle lageret for å forsiktig tappe inn nytt lager med hammer gjerne med noe oppå for å fordele kreftene så likt som mulig.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: lageravdrager

Legg inn av FredrikE24 »

Biltema har mye greit til hobbybruk, men stålet i lageret overvinner dorene og de ødelegges. Lykkes med en god flat skrutrekker også.

Jeg bruker ikke spesielle avdragere i utgangspunktet da det må moddes som regel for å passe perfekt i enkelte situasjoner uansett.

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: lageravdrager

Legg inn av mekkern »

FredrikE24 skrev: 06 aug 2020, 23:36 Hjullager, da er det dor av godt stål som gjelder. Der er Biltema-dorene engangs.

Jeg tar alltid vare på gamle lagre etc. Og putter i skuffen. Fine å banke eller presse inn nytt med.
Ellers så bruker jeg ofte dorer av alu og messing også for ikke å skade lagere..
Alt til sitt bruk.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: lageravdrager

Legg inn av space-ace »

Har dere trua på lagre fra Biltema da?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: lageravdrager

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg brukte de som bakhjulslager på en moped en gang.

De holdt ikke lenge. Det må jeg være ærlig å si.
Er jo standardlager, så du får det hos en FAG eller SKF-forhandler feks.
Tools kanskje? Koster skjorta men..

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

lageravdrager

Legg inn av oivindg »

Jeg handlet endel forskjellige SKF-lager på eBay til fornuftige priser da jeg hadde båt for noen år siden. Så ut til å være ekte vare. Litt leveringstid, selvsagt, men et godt alternativ hvis man ikke har det så travelt.

Min filosofi er at det er så vanskelig å vurdere kvalitet på lager at man bør holde seg til de kjente produsentene. Biltema ville jeg holdt meg unna på lager fordi de ofte bytter produsenter, så du kan få noe som er bra en gang og dårlig neste gang.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: lageravdrager

Legg inn av haakeik »

space-ace skrev: 06 aug 2020, 23:34
dypen skrev: 06 aug 2020, 23:28 Har bestandig brukt gode dorer for å slå ut gamle lager med, bruker den gamle ytre lageringen for å presse inn nytt lager med. Men for all del, ei god presse sammen med avdragene og drivere gjør livet lettere :)
det funker nok det :) nå må jeg uansett gå til anskaffelse til noe da jeg ikke hadde noe som passet diameteren på dette lagret :) så da tenkte jeg det kanskje var like greit å få tak i ett sett.

ser forøvrig gasolin selger et sett som ser bra ut, med slaghammer
Jeg har et sett tilsvarende Gasolin sitt. Fungerer utmerket til å dra ut lagere med. Når jeg setter inn nye lagre, bruker jeg de gamle for å banke de på plass.
Husk å fjerne eventuelle låsringer, hvis ikke kan du bli bra sliten i armene før du oppdager tabben :redface
https://gasolin.no/r-r-lager-avtrekker.html

Svar