Knekt bolt til clutch [løst]

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
m.figenschou96
Innlegg: 15
Registrert: 20 apr 2020, 22:29
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 07'
Sted: Finnmark

Knekt bolt til clutch [løst]

Legg inn av m.figenschou96 »

Hei alle, jeg har gjort et skikkelig kukstykke og knekt en av boltene til clutchen på min Suzuki VZ 800 2001mod. Går det an å bytte det ut med en hvilken som helst bolt? Eller er det greier som må spesial bestilles? Det er boltene som sitter i selveste trykkplaten.

Takk på forhånd.
Sist redigert av m.figenschou96 den 01 sep 2020, 00:13, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6960
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Knekt bolt til clutch

Legg inn av kjellv »

m.figenschou96 skrev: 14 aug 2020, 21:08 Hei alle, jeg har gjort et skikkelig kukstykke og knekt en av boltene til clutchen på min Suzuki VZ 800 2001mod. Går det an å bytte det ut med en hvilken som helst bolt? Eller er det greier som må spesial bestilles? Det er boltene som sitter i selveste trykkplaten.

Takk på forhånd.
Har du et bilde av problemet?

Brukeravatar
m.figenschou96
Innlegg: 15
Registrert: 20 apr 2020, 22:29
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 07'
Sted: Finnmark

Re: Knekt bolt til clutch

Legg inn av m.figenschou96 »

Jeg har ikke mulighet til å ta bilde av selveste problemet. Men for å kunne gi et bilde inntil i morgen.
http://imgur.com/a/BWDHrb6
Så er det en av disse boltene på bildet merket med type a spring som har knekt.

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 189
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Knekt bolt til clutch

Legg inn av Erik_B70 »

Det ser ut til å være en slags strekkbolt, så originalt vil nok være å foretrekke. Men vil tro en vanlig M6 bolt i riktig lengde vil fungere som en slags nødløsning . Vær oppmerksom på at det ser ut til å være to forskjellige lengder på boltene .40 & 32,5 mm.

Bilde
Bilde
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
m.figenschou96
Innlegg: 15
Registrert: 20 apr 2020, 22:29
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 07'
Sted: Finnmark

Re: Knekt bolt til clutch

Legg inn av m.figenschou96 »

Tusen takk for svar, ja det er 40mm bolten som er knekt. Får håpe at noen lokale har det vi trenger, hvis ikke så blir sykkelen stående en stund. Synd når man akkurat har tatt lappen 😅

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Knekt bolt til clutch

Legg inn av bm »

Får håpe at noen lokale har det vi trenger, hvis ikke så blir sykkelen stående en stund. Synd når man akkurat har tatt lappen 😅
[/quote]

Siden Erik_B70 viser til, https://www.cmsnl.com/ er etter min erfaring kjappe til å lever. Har bestilt derfra et par ganger i sommer, fått delene på under en uke levert på døren. :thumleft
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
m.figenschou96
Innlegg: 15
Registrert: 20 apr 2020, 22:29
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 07'
Sted: Finnmark

Re: Knekt bolt til clutch

Legg inn av m.figenschou96 »

Da skal vi prøve og håper på at den kommer innenfor en rimelig tid.
Og tusen takk til at dere var villig til å sette av litt til å hjelpe, setter pris på det. :)

Brukeravatar
m.figenschou96
Innlegg: 15
Registrert: 20 apr 2020, 22:29
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 07'
Sted: Finnmark

Re: Knekt bolt til clutch

Legg inn av m.figenschou96 »

En liten oppdatering, det viser seg at alle boltene fra trykkplaten viser seg å være bøyd, og er antageligvis grunnen til at den første bolten knakk. Bortsett fra at noen har mekket selv på sykkelen, kan det være andre grunner til at disse boltene kan være bøyd?

mekkern
Innlegg: 7599
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Knekt bolt til clutch

Legg inn av mekkern »

feiltiltrekking eller materialfeil i den ene bolten og når den knekker blir belastningen på de andre feil.
Husk å trekke litt av gangen på¨alle boltene når det monteres slik at det ikke blir skjev belastning. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6960
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Knekt bolt til clutch

Legg inn av kjellv »

Jeg tror nok jeg hadde byttet alle om jeg var deg, ikke bare den som er brukket.

Brukeravatar
m.figenschou96
Innlegg: 15
Registrert: 20 apr 2020, 22:29
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 07'
Sted: Finnmark

Re: Knekt bolt til clutch

Legg inn av m.figenschou96 »

mekkern skrev: 16 aug 2020, 17:38 feiltiltrekking eller materialfeil i den ene bolten og når den knekker blir belastningen på de andre feil.
Husk å trekke litt av gangen på¨alle boltene når det monteres slik at det ikke blir skjev belastning. :thumleft
Vi har hat stort fokus på å sørge for at trykkplaten blir strammet jevnt, både når de lange boltene ble skrudd inn og de korte ;)

kjellv skrev: 16 aug 2020, 21:58 Jeg tror nok jeg hadde byttet alle om jeg var deg, ikke bare den som er brukket.
Vi har alle 8 boltene på vei oppover, vi håper bare på det det ikke blir alt for lang ventetid. Problemet ved å bo i nord. Hadde vært greit å få kjørt egen sykkel litt før sesongen var over.

Heldigivs har man en far som har kjørt sykkel i et par titalls år, så da blir det noen turer på en Kawasaki KLX 650 inntil boltene ankommer.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Knekt bolt til clutch

Legg inn av cannon »

Denne kløtsjen har 8 fjærer, fordelt på 2 typer, 4 av hver. Derav 2 ulike boltlengder.
Kan det tenkes at det ble brukt feil kombinasjon bolt/fjær ved montering, og at det er årsaken til bruddet?

Uansett, viktig å pare sammen rett fjær/shim/boltlengde, på rett plass i kløtsjkurven, når du monterer dette sammen. Og at tiltrekkingsmetode og moment er riktig.

Lykke til :thumleft
Fint om du deler utfallet av reparasjonen når du er på veien igjen med sykkelen.

Brukeravatar
m.figenschou96
Innlegg: 15
Registrert: 20 apr 2020, 22:29
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 07'
Sted: Finnmark

Re: Knekt bolt til clutch

Legg inn av m.figenschou96 »

cannon skrev: 17 aug 2020, 21:58 Denne kløtsjen har 8 fjærer, fordelt på 2 typer, 4 av hver. Derav 2 ulike boltlengder.
Kan det tenkes at det ble brukt feil kombinasjon bolt/fjær ved montering, og at det er årsaken til bruddet?

Uansett, viktig å pare sammen rett fjær/shim/boltlengde, på rett plass i kløtsjkurven, når du monterer dette sammen. Og at tiltrekkingsmetode og moment er riktig.

Lykke til :thumleft
Fint om du deler utfallet av reparasjonen når du er på veien igjen med sykkelen.
Så langt vi vet skal alt ha vært riktig, men som alle kan man gjøre feil, men begge type boltene er på vei. Sist gang jeg sjekket var de ikke blitt sendt, men skal sørge for å oppdatere dere når ting er på plass. 👍

Brukeravatar
m.figenschou96
Innlegg: 15
Registrert: 20 apr 2020, 22:29
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 07'
Sted: Finnmark

Re: Knekt bolt til clutch

Legg inn av m.figenschou96 »

Hei alle sammen. Boltene er på plass og clutchen er lukket. Vi trodde endelig vi var ferdig helt til vi skulle sette på vaieren fra hendelen til clutch armen. Da fant vi ut at clutch armen ikke har lyst til å rikke seg. Så det er ikke mulig å trekke inn clutchen.

Brukeravatar
m.figenschou96
Innlegg: 15
Registrert: 20 apr 2020, 22:29
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 07'
Sted: Finnmark

Re: Knekt bolt til clutch

Legg inn av m.figenschou96 »

Oppdatering.
Vi antar at grunnen til at clutchen ikke ville opp var fordi en av lamellene var feil plassert. Visst nok en lamell som et litt større enn de andre. Denne plasserte vi med uhell sist, da den skulle være først inn.
Så nå virker det som om det er i orden. Kun å sette sammen delene og teste 👍

Svar