sykkelen rister i visse hastigheter

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

sykkelen rister i visse hastigheter

Legg inn av space-ace »

etter jeg la om til nye dekk i vår så har jeg hatt en opp-ned-risting i styret. det er mest fremtredende i 40,60,70 og 90.

dekkene jeg kjøpte er pirelli angel gt i original dimensjon

jeg har forsøkt følgende for å få bukt på problemet:
*rettet framfelgen da den hadde en liten bulk. ingen bedring
*lagt tilbake til det gamle framdekket. noe mindre risting. ikke kurert.
*sjekket hjullager framme ok
*sjekket at dekket framme ligger an på felgen, ser ok ut
*sjekket at bakfelgen ligger an på felgen, ser ok ut.
*har montert dekket framme etter instruksjoner fra youtube




en ting jeg kan legge til er at i fjor så var et litt pulserende bremser framme i lav fart. akkurat som om man slapp opp bremsen og bremset igjen raskt. kan dette være en sammenheng? tenker da styrelager. jeg trudde i utgangspunktet at dette var belegg på skivene eller skreve skiver etc.

det jeg står igjen med nå er å prøve et annet bakdekk, hjullager bak, styrelager.

andre ting dere trur det kan være?


sykkelen er en Ducati 748
Sist redigert av space-ace den 19 aug 2020, 21:52, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: sykkelen rister i visse hastigheter

Legg inn av FredrikE24 »

Du har avbalansert hjulene antar jeg?

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: sykkelen rister i visse hastigheter

Legg inn av space-ace »

FredrikE24 skrev: 19 aug 2020, 21:31 Du har avbalansert hjulene antar jeg?

ja det skal være i orden det. ble også avbalansert av firmaet som rettet felgen. jeg har sjekket i ettertid, og ingen vekter har falt av

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: sykkelen rister i visse hastigheter

Legg inn av 45316 »

Har du sjekket at kjede er strammet riktig, slik at bakhjul ikke står skjevt? Snakker av egen erfaring etter å ha lagt om dekk og litt stresset for å få de på. Merket en veldig risting i sving i motorveghastighet+.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


916
Innlegg: 39
Registrert: 16 des 2005, 20:17

Re: sykkelen rister i visse hastigheter

Legg inn av 916 »

Denne sykkelen har enkel svingarm, så bakhjulet kan ikke stå skjevt. Har du sjekket at du ikke har kast i bremseskivene? Det holder at den ene er skjev så kan du få vibrasjoner. I så fall vil vibrasjonene øke når du bremser.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: sykkelen rister i visse hastigheter

Legg inn av space-ace »

916 skrev: 20 aug 2020, 11:33 Denne sykkelen har enkel svingarm, så bakhjulet kan ikke stå skjevt. Har du sjekket at du ikke har kast i bremseskivene? Det holder at den ene er skjev så kan du få vibrasjoner. I så fall vil vibrasjonene øke når du bremser.

Jeg har ikke sjekket bremseskivene. Mens er er ikke noe vibrasjoner der. Merker kun at de bremser litt ujevnt i lav hastighet (under 20 km/t ca). Hadde de vært skjeve så hadde man kanskje kjent det i høyere hastighet?


Har du noe tips for å sjekke hjullageret bak? Skal vel ikke utelukke at det er noe understellsrelatert.

En kompis av mer bestilte seg nytt bakdekk nå, så jeg skal få testekjøre hans gamle bakdekk for å utelukke om det er dekket mitt eller ikke

916
Innlegg: 39
Registrert: 16 des 2005, 20:17

Re: sykkelen rister i visse hastigheter

Legg inn av 916 »

Har du depotstøtte kan du jo kjenne om det er noe glipp, men jeg har ikke noe tro på at det er det som er årsaken. Dårlig bakhjulslager kjennes annerledes ut, mer som at sykkelen plutselig sporer, eller skifter retning.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: sykkelen rister i visse hastigheter

Legg inn av cannon »

Svingarmslager må også sjekkes. Kaputt lager kan forårsake skjevt bakhjul, feil sporing og vibrasjoner.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: sykkelen rister i visse hastigheter

Legg inn av bm »

Hjalp en nabo med tilsvarende sykkel og tilsvarende problem. Bakhjul var ikke "in-line" med forhjulet. Justerte bakhjulet og problemet forsvant.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Omdal
Innlegg: 59
Registrert: 31 jan 2020, 16:31
Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
Sted: Sira. Flekkefjord

Re: sykkelen rister i visse hastigheter

Legg inn av Omdal »

Sjekk dekk trykk. Og eventuelt prøv litt forskjellig. Det har jeg erfart, i mitt tilfelle var det forlite trykk i bakdekke.
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: sykkelen rister i visse hastigheter

Legg inn av space-ace »

jeg har nå testet litt mere:

*sjekket dekktrykk, viste seg å være litt for høy.
*stivet opp sykkelen bak (mer preload) myket opp foran.

dette hjalp noe, men kjenner det er der fortsatt.

jeg sjekket hjullageret bak, dette føltes greit ut. er litt usikker på hvordan jeg skal sjekker svingarmslager bak.

jeg hører forøvrig en klikkelyd i fronten når jeg komprimerer demperen for hånd. jeg klarer dessverre ikke å lokalisere hvor denne lyden kommer fra. kan være bremser, dempere eller svinghjulslager :-k

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: sykkelen rister i visse hastigheter

Legg inn av Lauri »

Du skriver at dekket ligger an mot felgen. På dekkveggen finnes linje/linjer. Når dekket smeller på plass (bruk monterings"pasta") så er det viktig å kontrollere at denne linjen ligger parallelt med felgkanten hele vegen rundt. Dersom det noen steder er forskjell i avstand mellom linje og felgkant så vil dekket "pulsere" under kjøring.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar