Yamaha FZS 600 2005 motorproblem

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
ProphecyEX
Innlegg: 4
Registrert: 16 sep 2020, 10:42
Motorsykkelen din: Yamaha FZS-N 600 2005

Yamaha FZS 600 2005 motorproblem

Legg inn av ProphecyEX »

Tok nylig førerkort klasse A og kjøpte meg en Yamaha FZS-N 600 2005 av forhandler i mai.
Den gikk veldig bra og var fornøyd helt til nå nylig.
Det hender den kutter kraftoverføringen, altså kjøringen blir "hakkete" og i noen tilfeller så dør motoren helt når jeg tar inn clutch, hvor det blir vanskelig å starte den igjen.
Har sjekket bensinpumpa og renset den. Det hjalp ikke.
Har tenkt på tennplugger, i forhold til "hakkinga", men trodde ikke motor skal kunne slokne helt når clutch trekkes inn hvis det var problemet. Oljenivå og slikt er også sjekket.

Noen som har vært borti noe lignende?

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Yamaha FZS 600 2005 motorproblem

Legg inn av E-strom »

Først og fremst - skal du mekke selv vil jeg sterkt anbefale en Haynes manual
Bilde
https://haynes.com/en-gb/yamaha/fz6-ssa-fazer/2004-2007

Og mens du venter på den - "lignende" kan jo være så mangt...

Har du tømt av gammel bensin og fylt på ny (fersk) bensin?
- gammel bensin og bensin med vann i kan gi slike problemer

Denne sykkelen er jo 15 år gammel, så jeg ville ha fortsatt med
- er det dårlig kontakt i clutchbryteren?
- eller støttebryteren?
- eller stoppbryteren (på høyre holke)
Du kan løsne kontaktene, smøre med kontaktspray, montere og ta av igjen tre/fem/sju ganger og så teste på nytt
Videre kan du gå over andre kontakter du finner under setet og på motoren og gjøre det samme (løsne, smøre, montere..)
Så må du se under tanken - det er sannsynligvis en kontakt til bensinpumpa der, gjør det samme med den
Når du holder på med dette, se nøye over ledingsnettet - er det brudd noe sted? Slitasje? Ledninger i klem? Ledniger uten isolasjon?

Hvis det er i orden begynner du med slangene fra tanken til motoren
- lukter de bensin fra noe?
- morkne slanger, brudd i slanger?
- har forrige eier montert ett filter som har gått tett?

Lykke til :)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha FZS 600 2005 motorproblem

Legg inn av kjellv »

Siden du har en 2005 modell vil jeg anta du har en FZ6S, og ikke en FZS600. Denne avløste den gamle Fazeren i 2004. Du kan selvfølgelig også ha kjøpt en overligger som ble registrert først i 2005.
Forskjellen er stor, den gamle Fazeren hadde forgassermotor, mens FZ6 har mye nyere teknologi med innsprøytning.
Dersom det er en FZ6S du har, kan du også ha fått opp noen feilkoder i instrumentet?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Yamaha FZS 600 2005 motorproblem

Legg inn av cannon »

Kjellv: har forgassermodellen bensinpumpe?

ZZR-Erling

Re: Yamaha FZS 600 2005 motorproblem

Legg inn av ZZR-Erling »

Hei..sjekka litt på web, virker å være en solid konstruksjon, selvfølgelig gitt normalt velikehold, men endel plages med plugghettene, bytt de!

mrsap
Innlegg: 26
Registrert: 30 mai 2020, 17:45
Motorsykkelen din: Yamaha fzr600
Sted: Mo i Rana

Re: Yamaha FZS 600 2005 motorproblem

Legg inn av mrsap »

Min Fzr 600 1994 mod har forgasser og bensin pumpe. Hører den summer med det samme jeg slår på tenning til den har fått trykket opp.

ProphecyEX
Innlegg: 4
Registrert: 16 sep 2020, 10:42
Motorsykkelen din: Yamaha FZS-N 600 2005

Re: Yamaha FZS 600 2005 motorproblem

Legg inn av ProphecyEX »

Takker for masse bra tips 😁 Nå har jeg ei god sjekkliste å gå etter!

ProphecyEX
Innlegg: 4
Registrert: 16 sep 2020, 10:42
Motorsykkelen din: Yamaha FZS-N 600 2005

Re: Yamaha FZS 600 2005 motorproblem

Legg inn av ProphecyEX »

kjellv skrev: 16 sep 2020, 19:55 Siden du har en 2005 modell vil jeg anta du har en FZ6S, og ikke en FZS600. Denne avløste den gamle Fazeren i 2004. Du kan selvfølgelig også ha kjøpt en overligger som ble registrert først i 2005.
Forskjellen er stor, den gamle Fazeren hadde forgassermotor, mens FZ6 har mye nyere teknologi med innsprøytning.
Dersom det er en FZ6S du har, kan du også ha fått opp noen feilkoder i instrumentet?
Står FZS-N 600 i vognkortet. Jeg er ikke noen ekspert på forskjellen mellom modellene, men forhandleren jeg kjøpte den av mente bestemt at det var FZS. Får heller ingen feilkoder i instrumentet.

ProphecyEX
Innlegg: 4
Registrert: 16 sep 2020, 10:42
Motorsykkelen din: Yamaha FZS-N 600 2005

Re: Yamaha FZS 600 2005 motorproblem

Legg inn av ProphecyEX »

E-strom skrev: 16 sep 2020, 15:15 Først og fremst - skal du mekke selv vil jeg sterkt anbefale en Haynes manual
Bilde
https://haynes.com/en-gb/yamaha/fz6-ssa-fazer/2004-2007

Og mens du venter på den - "lignende" kan jo være så mangt...

Har du tømt av gammel bensin og fylt på ny (fersk) bensin?
- gammel bensin og bensin med vann i kan gi slike problemer

Denne sykkelen er jo 15 år gammel, så jeg ville ha fortsatt med
- er det dårlig kontakt i clutchbryteren?
- eller støttebryteren?
- eller stoppbryteren (på høyre holke)
Du kan løsne kontaktene, smøre med kontaktspray, montere og ta av igjen tre/fem/sju ganger og så teste på nytt
Videre kan du gå over andre kontakter du finner under setet og på motoren og gjøre det samme (løsne, smøre, montere..)
Så må du se under tanken - det er sannsynligvis en kontakt til bensinpumpa der, gjør det samme med den
Når du holder på med dette, se nøye over ledingsnettet - er det brudd noe sted? Slitasje? Ledninger i klem? Ledniger uten isolasjon?

Hvis det er i orden begynner du med slangene fra tanken til motoren
- lukter de bensin fra noe?
- morkne slanger, brudd i slanger?
- har forrige eier montert ett filter som har gått tett?

Lykke til :)
Det var riktignok dårlig kontakt på stoppbryter, så byttet den. Men det originale problemet fortsetter. Men måtte nok bytta den bryteren uansett tenker jeg. Har vurdert å tømme tanken og rense den skikkelig.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha FZS 600 2005 motorproblem

Legg inn av kjellv »

ProphecyEX skrev: 17 sep 2020, 22:55
kjellv skrev: 16 sep 2020, 19:55 Siden du har en 2005 modell vil jeg anta du har en FZ6S, og ikke en FZS600. Denne avløste den gamle Fazeren i 2004. Du kan selvfølgelig også ha kjøpt en overligger som ble registrert først i 2005.
Forskjellen er stor, den gamle Fazeren hadde forgassermotor, mens FZ6 har mye nyere teknologi med innsprøytning.
Dersom det er en FZ6S du har, kan du også ha fått opp noen feilkoder i instrumentet?
Står FZS-N 600 i vognkortet. Jeg er ikke noen ekspert på forskjellen mellom modellene, men forhandleren jeg kjøpte den av mente bestemt at det var FZS. Får heller ingen feilkoder i instrumentet.
Send meg reg.nr i pm så kan jeg sjekke for deg.

ZZR-Erling

Re: Yamaha FZS 600 2005 motorproblem

Legg inn av ZZR-Erling »

Er det blitt noen løsning? Lurer jo på om jeg har rett :)

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Yamaha FZS 600 2005 motorproblem

Legg inn av BjørnD »

Det er FZ-6N (naked) eller -6S (Streamline) med kåpe det da.. sett flere som er registrert som helt feil sykkel hos tilsynet. Får håpe de ikke kommer i ei ulykke og noen begynner å grave, for da kan de få trøbbel..
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Svar