Forberedelser til vinterlagring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
tosu
Innlegg: 11
Registrert: 30 jun 2019, 10:40
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2016
Sted: Asker

Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av tosu »

Hei :D

Dette blir første vinter jeg skal lagre MC-en over vinteren og lurer på om folk har noen tips til hva man bør gjøre før og etter vinteren. Jeg skal lagre den hos en forhandler som har et eget lager, og de tar seg av vask og lading av batteri, men de bytter ikke olje og oljefilter. Hvor viktig er det egentlig å bytte olje og oljefilter før vinteren? Kan jeg like gjerne vente til våren med å gjøre det? Noe annet jeg bør tenke på?

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av rolf-arne »

Ja dette vil jeg også ha synspunkter på - ny med sykkel og har nå lagt meg til at jeg - bytter uansett til våren - vil starte med nytt.

Men tenker å toppe opp oljen litt mer en maks , når vinteren setter inn - gir mer kapasitet til å ta opp fukt og mindre plass til kondens ( har kald garasje) så legger men inn litt ekstra frostveske. Full tank bensin, så godt som. Bruker en boks med silikon på sykkelens diverse gummi deler - og legger trekket over

Til våren så blir det i år å skifte alt, motorolje, kardangolje,bremseveske,klutsj olje, oljefilter
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av kgjersda »

Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av rolf-arne »

kgjersda skrev: 24 sep 2020, 10:44 https://youtu.be/Q9XnycHKIu0

Verdt en titt
Ja den sa mye fornuftig...
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av cannon »

Vinterlagring er jo i grunn bare en litt langvarig parkering, og det er svært lite som bør/må gjøres. For meg er det viktigste å vedlikeholdslade batteriet litt, siden syklene bruker litt strøm selv med tenning avslått. Koble fra minuspolen på batteriet kan være greit, men intet must.
I kald/fuktig garasje kan det være greit å spraye rust-utsatte deler med wd40 el.l. Full tank er lurt, og på eldre sykler med forgasser kan det være greit å drenere forgassere, hvis sykkel ikke fyres opp og varmkjøres et par ganger ila parkeringstiden.
Oppstart og fine lyder er jo helt herlig midt på svarte vintreren :-)
Ellers ingenting.
Og ja, oljeskift kan gjerne tas til våren.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av Kjellrf »

Også stor fordel å ha 98 oktan på tanken under vinterlagring, da 95 oktan inneholder etanol som tiltrekker seg fuktighet, og som kan gi irr i forgassere/innsprøytning, spesielt ved litt fuktig lagring. Så fyll en tank 98 og kjør ut på høsten, før du fyller på nytt med 98. Eldre sykler har også bensinslanger som ikke tåler etanol, så greit å ta en sjekk på de.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av niko »

Kjellrf skrev: 25 sep 2020, 16:29 Også stor fordel å ha 98 oktan på tanken under vinterlagring, da 95 oktan inneholder etanol som tiltrekker seg fuktighet, og som kan gi irr i forgassere/innsprøytning, spesielt ved litt fuktig lagring. Så fyll en tank 98 og kjør ut på høsten, før du fyller på nytt med 98. Eldre sykler har også bensinslanger som ikke tåler etanol, så greit å ta en sjekk på de.
Når du skriver "eldre", hvor gamle sykler tenker du på da?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av FredrikE24 »

Skift oljer og filter, vask den og putt den til der den skal stå.
Jeg tar en sjekk over den og bytter slitedeler. Så er den klar til våren.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av AJ »

niko skrev: 25 sep 2020, 16:36
Kjellrf skrev: 25 sep 2020, 16:29 Også stor fordel å ha 98 oktan på tanken under vinterlagring, da 95 oktan inneholder etanol som tiltrekker seg fuktighet, og som kan gi irr i forgassere/innsprøytning, spesielt ved litt fuktig lagring. Så fyll en tank 98 og kjør ut på høsten, før du fyller på nytt med 98. Eldre sykler har også bensinslanger som ikke tåler etanol, så greit å ta en sjekk på de.
Når du skriver "eldre", hvor gamle sykler tenker du på da?
Jeg er ganske sikker på at han mener eldre sykler enn din 2006 mod.
Men du kan også med fordel kjøre på 98 resten av sesongen og toppe tanken med samme fludium når du parkerer for vinteren.
Jeg har gjort dette hvert år de siste årene og aldri hatt starttrøbbel på første tur straks ny sesong er i gang.
Kan godt hende det går like fint med 95, men hvorfor ikke bruke mest mulig "edel" vare så lenge det er å få tak i :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av NickNei »

Olje og filter bytter du etter serviceintervaller. Skal du lagre den et sted det er større temperatur-svingninger så fyll opp tanken. Lurt å lade batteriet innimellom. Jeg har i mange år bare parkert sykkelen om høsten, slengt over ett trekk, og latt den stå. Dagen før oppstart om våren er det på med batterilader, og tut og kjør. Det gjelder eldre modeller også. Skal sykkelen stå i flere år er det annerledes.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, det kan du gjerne si. Men etter min mening tullete når man til våren egentlig ønsker å kjøre og ikke sette i gang med oljeskift midt i starten av sesongen.
For min del kjører jeg to oljeskift i sesongen. Et i Juli/August og et i Oktober/November. Da har jeg omtrent kjørt intervallet for oljeskiftene.
Å sette den på lager med frisk og fin olje er jo bare finfint :thumleft

Brukeravatar
MaGr
Innlegg: 59
Registrert: 11 feb 2020, 18:19
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
Sted: Buskerud ;)

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av MaGr »

Noen vil riste på hode, mens andre vil nikke gjenkjenne:
Jeg veit ikke når siste turen er på høsten, så det er ikke sikker den er nyvasket en gang før siste tur er tatt.
Men jeg prøver alltid å parkere med full tank i tilfelle kulda skulle komme brått på, for full tank vil jeg ha. Da er det mindre volum det kan danne seg kondens i. Batteriet blir vedlikeholdsladet ett par tre ganger i løpet av vinteren, om det behøves eller ikke. Slik blir min, samboeren og ungenes sykler ståene rolig i vinterhalvåret. For meg har dette fungert smertefritt i ca 35 år. ;)
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av oivindg »

Jeg sitter og funderer på hvor stort problem kondens er hvis man har motorsykkelen i en uoppvarmet garasje eller lignende. Min teori er at det blir minimalt med kondens så lenge motoren ikke kjøres fordi alle delene på motorsykkelen vil følge temperaturen i garasjen, slik at det ikke blir noe særlig temperaturforskjell og derfor ikke noe kondens i tank eller motor. Står den så den blir utsatt for direkte sollys blir det en annen sak. Men det kan hende denne teorien er helt feil.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av FredrikE24 »

Kondens er nok ikke et så stort problem som man skal ha det til. Kan jo åpne tanklokket ila vinteren og kjenne rundt tankåpningen etter vann..

Jeg har vinterlagra på så og si tom tank de siste fire årene. Trykker på startknappen og kjører.

Det er jo selvfølgelig viktig å ta den stående et sted med nogenlunde stabile/trege temperaturendringer og ikke direkte sollys to-tre timer om dagen eller tilsvarende.

Står den i en kald garasje hvor man hver Lørdag fyrer igang propanbrenneren vinteren gjennom for å holde på med et eller annet, ja da blir det noe annet.

Brukeravatar
MaGr
Innlegg: 59
Registrert: 11 feb 2020, 18:19
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
Sted: Buskerud ;)

Re: Forberedelser til vinterlagring

Legg inn av MaGr »

Det kan godt være at du har rett i det Øyvind. Dette er sikkert noe jeg ble anbefalt tidlig i karrieren, og har fulgt siden. Jeg gjør forøvrig det samme på båten. Full tank er heller ikke feil når man starter sesongen 😊
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290

Svar