Vask rengjøring mc ...

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vask rengjøring mc ...

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 10 okt 2020, 21:56 Finnes det en god insektfjerner som ikke skader lakken?
Rent vann og insektssvamp...
Har et par slike svamper og de funker faktisk.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22671
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask rengjøring mc ...

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 10 okt 2020, 21:56 Finnes det en god insektfjerner som ikke skader lakken?
Jepp. Vann og fuktig klut. :thumleft

Legg en våt klut over, la den ligge litt, og tørk så av.

Evt. fjern innsektene før dem etser seg fast.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5061
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Vask rengjøring mc ...

Legg inn av dypen »

Etter at jeg tok en skikkelig runde med shampo håndvask og spyling med hageslange ser det ut til at de blåaktige flekkene avtar eller er helt borte ... :) Blir litt polering der så er alt borte.
090F768D-0A84-479F-8E02-059B0D38DF2C.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5061
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Vask rengjøring mc ...

Legg inn av dypen »

Godt spørsmål som kanskje noen andre kan svare på …

Men en skånsom såpe for vask etter polering er denne …
B3F5E697-CA1C-434E-9862-0F501A2BF90B.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22671
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask rengjøring mc ...

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 25 nov 2022, 05:15 Godt spørsmål som kanskje noen andre kan svare på …

Men en skånsom såpe for vask etter polering er denne …

B3F5E697-CA1C-434E-9862-0F501A2BF90B.jpeg
Jeg har fulgt med en del rundt om samt testet en del selv når det kommer til bilpleiemidler og selv om man ikke vet eksakt hva de forskjellige flaskene inneholder i form av blandinger og konsentrater og ikke minst midler så tror jeg forskjellene når det kommer til bilshampo'er er forsvinnende liten hvis man ser bort fra lukt, farge og konsistens.

Hvis man følger med rundt om så kan den samme personen mene det stikk motsatte om denne såpen. Derfor tror jeg vår oppfattelse av hvor "skånsom" eller "kraftig" en såpe er avhenger av hvor hardt møkka sitter i utgangspunktet.

Når det kommer til bilshampo så er min mening at den såpen som gir mest skum og best gli den som er best da hovedpoenget med en bilshampo først og fremst ikke er å rense men å gi svampen eller vaskehansken god gli samt transportere skitten.

Skal man rense eller effektivt fjerne skitt så er det avfetting som gjelder.

Turtlewax har faktisk noen få gode produkter. Disse "nano" spray sealerne dem har skal være gode. Min erfaring er at shapoene til Turtle Wax ikke er like konsentrerte som dyrere eller mer annerkjente merker, men prisen er også god.

Av såper man får kjøpt over disk, så synes jeg Meguiars såper er de beste. "Gold Class" (den brune) "Wash and Shine" (den gule) og NXT Generation" (den blå)

Når det er sagt så skal det sies at det finnes ekstremt mye placebo i dette miljøet. jeg har testet utrolig mye av dette selv sporadisk de siste 10 årene som hobbydetailer og jeg startet det hele med svindyre produkter i bøtter og spann før jeg etter noen år fant ut at de dyreste produktene stort sett skiller seg ut ved at forpakningen er flottere og at produktet i seg selv ser bedre ut.

jeg sier "stort sett" for det er noe som er dyrt som faktisk er bedre. Men det er ikke slik at en produsent skiller seg ut. Swissvax er feks. et dyrt merke, og dem har noe som er veldig bra og kanskje verdt prisen, men det meste befinner seg på samme gren som rimeligere produkter.

Swissvax Shield er en voks som er veldig bra. Den koster rundt 1.600 kroner, og det er den voksen jeg har testet som er av de bedre. Den lukter himmelsk, den er helt transparent og den legger ikke igjen rester på lakken.

Men den absolutt beste voksen man kan få kjøpt for lavest mulig sum og som varer veldig lenge og beskytter lakken veldig bra er Collinite #845. I forhold til pris kontra funksjon slår den svisswax voksen ned i støvlene. men Collinite voksen er syntetisk og lukter parafin.

Men styr unna de "polishene" fra Turtle Wax du finner på bensiner'n. Dette er så elendig som det kan få blitt. Helt rævva. Flaskene inneholder en hvitaktig gugge og får du dette på lister etc. og glemer og tørke det av med en gang så setter det seg fast.

En annen ting jeg ser mange gjøre feil er at dem står og gnikker denne Turtle polishen på med polergarn og dem bruker alt for mye. Det er nesten så jeg tror at dem fjerner riper med å gnikke. Det står "polish" på flaskene men i absolutt beste fall er det lakkrens i dem. Altså ingen slipende midler som i ekte rubbing.

Derimot kan dem ha såkalte "fillere" i seg som skjuler (ikke fjerner) riper. Noe som får mange til å tro at det faktisk er en polish. Turtle Wax har nok poleringsprodukter også, men tror ikke disse fåes kjøpt på den lokale bensinstasjonen. Turtle i Norge er myntet til amatøren og ikke detaileren eller dem proffe.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22671
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask rengjøring mc ...

Legg inn av Bjerknez »

Derimot er fremgangsmåte og teknikk langt viktigere enn hva man bruker av produkt. De aller fleste skal få det rent raskest mulig og har ikke tålmodighet. Dem tar som oftest alt for mye produkt og er sløve med å spyle det av skikkelig. Såpe og kjemikalier som blir liggende igjen på sykkelen (spesielt i solsteken) vil sette merker og i beste fall ødelegge overflaten.

Jeg har sagt det tidligere, men den absolutt beste måten og få sykkelen eller bilen til å se blank og fin ut hele tiden, er og først legge et godt grunnlag. Når du henter ut sykkelen fra butikken, så er det første du gjør å vaske den skikkelig samt legge på en skikkelig voks og sette inn alle plastdeler med plastfornyer. Dette beskytter mot bleking i solen og lakken ellers for ytre påvirkninger.

Hold sykkelen ren gjennom sommeren ved å vaske den skånsomt ganske ofte. Ikke vent til det begynner å gro mose under skjermene eller du må pirke ut jordrester fra trange steder. En skitten sykkel som blir berørt får også mye fortere riper, så hold spesielt flater man ofte berører rene. Feks. tanken eller deler av eksospotten, sidedeksel etc. Tanken er vel på de fleste sykler lakkert og ikke spesielt billig og bytte ut, så i mine øyne er den viktigst.

En gang i året så kan det være lurt og polere alle lakkerte flater med egnet maskin for å fjerne småriper etc.

men er du en av dem som driter i åssen sykkelen ser ut og bruker den som et verktøy, så er det jo bare tut og kjør. For meg er motorsykkel en hobby. Derfor legger jeg stor vekt på at sykkelen skal se blank og fin ut når jeg skal ut på tur. :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5061
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Vask rengjøring mc ...

Legg inn av dypen »

Takk for utfyllende svar @Bjerknez :thumleft Tror faktisk jeg har en liten sort boks med Swissvax som jeg fikk kjøpt til innkjøpspris fra han som drev Autopolering AS … Den har vel stått i garasjen ett par år nå, skal sjekke :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22671
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask rengjøring mc ...

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 28 nov 2022, 22:22 Takk for utfyllende svar @Bjerknez :thumleft Tror faktisk jeg har en liten sort boks med Swissvax som jeg fikk kjøpt til innkjøpspris fra han som drev Autopolering AS … Den har vel stått i garasjen ett par år nå, skal sjekke :)
Spørsmålet er hva som er i den sorte boksen. Swissvax har mye rart :)

Med de fleste voksene dems er veldig bra. Men grunnen til prisen er ikke best mulig resultat, men fordi voksene er "naturlige" og består av blant annet carnuba. Skader ikke om du får dette på lister etc.

Men Collinite 845 er den sealeren jeg ville valgt. Mer for pengene. Men ja, den er syntetisk og lukter parafin. Men ja, i praksis er den en av de bedre jeg har testet. Et tips er å legge flasken i varmt vann. Da blir innholdet tyntflytende og ekstremt lett og påføre.

Mange har gått over til coating og betaler for mye for dette. Personlig ser jeg ikke poenget. Har testet coating på tanken på motorsykkelen og coatingen ble lagt av et autorisert bilpleiefirma. Etter en sesong så fikk jeg fortsatt gnissemerker i tanken etter tankveske samt småriper rundt der jeg har beina. Bortkastede penger å bruke mener jeg. Vertfall så lenge man kan legge en voks selv for slikk og ingenting som beskytter mer enn bra nok. Da mener jeg ikke beskyttelse fra fysisk berøring i hovedsak.

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Vask rengjøring mc ...

Legg inn av Snekker.edvin »


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22671
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask rengjøring mc ...

Legg inn av Bjerknez »

Merk at du skal bruke svært lite av denne. Når du etter påføring tror du har lagt litt for lite, så har du lagt alt for mye. Du skal bare se en bitteliten hinne :)

Denne er den desidert beste til prisen jeg har prøvd, å jeg har prøvd en del slike vokser.

Men legg den i varmt vann en stund til innholdet blir helt flytende. Da blir den meget drøy i bruk. :)

mekkern
Innlegg: 7526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Vask rengjøring mc ...

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 29 nov 2022, 09:30 Merk at du skal bruke svært lite av denne. Når du etter påføring tror du har lagt litt for lite, så har du lagt alt for mye. Du skal bare se en bitteliten hinne :)

Denne er den desidert beste til prisen jeg har prøvd, å jeg har prøvd en del slike vokser.

Men legg den i varmt vann en stund til innholdet blir helt flytende. Da blir den meget drøy i bruk. :)
Og rist den godt.
Et par korker holder til en hel bil. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vask rengjøring mc ...

Legg inn av AJ »

Snekker.edvin skrev: 29 nov 2022, 09:13 https://www.autodude.no/no/produkt/bilv ... linite_845
Bestilt. Takk til @Bjerknez
Joda, denne må prøves.
Og dermed var den bestilt :D !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22671
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask rengjøring mc ...

Legg inn av Bjerknez »

En annen voks/sealer som også er ekstremt bra og holdbar til prisen er denne:
https://www.autodude.no/no/produkt/bilv ... ewEALw_wcB

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22671
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vask rengjøring mc ...

Legg inn av Bjerknez »

Hvis dere vil flotte dere litt med en mer eksklusiv voks som er "naturlig" lukter himmelsk (må ikke spises) og gir veldig god holdbarhet og er trygg på de aller fleste overflater så test ut Swissvax Shield :)

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Vask rengjøring mc ...

Legg inn av Rha »

Bjerknez skrev: 29 nov 2022, 11:14 Hvis dere vil flotte dere litt med en mer eksklusiv voks som er "naturlig" lukter himmelsk (må ikke spises) og gir veldig god holdbarhet og er trygg på de aller fleste overflater så test ut Swissvax Shield :)
Enig. Dette er min goto på alt som er dyrt. Lukter digg.
Ellers bruker jeg gjerne autoglym super resin polish.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Svar