Ujevn slitasje på bremseskiver foran på KTM 790 Duke

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
sollie
Innlegg: 6
Registrert: 26 jul 2018, 18:08
Motorsykkelen din: 2021 KTM 1290 Super Adventure S

Ujevn slitasje på bremseskiver foran på KTM 790 Duke

Legg inn av sollie »

Hei,

Har nå vært gjennom to sett med bremseskiver på forhjulet på min 790 Duke.
Etter høyst et par tusen km, med gradvis forverring opp mot 5000km, så opplever jeg at forbremsene blir mer og mer "nykkete" under nedbremsing. På verksted er skivene målt og funnet ujevne (ca 0.5mm på begge skivene).

KTM hevder dette er normal slitasje og vil ikke gjøre noe med det, annet enn å ta betalt for nye skiver. Syns det høres litt hårete ut at en må påregne to eller flere sett med bremseskiver per sesong.

Noen som har erfart noe lignende?
2021 KTM 1290 Super Adventure S

2018-2021 KTM 790 Duke

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ujevn slitasje på bremseskiver foran på KTM 790 Duke

Legg inn av cannon »

Ikke erfart noe lignende, og du bør ikke akseptere dette. Mine lengstkjørte skiver har gått 80.000 nå, de har blitt brukt relativt hardt, og det er fortsatt mye igjen.
Sjekket på KTM-forum om dette er et kjent problem? Evt prøve et alternativt merke? Braking, Galfer, Brembo eller EBC?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ujevn slitasje på bremseskiver foran på KTM 790 Duke

Legg inn av AJ »

sollie skrev: 28 sep 2020, 14:48 oen som har erfart noe lignende?
Noe pulsering under bremsing har jeg opplevd fra tid til annen.
Ikke helt uvanlig på store twinmaskiner som KTM 1290, har jeg latt meg fortelle. Har visst noe med disse motorenes "puls" (vibrasjonsgange) å gjøre
Jevnlig smøring av flyteringene på skivene hjelper dog på situasjonen fordi såkalte flytende bremseskiver er avhengig av god og jevn bevegelse i alle flyteringpunktene for jevnest mulig bremseeffekt.

Slitasjen du har opplevd synes jeg derimot er rar og prematur, for å bruke et slikt ord.
Skivene burde, ved vanlig bruk, holde mye lenger enn det du har erfart.

Min første KTM 1290 SA ble byttet inn i den jeg har nå, på 55000 km., med originale bremseklosser og skiver. Og så vidt jeg vet ble ikke skivene byttet da den senere fikk ny eier.
Og på den jeg har nå er skivene fortsatt mer enn gode nok etter drøye 47000 km.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ujevn slitasje på bremseskiver foran på KTM 790 Duke

Legg inn av cannon »

Jeg regner med at 0,5 mm "ujevn" skive betyr 0,5mm sideveis kast? Dette kommer vanligvis av at skivene ikke tåler varmeutviklingen, og at de slår seg.
Jeg har aldri hørt om at dette kan forklares med stor v-tvin, men det kan forklares med mye hard bremsing over lengre strekninger, med bagasje og/eller pasasjer. Eller med at bremsehendel er byttet ut, og at klossene derfor ligger litt på. Stor slitasje på skivene er symptom på det samme.
Jeg har bremboskiver som er festet til navet med skranglete "ringer", og jeg har andre skiver med faste ringer. Aldri erfart behov for å løsne eller smøre ringene, verken i Superbike-nm eller på landevei, på mine eller andres sykler.
Spørsmål til trådstarter: hva med slitasje på klosser? Hvilke klosser bruker du?

Svar