Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak

Legg inn av Voodoodoo »

Jeg har en slik hvit ip sikret boks til 220v under salen. trekt kabel inn med sikring, 20a. Har styrestrøm inn (baklys) og et rele fra biltema inni der.. fordeler strøm ut til forbrukere via wago klemme. Hatt samme "patent" på sykler siden 1900-tallet uten problemer..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak

Legg inn av Solo-rider »

oivindg skrev: 03 okt 2020, 12:22 Det enkleste er et relé styrt av tenninga. Så kan du henge på hva du vil av utstyr på det. Og helst ha sikring til hver forbruker. Blir nok billigere enn Fuzeblocks, men litt mer jobb. Boksen fra Fuzeblocks ser veldig kjekk ut. Og kompakt. Det at du selv velger sikringsstørrelse på de kursene du bruker er også veldig greit.

Jeg har ikke erfaring med sånne bokser, men har lest på BMW-forum at det er flere som bruker Rowe Electronics PDM60. Her kan du programmere hver kurs via PC, men den koster det dobbelte av Fuzeblocks.
[/quot

Har vært innom tidligere og tittet Rowe Electronics PDM60 boksen. Den er jo veldig grei for BMW da den er CAN System Capable .
Kompakt denne også.
Fancy godsak som koster litt. :crazy:
https://www.mslmagazine.co.uk/thebest-w ... otorcycle/
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak

Legg inn av Solo-rider »

Voodoodoo skrev: 03 okt 2020, 12:26 Jeg har en slik hvit ip sikret boks til 220v under salen. trekt kabel inn med sikring, 20a. Har styrestrøm inn (baklys) og et rele fra biltema inni der.. fordeler strøm ut til forbrukere via wago klemme. Hatt samme "patent" på sykler siden 1900-tallet uten problemer..

Ja jeg har tenkt tanken på at kanskje en rimelig løsning kan være et alternativ.
Denne kanskje : Biltema ENKELTRELÉ MED SIKRING, LUKKET
Art.nr. 42-305
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak

Legg inn av FredrikE24 »

Er jo som jeg tidligere har skrevet enkelt å få til. Relé, trekkes av tenningstrøm. og sikringsfordeling i aller enkleste form.

200kr og du har alt ferdig.

https://www.biltema.no/bil---mc/elektri ... 2000031352

30A lading er ikke så mye, men det holder nok ganske akkurat. Husk at du skal ha noen lyspærer til å lyse også, typ 70watt der og noe motorelektronikk.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak

Legg inn av oivindg »

Solo-rider skrev: 03 okt 2020, 15:15 Ja jeg har tenkt tanken på at kanskje en rimelig løsning kan være et alternativ.
Denne kanskje : Biltema ENKELTRELÉ MED SIKRING, LUKKET
Art.nr. 42-305
Enkelt og greit. Husk sikring på de kursene du kobler til også.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak

Legg inn av Solo-rider »

30A lading er ikke så mye, men det holder nok ganske akkurat. Husk at du skal ha noen lyspærer til å lyse også, typ 70watt der og noe motorelektronikk.
[/quote]

Ja skal en begynne å fin regne på forbruket. Er det bare å finne i hukommelsen Ohms lov :-k

Eller bruke denne: https://www.digikey.no/no/resources/con ... lator-ohms
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak

Legg inn av Solo-rider »

Enkelt og greit. Husk sikring på de kursene du kobler til også.
[/quote]

Ja sikringer tilpasset kursene må til. :thumleft

Under er beregning fra varmejakke leverandøren..

AMP/WATTAGE DRAW - KEY CONSIDERATIONS
Be sure gear is disconnected or turned off when vehicle is not in use.
WARNING!: In most installations, heated clothing hooks directly to the battery and draws electricity even when the ignition is turned off.
Find out the vehicle's maximum electrical output capacity in watts, and then subtract that from the wattage draw when all of your vehicle’s electrical components are working. The remaining wattage number is what is available to operate additional electrical accessories, such as our heated clothing.
Example
Vehicle’s electrical output capacity = 280 watts (430 watt på min mc)
Wattage draw from electrical components = 130 watts
Remaining watts for heated clothing = 150 watts(300 watt på min mc ?? )
It is possible to overload the motorcycle’s charging system by adding too many electrical accessories. If the combined electrical accessories operating at any one time consume more electrical current than the vehicle’s charging system can produce, the electrical consumption can discharge the battery and cause electrical system damage.
Note: the vehicle has other accessories that use electrical power needed to operate heated clothing (e.g. fuel injection system). Take all of these into account when calculating total system load.
BATTERY HARNESS FUSE SELECTION - KEY CONSIDERATIONS
Only use a fuse rated for the riding gear combination being used. Using a higher rated fuse than needed may result in the fuse not preventing electrical system overload, and thus failing to protect the circuit. This can cause damage to riding gear, vehicle, or persons.
Using a lower rated fuse than specified can result in the fuse continuously blowing, and the product not working as designed.
Installers and customers should always refer to the below fuse chart.
Battery Harness comes with the below fuse set. However, it does not come with a pre-installed fuse.
Review the chart and install the correct size fuse for the clothing combination the rider will be using.
When adding or changing the combination of items being used, check the fuse requirements and change the fuse as recommended in the chart below
PRODUCT GLOVES INSOLES/SOCKS JACKET PANTS VEST
AMP DRAW 2.2 1.2 6.9 4.5 4.5
per pair per pair each each each
The amp draws listed are based on 12V calculations, when powered through a Motorcycle @ 13.8 - 14.1V the draw can be higher.

Example: Jacket at 12V is 6.9 amps and at 14.1V is 7.6 amps På min mc ??

Example: Gloves @ 2.2 amps + Jacket @ 6.9 amps = 9.1 amps

Fuse required = 10 amp



Use the lowest rated fuse that is rated above your calculated total electrical current draw.

COLOR VIOLET TAN BROWN RED BLUE YELLOW
AMP 3 5 7.5 10 15 20
Note: We strongly recommend always using a Gerbing Battery Harness.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Koblings/kontrollboks for ekstra 12 v strømuttak

Legg inn av FredrikE24 »

Minnes at jeg kjørte 7,5A på en varmejakke jeg lånte av Flattop forrige vinter. Jeg synes imidlertid varmejakke fungerte såpass dårlig i kulda at jeg demonterte alt utstyret ganske fort. Er ikke rare ladegreiene på Jawaen, men det holdt helt fint. 200W lading tror jeg det er.

Svar