Clutch problem??

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Clutch problem??

Legg inn av cannon »

HeHy skrev: 13 des 2020, 23:51
Lotus2015 skrev:Hei alle sammen. Jeg er ny på furumet, og har lest og lært masse av det som skrives. Spørsmålet jeg har er sikker fortalt opp til flere ganger, men derfor tillater jeg meg selv og spør om hvofor risling og rasling blir borte når kløtsjhendelen klemmes inn ?
Hei, lyden kommer litt an på hvilken sykkel du har, men kommer som regel av at clutchen er løse plater som rasler litt når sykkelen går. Når du trykker inn clutchhendelen så strammer du inn disse platene som gjør at så godt som all lyd forsvinner.
Har du en Ducati med tørrclutch så vil den rasle mye mer generelt enn en våtclutch.
Det er jo strengt tatt motsatt. Kløtsjplatene står under press og er trykket sammen ved tomgang og kjøring. Når du trykker inn kløtsjhendel så fjerner du fjærpresset på platene og de blir "løse" i forhold til hverandre.
Jeg har ingen forklaring på spørsmålet om lyden som forsvinner.
Her er en forklaring, for Duc tørrkløtsj:

http://autofarm.blogspot.com/2013/01/th ... s.html?m=1

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Clutch problem??

Legg inn av HeHy »

cannon skrev:
HeHy skrev: 13 des 2020, 23:51
Lotus2015 skrev:Hei alle sammen. Jeg er ny på furumet, og har lest og lært masse av det som skrives. Spørsmålet jeg har er sikker fortalt opp til flere ganger, men derfor tillater jeg meg selv og spør om hvofor risling og rasling blir borte når kløtsjhendelen klemmes inn ?
Hei, lyden kommer litt an på hvilken sykkel du har, men kommer som regel av at clutchen er løse plater som rasler litt når sykkelen går. Når du trykker inn clutchhendelen så strammer du inn disse platene som gjør at så godt som all lyd forsvinner.
Har du en Ducati med tørrclutch så vil den rasle mye mer generelt enn en våtclutch.
Det er jo strengt tatt motsatt. Kløtsjplatene står under press og er trykket sammen ved tomgang og kjøring. Når du trykker inn kløtsjhendel så fjerner du fjærpresset på platene og de blir "løse" i forhold til hverandre.
Jeg har ingen forklaring på spørsmålet om lyden som forsvinner.
Her er en forklaring, for Duc tørrkløtsj:

http://autofarm.blogspot.com/2013/01/th ... s.html?m=1
Fanken, haha stemmer selvfølgelig det du sier.
Når jeg tenker meg om så er vel en slik lyd mest tydelig i nøytral? Da trekker jeg forklaringen min over og sier, sånn er det bare Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Clutch problem??

Legg inn av cannon »

Bråker mest med kløtsjen trykket inn, nøytral eller i gir. Da er kløtsjfjærene komprimert og platene "dingler fritt" i kløtsjkurven.
Det er greit forklart i linken i forrige post. .

Lotus2015
Innlegg: 33
Registrert: 08 des 2020, 18:33
Motorsykkelen din: Suzuki gsx 1000s

Re: Clutch problem??

Legg inn av Lotus2015 »

Takker for greit svar. Kjører en Yamaha R1 2005 modell.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Clutch problem??

Legg inn av cannon »

Lotus2015 skrev: 14 des 2020, 10:42 Takker for greit svar. Kjører en Yamaha R1 2005 modell.
Jeg har en maken R1, bare 2006. Den lyden du refererer til er lyden av "utløsermekanismen" for kjøtsjen, som er "løs" når du ikke har kløtsjen trykket inn (den "skramler" litt), og fast/under fjærpress når kløtsjen er trykket inn. Altså "motsatt" effekt av lyden fra selve kløtsjkurven på feks Ducati tørrkløtsj. Hvis denne lyden forsvinner helt, så har du for stram kløtsjwire.

Lotus2015
Innlegg: 33
Registrert: 08 des 2020, 18:33
Motorsykkelen din: Suzuki gsx 1000s

Re: Clutch problem??

Legg inn av Lotus2015 »

Ok,det høres betryggende ut, var litt usikker her, og da er det greit å få høre det fra personer som har samme type sykkel.
Hører ikke noe av lyden når jeg kjører, men da er vel lyden utenfor rekkevidde når hjelmen er på. Plager ikke meg med den lyden som jeg hører uten hjelm heller, men ok å det bekreftet av deg der du også har den type lyd. Takker for svar 👍🏍

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Clutch problem??

Legg inn av BjørnD »

R1 fra midten av 2000-tallet har ofte slitte clutchkurver / lagre... og da rakler det noe så... Men, det er oftest bare lyd. Hatt opp flere, ingen synlige skader. Bytter lager til korga så hjelper det en stund... :)
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Svar