Clutch problem??

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
kjellsk
Innlegg: 6
Registrert: 09 okt 2020, 23:27
Motorsykkelen din: Bmw F650GS 2011 - Twin

Clutch problem??

Legg inn av kjellsk »

Hei!
Har jeg dårlig cløtsj??
Jeg har kjøpt en Yamaha xj900 Diversion, -00 modell. Uvant rask, for meg som alltid har kjørt custom/cruisere.
Men flere ganger har dette skjedd:
På 3. eller 4. gir, når den kommer over 6-7000 omdr., er det som om den hopper i fri.. Motor ruser avgårde.
Hver gang girer jeg videre, på refleks, så hva som skjer, vet jeg ikke...
Etter 2-3000km siden augusgt, har det skjedd kun 3-4 ganger, når jeg gir flatt jern..

Noen som vet hva dette kan være?
Mc'er: 1.Tempo Corvette 2.Kreidler 50 - 3.Yamaha LS100- 4.Kawazaki 650SR - 5.Suzuki Intruder 750 -
6. Honda Shadow 750 - 7. Honda VTX1300 - 8. Yamaha XJ900 Diversion - 9. BMW F650GS Twin

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Clutch problem??

Legg inn av cannon »

Trolig kløtsj som slurer. Hydraulisk eller wire-overføring?
Hvis wire, pass på at du har 2-3 mm dødgang på wiren når du ikke kløtsjer ut.
Hvis hydraulisk, er det byttet til uoriginale hendler?

Brukeravatar
wanrover
Innlegg: 39
Registrert: 28 aug 2020, 19:14
Motorsykkelen din: Yamaha xjr 1300

Re: Clutch problem??

Legg inn av wanrover »

"...Over 7000 omdr i 4. gir." Da går det unna :lol

Ser XJ900 er oppgitt til maks dreiemoment "84,0 Nm (8,5 kg-m) / 7000 rpm"
Og det er vel her det er størst sjanse til at kløtsjen slipper.

Hvis du finner deg en trygg "lekeplass".
Så kan du altids prøve å dra han opp mot 6000-7000 rpm i 1. gir og sakte prøve å holde han igjen med bakbremsen.
Er det kløtsjen, bør han slippe her også.

Edit: Etter å ha tenkt litt til.
Sett han sikkert på hovedstøtta, og kjør bakbremsetesten i hvilket som helst gir.
Sist redigert av wanrover den 10 okt 2020, 08:49, redigert 1 gang totalt.

MCtrønder
Innlegg: 14
Registrert: 05 sep 2017, 15:09
Motorsykkelen din: BMW R1200GS

Re: Clutch problem??

Legg inn av MCtrønder »

Clutch «slipp» oppleves vel gjerne i høyere gir? I alle fall har jeg opplevd dette på biler. Forsøk på akselerasjon i motbakke i 3.-4. gir har medført økning av turtall uten at bilen øker farten.
Har du korrekt olje på motoren? Bruk av olje beregnet på bilmotorer gir clutchproblemer.

kjellsk
Innlegg: 6
Registrert: 09 okt 2020, 23:27
Motorsykkelen din: Bmw F650GS 2011 - Twin

Re: Clutch problem??

Legg inn av kjellsk »

wanrover skrev: 10 okt 2020, 08:33 "...Over 7000 omdr i 4. gir." Da går det unna :lol

Ser XJ900 er oppgitt til maks dreiemoment "84,0 Nm (8,5 kg-m) / 7000 rpm"
Og det er vel her det er størst sjanse til at kløtsjen slipper.

Hvis du finner deg en trygg "lekeplass".
Så kan du altids prøve å dra han opp mot 6000-7000 rpm i 1. gir og sakte prøve å holde han igjen med bakbremsen.
Er det kløtsjen, bør han slippe her også.

Edit: Etter å ha tenkt litt til.
Sett han sikkert på hovedstøtta, og kjør bakbremsetesten i hvilket som helst gir.
Takk for tips! skal prøve den testen, bare jeg finner en plass! :)
Men ja, det gikk unna! Kasnkje derfor det bare har skjedd noen ganger. Har også prøvd å justere cløtsjen litt, forrige eier hadde lengre fingre..
Mc'er: 1.Tempo Corvette 2.Kreidler 50 - 3.Yamaha LS100- 4.Kawazaki 650SR - 5.Suzuki Intruder 750 -
6. Honda Shadow 750 - 7. Honda VTX1300 - 8. Yamaha XJ900 Diversion - 9. BMW F650GS Twin

kjellsk
Innlegg: 6
Registrert: 09 okt 2020, 23:27
Motorsykkelen din: Bmw F650GS 2011 - Twin

Re: Clutch problem??

Legg inn av kjellsk »

cannon skrev: 10 okt 2020, 08:14 Trolig kløtsj som slurer. Hydraulisk eller wire-overføring?
Hvis wire, pass på at du har 2-3 mm dødgang på wiren når du ikke kløtsjer ut.
Hvis hydraulisk, er det byttet til uoriginale hendler?
Det er wire, men måtte justere litt, det var ikke dødgang da jeg overtok.
Kanskje jeg bare må prøve å feile litt på justering.
Uansett så er det ingen som svarer, som tror kløtsjen er utslitt.
Hvis den slurer, må jeg vel slakke litt da?
Mc'er: 1.Tempo Corvette 2.Kreidler 50 - 3.Yamaha LS100- 4.Kawazaki 650SR - 5.Suzuki Intruder 750 -
6. Honda Shadow 750 - 7. Honda VTX1300 - 8. Yamaha XJ900 Diversion - 9. BMW F650GS Twin

kjellsk
Innlegg: 6
Registrert: 09 okt 2020, 23:27
Motorsykkelen din: Bmw F650GS 2011 - Twin

Re: Clutch problem??

Legg inn av kjellsk »

MCtrønder skrev: 10 okt 2020, 08:47 Clutch «slipp» oppleves vel gjerne i høyere gir? I alle fall har jeg opplevd dette på biler. Forsøk på akselerasjon i motbakke i 3.-4. gir har medført økning av turtall uten at bilen øker farten.
Har du korrekt olje på motoren? Bruk av olje beregnet på bilmotorer gir clutchproblemer.
Når jeg tenker etter, har hver gang vært i motbakke...
Jeg satser uansett på oljeskifte, siden den er ny for meg, kanskje det hjelper litt, samt se på justeringen.
Mc'er: 1.Tempo Corvette 2.Kreidler 50 - 3.Yamaha LS100- 4.Kawazaki 650SR - 5.Suzuki Intruder 750 -
6. Honda Shadow 750 - 7. Honda VTX1300 - 8. Yamaha XJ900 Diversion - 9. BMW F650GS Twin

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Clutch problem??

Legg inn av Kjellrf »

Hvis forrige eier har brukt bilolje istedenfor motorsykkel olje for våt clutsj, kan du få problemer med clutsjen. Sjekk også at clutsj wiren går lett og ledig. Henger den, gir det problemer.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Clutch problem??

Legg inn av Jompa »

Det er to justeringer på clutchen, wiren og clutcmekanismen. Den siste har mye mindre toleranse (klaring ) enn wiren .
Nå vet jeg ikke sikkert om xj 900 har hydr clutch eller wire.
Måten å justere en clutch med wire er I alle fall at du først slakker wiren og deretter skrur justeringssskruen som enten sitter på samme side som clutchen eller på motsatt side til riktig posisjon iflg handboka. Deretter låser du skruen med låsrmutteren og justerer wiren til slutt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

kjellsk
Innlegg: 6
Registrert: 09 okt 2020, 23:27
Motorsykkelen din: Bmw F650GS 2011 - Twin

Re: Clutch problem??

Legg inn av kjellsk »

Det er wire.
Da jeg kjøpte sykkelen, måtte jeg justere cløtsjen litt, og gjorde det på mekanismen, slakket ut litt. Det er mulig jeg må stramme inn igjen litt da. Har heldigvis fått kjøpt Haynes-bok :)
Mc'er: 1.Tempo Corvette 2.Kreidler 50 - 3.Yamaha LS100- 4.Kawazaki 650SR - 5.Suzuki Intruder 750 -
6. Honda Shadow 750 - 7. Honda VTX1300 - 8. Yamaha XJ900 Diversion - 9. BMW F650GS Twin

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Clutch problem??

Legg inn av cannon »

Strammer du wiren så øker risikoen for kløtsj-slipp.

kjellsk
Innlegg: 6
Registrert: 09 okt 2020, 23:27
Motorsykkelen din: Bmw F650GS 2011 - Twin

Re: Clutch problem??

Legg inn av kjellsk »

Jeg sa det feil, det var selvf. motsatt. Den ble strammet, men har nå slakket den, og tok en test tur. Nå glipper den ikke i det hele tatt lenger. Testet på flere gir, tom 4.gir. Turte ikke kjøre fortere idag, er kaldt ute :)

Takk til alle for gode tips, kommer til å bruke mc-siden mye i vinter! :)
Mc'er: 1.Tempo Corvette 2.Kreidler 50 - 3.Yamaha LS100- 4.Kawazaki 650SR - 5.Suzuki Intruder 750 -
6. Honda Shadow 750 - 7. Honda VTX1300 - 8. Yamaha XJ900 Diversion - 9. BMW F650GS Twin

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Clutch problem??

Legg inn av AJ »

kjellsk skrev: 11 okt 2020, 16:52
Takk til alle for gode tips, kommer til å bruke mc-siden mye i vinter! :)
Det høres veldig bra ut :twothumbs: !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Lotus2015
Innlegg: 33
Registrert: 08 des 2020, 18:33
Motorsykkelen din: Suzuki gsx 1000s

Re: Clutch problem??

Legg inn av Lotus2015 »

Hei alle sammen. Jeg er ny på furumet, og har lest og lært masse av det som skrives. Spørsmålet jeg har er sikker fortalt opp til flere ganger, men derfor tillater jeg meg selv og spør om hvofor risling og rasling blir borte når kløtsjhendelen klemmes inn ?

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Clutch problem??

Legg inn av HeHy »

Lotus2015 skrev:Hei alle sammen. Jeg er ny på furumet, og har lest og lært masse av det som skrives. Spørsmålet jeg har er sikker fortalt opp til flere ganger, men derfor tillater jeg meg selv og spør om hvofor risling og rasling blir borte når kløtsjhendelen klemmes inn ?
Hei, lyden kommer litt an på hvilken sykkel du har, men kommer som regel av at clutchen er løse plater som rasler litt når sykkelen går. Når du trykker inn clutchhendelen så strammer du inn disse platene som gjør at så godt som all lyd forsvinner.
Esit: Som beskrevet nedenfor blir dette litt motsatt av hva som er realiteten. Nærmeste jeg kan forklare saken da er at det er mye leamikk som klaprer imot hverandre og lager lyd, spesielt tydelig på sykler med tørrclutch.
Har du en Ducati med tørrclutch så vil den rasle mye mer generelt enn en våtclutch.
Sist redigert av HeHy den 13 des 2020, 23:51, redigert 1 gang totalt.

Svar