Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8 - LØST -

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
remy_penev
Innlegg: 29
Registrert: 18 apr 2018, 22:29
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure S
Sted: Sauda, Rogaland

Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8 - LØST -

Legg inn av remy_penev »

Oljepluggen bak ved filteret sitter helt fast. Har prøvd å slå den løst men uten hell. Klarer ikke å få godt nok tak på den.

Noen som har erfaring eller gode råd?
KTM 1290 SAS.
87658DFF-159D-4592-BD7D-FF4A00F61788.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av remy_penev den 15 okt 2020, 17:16, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av AJ »

remy_penev skrev: 11 okt 2020, 18:14 Oljepluggen bak ved filteret sitter helt fast. Har prøvd å slå den løst men uten hell. Klarer ikke å få godt nok tak på den.

Noen som har erfaring eller gode råd?
KTM 1290 SAS.

Bilde
Uffda...!
Det der så ikke bra ut :[-( .
Verkstedet som har skrudd altfor hardt til på service, eller?
Har opplevd det flere ganger selv siden jeg pleier å bytte olje og filter mellom de foreskrevne skiftintervallene.
Et par ganger har det nesten vært umulig å få løs disse oljepluggene.
Enjelte verkstedfolk tror de har rette momentet i hånda. Men det har de åpenbart altså ikke!
Tappepluggene på LC8 motoren skal ikke har mer enn 20 Nm moment tiltrekking.

Den du har bilde av må ha blitt trukket til tre ganger så hardt, om ikke mer. Helt forkastelig uansett hvem som har gjort jobben.
Når en tappeplugg sitter så hardt som den åpenbart gjør på sykkelen din så er det stor fare for at gjengene kan gå, vil jeg tro.

Regner med at du får den løs ved å spraye på litt egnet olje og bruk av varmepistol uten altfor mye varme.
Siden så er det bare å kjøpe nye plugger. Disse skal jo byttes ved bestemte intervall, mener jeg å huske.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5266
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av dypen »

Dette har jeg masse erfaring med og spesielt rydde opp etter andre. Mitt første råd må være 100% godt verktøy for oppgaven, skikkelig tight sekskant pipe (ikke stjerne) med evt forlenger gjerne i 1/2 tomm slik at du får godt tak når du skrur ut oljetappepluggen.

Første jeg gjør er å dunke på oljepluggen slik at gjengene får en trøkk innover og gradene på sekskanten blir slått inn, på med god sekskantpipe og forsøk skru ut. Er det mulig å få på visegrip tang (låsetang) med god kjeft evt rørtang kan det gå. Hvis du forsøker å slå løs pluggen som jeg ser du har forsøkt er det viktig å bruke en stum meisel når du først har ett kutt å slå på, fortsetter du med skarp meisel vil du bare slå av mer og mer gods. Varme godset forsiktig rundt pluggen kan også hjelpe.

Ofte er disse første løsningene uten hell. Når det først har gått galt har jeg reddet situasjonen ved å sveise på en større mutter som går akkurat utenpå sekskanten på tappepluggen, dunk den forsiktig utenpå og fyll senteret i muttra med sveis. La sveisen få hvile litt så området rundt får tatt opp litt varme, på med stor pipe og skru ut. Selve varmen er også medvirkende her. NB! Husk å montere ny plugg med pakning. Lykke til :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av rolf-arne »

Først et spørsmål er pluggen av stål eller aluminium , hva er bunnpanna laget av - kan ikke tipse før man vet dette
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av AJ »

rolf-arne skrev: 11 okt 2020, 19:21 Først et spørsmål er pluggen av stål eller aluminium , hva er bunnpanna laget av - kan ikke tipse før man vet dette
Mener bestemt at begge er av aluminium, plugg og bunnpanne.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av FredrikE24 »

Den der klyper du en Vise-grip på i loddrett stilling, så setter du en passende fastnøkkel i kjeften på tanga.
Klyp Vise-gripen så hardt du makter. Så hardt at du ikke klarer å låse den opp uten å bruke verktøy.

Hvis pluggen er i aluminium er det sikkert ikke en alu-skive mellom plugg og bunnpanne antar jeg.. Stålplugg med alu-skive er etter min mening bedre.. :-k

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5266
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av dypen »

rolf-arne skrev: 11 okt 2020, 19:21 Først et spørsmål er pluggen av stål eller aluminium , hva er bunnpanna laget av - kan ikke tipse før man vet dette
Godt råd selvfølgelig, det som er viktigst er hvilke materiale oljetappepluggen har :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av Jompa »

Pluggen ser ut til å være av aluminium.
Hele greia ser ut til å være en helt håpløs konstruksjon med hult skruhode, så prøv å få tak i en uoriginal plugg hvis det finnes.
Det er nok mulig å få pluggen ut med ei stor vannpumpetang, ta evt vekk festet til fothvileren hvis det er i veien.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 11 okt 2020, 21:42 Pluggen ser ut til å være av aluminium.
Hele greia ser ut til å være en helt håpløs konstruksjon med hult skruhode, så prøv å få tak i en uoriginal plugg hvis det finnes.
Det er nok mulig å få pluggen ut med ei stor vannpumpetang, ta evt vekk festet til fothvileren hvis det er i veien.
Tror ikke det er noen god ide å bytte til uoriginal lugg.
De originale er nemlig mer enn en enkel plugg, men en som har en forlengelse med magnet og oljesil i enden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av rolf-arne »

Når det hele er av aluminium så blir det vanskelig å løse problemet med varme. Jeg ville nok ha varmkjørt motoren først og så satt ei rørtang på ytre diameter av pluggen, og testa om pluggen gav seg. Eventuellt hatt isspray eller kaldt vann og kjølt ned pluggen samtidig.

Aller helst så ville jeg gjort som jeg gjør når det ikke står om tid- og da er det på med "jamaica oil" først , kanskje i et døgn med litt ekstra påfyll etter hvert. Og så til metoden først nevnt. Den gummi ringen som ligger i mellom plugg og hus er ganske sikkert en "flat o-ring" og de er egnet til å bli en låse ring om man drar så hardt til som bildet antyder. Og er gjengene "skjært" så vil du få to moment som må overvinnes. Begge overvinnes med "jamaica oil" da den trenger inn renser og smører både gjenger og pakning.

Og så et lite tips jeg har brukt nå i snart 50 år - når en bolt sitter sånn som denne , så gir man den et eller et par-tre slag mitt på hodet - bolter som sitter i aluminimum er det særdeles godt å gjøre , fordi oksyderinga mellom bolt og gods løsner, av og til så synes det ut som om bolten ikke stod fast etter et par , drabelige slag.

Alu er et flott materiale , men også svarten så vanskelig - syrefaste bolter gjør det hele værre- min erfaring er å grease inn bolten med syrefritt fett/vaselin, eller feste den skikkelig med "lock-tite" da er det "lock-titen" som holder bolten og ikke oksyderingen.

Det ble nevnt sveise på en mutter- om dette er alu - så er det mest sansynlig støpt alu og da skal du være heldig for å til en holdbar sveis. Er det derimot en dreid bolt så blir det en litt bedre sak.

Lykke til - mitt beste råd er nok å ta tiden til hjelp, og som AJ sier ikke bruk noe annet når du får pluggen ut, gjør bare rent og skru passelig til.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5266
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av dypen »

Gode råd! Sveise på pluggen utgår i første omgang i og med den er i aluminium. Uansett utfall for pluggen og senere bruk så må den byttes ut. Tipset med visegrip tang evt rørtang har jeg mest tro på ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg tenker at ViseGrip fikser biffen lett. Det er imidlertid viktig å ikke vri tanga med hendene på tangas håndtak. Da vrir man bare tanga av pluggen. Sett en fastnøkkel så nære bolten som mulig 90 grader med bolten og dra til. Da slipper man å tenke på å klemme samtidig som man vrir..

Blir litt det samme som når man sliter med å løsne drivaksel-muttere og hjulbolter på biler. Setter man noen plankebiter så man bygger opptil pipa, så blir det brått mer vei i vellinga når man står og hopper på latmannsarmen.

Omdal
Innlegg: 59
Registrert: 31 jan 2020, 16:31
Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
Sted: Sira. Flekkefjord

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av Omdal »

Hei.
Dette så ikke bra ut. Her kan du prøve med en wise gripe tang eller rørtang vis det er palss til det. Ellers ville jeg brukt en såkalt twistpipe. Smur med som nevnt Jamaica oil, og du kan prøve å varme forsiktig runt pluggen på motorgotse mens du kjøler ned pluggen, foreksempel med å sprute vann meg en Ketsjup flaske,
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av haakeik »

På skadete muttere bruker jeg mutteravtrekkere fra et svensk firma.
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000020870
Ny oljeplugg med magnet får man kjøpt hos forhandler eller eBay.

Omdal
Innlegg: 59
Registrert: 31 jan 2020, 16:31
Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
Sted: Sira. Flekkefjord

Re: Oljeplugg - sitter helt fast KTM LC8

Legg inn av Omdal »

En slik ja, det er det jeg kaller en twistpipe.
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.

Svar